07/05/2015
Έρχονται εξαγορές στο λιανεμπόριο τροφίμων

 

Κάποιοι το προέβλεψαν, ωστόσο λίγοι πίστεψαν ότι η κρίση που έπληξε τη χώρα θα άλλαζε άρδην τον χάρτη του λιανεμπορίου τροφίμων. Ωστόσο, έξι και πλέον χρόνια μετά, η δραστική συρρίκνωση της κατανάλωσης σε συνδυασμό με την ελλειψη ρευστότητας έφεραν τα πάνω - κάτω και διαμόρφωσαν ένα νέο τοπίο, ανατρέποντας συσχετισμούς δυνάμεων που ήταν παγιωμένοι επί δεκαετίες.

Στο διάστημα αυτό, άλλοτε εύρωστοι όμιλοι «κατέρρευσαν», πλήθος μικρομεσσαίων αλυσίδων ενσωματώθηκαν σε μεγαλύτερα σχήματα, πολυεθνικές αποχώρησαν, ενώ οι μεγάλοι παίκτες του κλάδου ισχυροποιήθηκαν και διεύρυναν τα μερίδιά τους, μέσα από αλλεπάλληλες εξαγορές και επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ για τη λειτουργία νέων καταστημάτων. Αποκορύφωμα της διαδικασίας συγκέντρωσης του χώρου στα χέρια λίγων αποτελεί η εξαγορά του Βερόπουλου από τον Σκλαβενίτη και η δημιουργία ενός νέου πόλου που έχει όλα τα φόντα να διεκδικήσει μέχρι και την πρώτη θέση.

Η βούληση του Σκλαβενίτη να πρωταγωνιστήσει στην «επόμενη ημέρα» φάνηκε ξεκάθαρα ήδη από το περσινό φθινόπωρο, όταν απέκτησε το 60% του μετοχικού κεφαλαίου της «Χαλκιαδάκης» και λίγους μήνες αργότερα όταν εξαγόρασε την Makro Cash & Carry, εγκαινιάζοντας την εισόδό του στη χονδρική πώληση, δαπανώντας συνολικά 90 εκατ. ευρώ. Βέβαια, όλα τα προηγούμενα χρόνια φρόντιζε να «χτίζει» αθόρυβα το δίκτυό του μέσα από επιλεκτικές εξαγορές μικρομεσαίων σούπερ μάρκετ αποκλειστικά στην περιοχή της Αττικής. Ενδεικτικά, το διάστημα 2010-2011 απέκτησε εννέα καταστήματα της Ατλάντικ, ενώ το 2013 ενσωμάτωσε στο δίκτύο του πέντε καταστήματα της «Μπαλάσκας», τέσσερα της «Δούκας» και εννέα της Extra.

Σε ανάλογες κινήσεις προχώρησαν και οι βασικοί ανταγωνιστές της, βάζοντας και αυτοί με τη σειρά τους «βαθιά το χέρι στην τσέπη». Συγκεκριμένα, η «Μαρινόπουλος» μετά την αποχώρηση των Γάλλων της Carrefour προχώρησε μεταξύ άλλων στην ενσωμάτωση του δικτύου της βορειοελλαδίτικης «Αρβανιτίδης» και πιο πρόσφατα στην απόκτηση της Cretan Retail-Αριάδνη στην Κρήτη και της «Κρόνος» στην Πάτρα, ενώ η ΑΒ Βασιλόπουλος εξαγόρασε, μεταξύ άλλων, την Key Food στη Χίο και άνοιξε πολλά ιδιόκτητα καταστήματα. Επιθετικά κινείται και η «Μασούτης», η οποία παρά την ύφεση όχι μόνο εδραίωσε την παρουσία της στη Βόρεια Ελλάδα αλλά επεκτάθηκε και στην Κεντρική. Στον αντίποδα, την αυτόνομη ανάπτυξη έχουν επιλέξει η METRO-My Market, της οικογένειας Παντελιάδη αλλά και η γερμανική Lidl, η οποία πλέον έχει αποκτήσει πιστούς καταναλωτές. Σε συνεργασίες για τη δημιουργία μεγαλύτερων σχημάτων έχουν προχωρήσει και κάποιες τοπικές αλυσίδες, όπως η κρητική ΙΝΚΑ που εξαγόρασε την «Βιδάλης».

Εκτός από τις εξαγορές και τις συγχωνεύσεις, υπήρξαν και πολλά «λουκέτα», με πιο «ηχηρό» αυτό της «Ατλάντικ» που άφησε εκατοντάδες εργαζομένους στον δρόμο αλλά και αποχωρήσεις μεγάλων πολυεθνικών, με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση της γερμανικής Aldi, η οποία ήρθε με «τυμπανοκρουσίες» και έφυγε «κακήν κακώς» παρότι είχε επενδύσει πολλά εκατομμύρια ευρώ για την είσοδό της στην ελληνική αγορά. Στην ίδια κατηγορία, εντάσσεται η αποεπένδυση των Γάλλων της Carrefour από την «Μαρινόπουλος», οι οποίοι αποφάσισαν να βάλουν τέλος στις ζημίες που συσσώρευαν από την παραμονή τους στην Ελλάδα.

Ανοιχτό το ενδεχόμενο... για νέο «megadeal»

Στις υπόλοιπες δυνάμεις του κλάδου στρέφονται τώρα τα βλέμμματα της αγοράς, η οποία περιμένει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την αντίδρασή τους στα νέα δεδομένα που δημιουργεί η εξαγορά του Βερόπουλου από τον Σκλαβενίτη.

Παράγοντες της αγοράς θεωρούν δεδομένο ότι θα υπάρξει νέος γύρος «γεναίων» προσφορών, προκειμένου να συγκρατήσουν τους καταναλωτές στα δικτυά τους και ταυτόχρονα να βάλουν «φρένο» στις φιλοδοξίες του νέου σχήματος, ενώ τονίζουν πως αναμένουν επίσπευση των επενδύσεων για την επέκταση του δικτύου των καταστημάτων τους σε περιοχές που υστερούν έναντι των ανταγωνιστών τους. Κάποιοι πάντως δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο, η «απάντησή» τους να είναι ανάλογου βεληνεκούς, δηλαδή να αναζητήσουν μια ηχηρή εξαγορά που θα τους φέρει ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό.

Μάλιστα, επικαλούνται πληροφορίες που θέλουν τις διοικήσεις των μεγάλων λιανεμπορικών δικτύων να πραγματοποιούν επαφές και να συζητούν συνεργασίες, υπό το βάρος της έλλειψης ρευστότητας και την κάμψη της κατανάλωσης.

 

Πηγή: www.imerisia.gr


B4-B5_728X90