25/05/2015
Αναζήτηση φθηνότερης χρηματοδότησης για τους Έλληνες εφοπλιστές

 

Με την τραπεζική χρηματοδότηση να δυσκολεύει και να γίνεται όλο και πιο ακριβή, αρκετοί Έλληνες εφοπλιστές φέρονται να αναζητήσουν χρηματοδότηση σε διεθνή funds για να στηρίξουν την ανάπτυξή τους.

Όπως επισημαίνεται σε πρόσφατη έκθεση της Petrofin Bank Research, η οποία ειδικεύεται στα ναυτιλιακά δάνεια, αρκετοί πλοιοκτήτες στρέφονται σε επενδυτικά κεφάλαια του εξωτερικού που προσφέρουν δάνεια σε ανταγωνιστικούς όρους, προκειμένου να αγοράσουν μεταχειρισμένα πλοία σύγχρονης τεχνολογίας, τώρα που οι τιμές είναι χαμηλές αλλά και για να κατασκευάσουν νέα πλοία. «Την ώρα που οι τράπεζες εμφανίζονται να θέλουν να μειώσουν την έκθεσή τους στα ναυτιλιακά δάνεια λόγω των αρνητικών προοπτικών της παγκόσμιας οικονομίας και των θαλάσσιων μεταφορών, τα funds έρχονται να καλύψουν το κενό που αφήνουν. Αρκετοί εφοπλιστές δεν αποκλείεται να προσφύγουν σε αυτά, προκειμένου να χρηματοδοτήσουν τις εξαγορές μικρότερων εταιρειών με καλοδιατηρημένους στόλους που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα και αδυνατούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους», σημειώνουν αναλυτές της αγοράς.

Μπορεί, όπως λένε οι ίδιοι, οι εξαγορές αυτές για ένα με δυο χρόνια να μην παράγουν κέρδη, ή μπορεί και να εμφανίσουν ζημιές ωστόσο, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα συμφέρουν και είναι πολύ προσοδοφόρες. «Άλλωστε, η ναυτιλία είναι μια δραστηριότητα που αποδίδει σε βάθος χρόνου, και όχι βραχυπρόθεσμα», υπενθυμίζουν.

Ισχυρά κίνητρα
Σύμφωνα με την Petrofin, στην αγορά των ναυτιλιακών δανείων έχουν μπει πολύ δυναμικά διάφορα funds από τις ΗΠΑ, δίνοντας ισχυρά κίνητρα, όπως μεγαλύτερες περιόδους αποπληρωμής και χαμηλότερες δόσεις για τα πρώτα χρόνια, με στόχο να προσελκύσουν τον εφοπλιστικό κόσμο που χρειάζεται νέα κεφάλαια για να προχωρήσει σε επενδύσεις.

Η τάση αποεπένδυσης των τραπεζών από τα ναυτιλιακά δάνεια αλλά και γενικότερα από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια αναμένεται να ενταθεί τους επόμενους μήνες.

Μάλιστα, κάποιες τράπεζες προσφέρουν στις ναυτιλιακές εταιρείες τη δυνατότητα να αγοράσουν πίσω τα δάνειά τους με έκπτωση, η οποία σύμφωνα με Petrofin ποικίλλει ανάλογα με την περίπτωση. Ενδεικτικά, για τα δάνεια που εξυπηρετούνται κανονικά ανέρχεται σε περίπου 10%, ενώ για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, για τα οποία δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση επενδυτές υψηλού ρίσκου, είναι πολύ μεγαλύτερη.

Σε κάθε περίπτωση, η ναυτιλιακή κοινότητα έχει κατεβάσει τον πήχυ των προσδοκιών της για την πορεία της αγοράς την επόμενη διετία και ταυτόχρονα παρακολουθεί με ιδιάτερο ενδιαφέρον τις εξελίξεις στην Ευρωζώνη, με επίκεντρο το «ελληνικό ζήτημα». Παρά τη μικρή συμβολή που έχει η Ελλάδα στο ευρωπαϊκό ΑΕΠ, ενδεχόμενο Grexit αναμένεται να προκαλέσει σοβαρούς τριγμούς στην ευρωπαϊκή οικονομία και να επιτείνει την αβεβαιότητα σχετικά με τις προοπτικές της Ευρωζώνης.

Ορισμένοι εφοπλιστές μάλιστα βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τα μεγάλα ναυπηγεία της Ασίας, στα οποία έχουν αναθέσει την κατασκευή νέων πλοίων, για να μεταθέσουν την παράδοσή τους, ελπίζοντας πως τόσο οι συνθήκες στην αγορά όσο και η πρόσβαση σε δανεισμό θα βελτιωθούν τα επόμενα χρόνια.

Προοπτικές
Σύμφωνα με έκθεση της Moody’s, που περιλαμβάνει στην εβδομαδιαία ανάλυσή της η G. Moundreas & Co. SA, η πορεία της παγκόσμιας ναυτιλίας τους επόμενους 12 - 18 μήνες θα παρουσιάσει τάσεις σταθεροποίησης και παρά τους χαμηλούς ναύλους τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) των εταιρειών που παρακολουθεί η Moody’s, πολλές εκ των οποίων είναι εισηγμένες, θα παρουσιάσουν αυξήσεις της τάξης του 5%-7%. Αποδίδει δε την αύξηση των εσόδων στην ενίσχυση της αποδοτικότητας των πλοίων από την καλύτερη λειτουργία τους και τη μείωση των λειτουργικών εξόδων κυρίως από την πτώση των τιμών του πετρελαίου.

Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι οι τιμές του πετρελαίου θα παραμείνουν χαμηλές το 2015 και θα αυξηθούν οριακά το 2016, ενώ επισημαίνει ότι παρά το γεγονός ότι οι προοπτικές για τις τέσσερις βασικές κατηγορίες της ναυτιλίας, Dry Bulk, Crude Oil Tankers, Product Tankers και Containers, παραμένουν σταθερές η καθεμία από τις κατηγορίες αυτές θα παρουσιάσει διαφορετικό ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης επηρεάζοντας και την πορεία του κάθε κλάδου ξεχωριστά.

Αναλύοντας τον κάθε κλάδο, η Moody’s εκτιμά ότι στον κλάδο των Tankers η ζήτηση για πλοία θα είναι οριακά υψηλότερη από την προσφορά καθώς οι ιστορικά χαμηλές τιμές του πετρελαίου έχουν αυξήσει τη ζήτηση για πετρέλαιο, αλλά την ίδια στιγμή έχει μεγαλώσει και η ζήτηση για δεξαμενόπλοια που χρησιμοποιούνται ως αποθηκευτικοί χώροι, με αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων, τάση η οποία θα συνεχιστεί για το 2015.

Αντίθετα, η προσφορά πλοίων στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου, σύμφωνα με την Moody's, θα κινηθεί σε υψηλότερα επίπεδα από τη ζήτηση το 2015 και το 2016 λόγω των αδύναμων μακροοικονομικών στοιχείων.

 

Πηγή: imerisia.gr


B4-B5_728X90