26/10/2015
Διέξοδο στο εξωτερικό αναζητούν οι ελληνικές βιομηχανίες

 

Με την κατανάλωση στην εσωτερική αγορά να παραμένει υπό πίεση, και τις προοπτικές ανάκαμψης να είναι θολές, ο αριθμός των ελληνικών επιχειρήσεων που αναζητούν... την «τύχη» τους στο εξωτερικό αυξάνεται μέρα με τη μέρα. Παρότι το φαινόμενο δεν είναι καινούργιο, αφού η αρχή του χρονολογείται μετά το ξέσπασμα της κρίσης, εντούτοις τα δύο τελευταία χρόνια έχει λάβει διαστάσεις, με μεγαλύτερες αλλά και μικρότερες εταιρείες να μπαίνουν ακόμη πιο δυναμικά στο παιχνίδι των εξαγωγών και να επιδιώκουν με συστηματικό και στοχευμένο τρόπο την ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας τους. Ακόμη και όμιλοι που μέχρι πρότινως δίσταζαν να πάρουν το ρίσκο της επέκτασης εκτός συνόρων εξετάζουν τις δυνατότητες ανάπτυξης στο εξωτερικό, σε μια προσπάθεια να βελτιώσουν τις πωλήσεις τους.

Βέβαια, το εγχείρημα δεν είναι εύκολο καθώς απαιτεί τη δέσμευση σημαντικών κεφαλαίων σε μια εποχή που η ρευστότητα σπανίζει και η στήριξη από το κράτος είναι μηδαμινή. «Η εξωστρέφεια είναι πλέον μονόδρομος καθώς η κατάσταση στην εσωτερική αγορά επιδεινώνεται μέρα με τη μέρα, ενώ οι όποιες ελπίδες υπήρχαν μέχρι πριν από λίγους μήνες για γρήγορη επιστροφή στην ανάπτυξη εξανεμίστηκαν μετά την υπογραφή του τρίτου Μνημονίου που προβλέπει πρόσθετες περικοπές στα εισοδήματα των καταναλωτών.

Η επιβολή των capital controls σε συνδυασμό με τις δυσοίωνες προβλέψεις για την πορεία της ζήτησης τα επόμενα χρόνια καθιστούν την επέκταση στο εξωτερικό μάλλον επιβεβλημένη», σημειώνει χαρακτηριστικά άνθρωπος της αγοράς.

Οι βιομηχανίες τροφίμων, όπως και τα προηγούμενα χρόνια, έτσι και τώρα είναι αυτές που δείχνουν περισσότερο πρόθυμες να διευρύνουν τη θέση τους, «ποντάροντας» στην ποιότητα των προϊόντων τους αλλά και στη δυναμική που εξακολουθούν να έχουν τα ελληνικά προϊόντα, όπως η φέτα, το γιαούρτι, το ελαιόλαδο.

Η βούλησή τους να γίνουν πιο εξωστρεφείς φάνηκε και από το πλήθος των εταιρειών που έδωσαν το «παρών» στη μεγαλύτερη έκθεση τροφίμων και ποτών παγκοσμίως που πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια στη Γερμανία, η οποία διεξήχθη πριν από μερικές ημέρες στην Κολωνία. Μάλιστα, η Ελλάδα ήταν η τιμώμενη χώρα της φετινής διεθνούς διοργάνωσης, που προσέλκυσε 160.000 εμπορικούς επισκέπτες από 192 χώρες.

Νέα προϊόντα ειδικά σχεδιασμένα για το εξωτερικό

Ανάμεσα στις βιομηχανίες που συμμετείχαν στην έκθεση, και έχουν στρέψει σημαντικό βάρος των προσπαθειών τους στις εξαγωγές είναι η Μεβγάλ. Η βορειοελλαδίτικη γαλακτοβιομηχανία, η οποία φαίνεται να αφήνει σταδιακά πίσω τα τεράστια προβλήματα ρευστότητας που την ταλάνισαν στο παρελθόν αξιοποίησε την ευκαιρία της συμμετοχής στην Anuga για να πραγματοποιήσει κύκλο επαφών με εκπροσώπους λιανεμπορικών επιχειρήσεων ή δικτύων διανομής από 30 χώρες, όπου δεν έχει μέχρι στιγμής παρουσία.

Η διοίκηση της εταιρείας προσδοκά πως οι εξαγωγές εκτός από την τόνωση των πωλήσεων θα συμβάλουν τα μέγιστα και στη δυναμική επάνοδό της στο προσκήνιο της εγχώριας αγοράς. Ήδη, στο επτάμηνο του 2015 οι εξαγωγές γιαουρτιού της Μεβγάλ αυξήθηκαν σε όγκο κατά 25% και σύμφωνα με πληροφορίες συνεχίζουν έως και τώρα την ανοδική τους πορεία.

Εξίσου επιθετικά στο «μέτωπο» των εξαγωγών κινείται και η Δωδώνη. Η εταιρεία από την Ήπειρο, μετά την πώλησή της σε ιδιώτες επενδυτές έχει πραγματοποιήσει σειρά επενδύσεων τόσο στις παραγωγικές της εγκατάστασεις, όσο και σε νέα προϊόντα για την περαιτέρω ανάπτυξή της στο εξωτερικό.

Στην Anuga, παρουσίασε τα νέα γαλακτοκομικά είδη που δημιούργησε ειδικά για τις διεθνείς αγορές, όπως η βαρελίσια φέτα, η οποία ωριμάζει σε ξύλινα, δρύινα βαρέλια και η βιολογική φέτα, αλλά και τις νέες συσκευασίες των στραγγιστών γιαουρτιών της, που σχεδιάστηκαν αποκλειστικά για τις αγορές του εξωτερικού. Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της «Δωδώνης», Tom Seepers με αφορμή την παρουσία της εταιρείας στην Anuga, στόχος είναι η διεύρευνση της εξαγωγικής δραστηριότητας, σε ακόμα περισσότερους προορισμούς στους ήδη 35, στους οποίους ταξιδεύουν καθημερινά τα προϊόντα της και αποκάλυψε πως η διοίκησή της βρίσκεται ήδη σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις για την τοποθέτηση των γιαουρτιών της στα ράφια των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών σούπερ μάρκετ.

Με «όπλο» την ποιότητα και τη σκληρή δουλειά

Το «παρών» με δικό της περίπτερο στην Anuga έδωσε και η «Καλλιμάνης», η οποία προέβαλε τα κατεψυγμένα αλιεύματά της, με βάση προϊόντα ελληνικής ελευθέρας αλιείας και ιχθυοκαλλιέργειας, καθώς και την σειρά «Greek Home Flavours». Η εντεταλμένη σύμβουλος της «Καλλιμάνης», Ντίνα Καλλιμάνη δήλωσε ικανοποιημένη από τη γενικότερη παρουσία στην έκθεση και έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις προσπάθειες που καταβάλλει η ελληνική βιομηχανία τροφίμων.

«Ο ελληνικός κλάδος τροφίμων είναι από εκείνους που αντιστάθηκαν στη μακρόχρονη οικονομική κρίση που πλήττει τη χώρα μας και σημείωσαν έντονη εξαγωγική δραστηριότητα κυρίως χάρη στην ποιότητα των ελληνικών προϊόντων, την υψηλή διατροφική τους αξία, καθώς και στο μεράκι και τη σκληρή δουλειά των Ελλήνων παραγωγών και επιχειρηματιών», σημείωσε χαρακτηριστικά η κ. Ν. Καλλιμάνη.

Εξαγωγές τροφίμων

Ανθεκτικές στα capital controls

Ιδιαίτερα ανθεκτικές και στα εμπόδια που υψώνουν τα capital controls αποδεικνύονται οι εξαγωγές τροφίμων. Σύμφωνα με στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), οι εξαγωγές της κατηγορίας τροφίμων τον Αύγουστο αυξήθηκαν κατά 9,2%, και έφθασαν στα 304,3 εκατ. ευρώ έναντι 278,7 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2014, την ώρα που οι συνολικές εξαγωγές της χώρας υποχωρούσαν κατά 8,9%.

Παράγοντες του κλάδου επισημαίνουν πάντως πως η ανοδική πορεία των τροφίμων στο εξωτερικό κινδυνεύει να ανακοπεί, εάν συνεχισθούν οι περιορισμοί στις τραπεζικές συναλλαγές και παράλληλα δεν αναληφθούν δράσεις για την αποκατάσταση της χρηματοδότησης των εξαγωγικών επιχειρήσεων.

«Η πραγματική οικονομία έχει ανάγκη δραστικές παρεμβάσεις που αφορούν την άρση των κεφαλαιακών ελέγχων, την καταβολή των οφειλών του Δημοσίου στους ιδιώτες, τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων και την εδραίωση ενός σταθερού φορολογικού συστήματος, που θα υιοθετεί φιλοαναπτυξιακά κίνητρα για επενδύσεις και επανεκκίνηση παραγωγής», λέει χαρακτηριστικά η πρόεδρος του ΠΣΕ, Χρ. Σακελλαρίδη, χαρακτηρίζοντας ωστόσο θετικές τις εξαγγελίες για άμεσο «ξεπάγωμα» του νέου ΕΣΠΑ και του αναπτυξιακού νόμου.

 

Πηγή: imerisia.gr


B4-B5_728X90