27/04/2015
Περισσότερα κίνητρα και bonus για τη χρήση πιστωτικών καρτών

 

Τις προσπάθειες να διευρυνθεί η χρήση των καρτών (πιστωτικές, χρεωστικές κ.ά.) σε ακόμη περισσότερες συναλλαγές συνεχίζουν οι τράπεζες σε συνεργασία με μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες, μεγαλώνοντας τα οφέλη και τα «δώρα» που προσφέρουν ως ανταμοιβή στους καταναλωτές.
 
Η παροχή κινήτρων θεωρείται ως η μόνη αποτελεσματική λύση για να πεισθούν οι καταναλωτές να χρησιμοποιήσουν ξανά τις κάρτες, και να αναστραφεί η κατακόρυφη πτώση της χρήσης των καρτών, η οποία υπολογίζεται ότι ξεπερνά το 50% όσον αφορά τον αριθμό των ενεργών καρτών και 40% όσον αφορά τα ποσά που χρεώνονται στις κάρτες. Ανάλογα κίνητρα προκειμένου να περιορίσει τις συναλλαγές με μετρητά και για μικρά ποσά φέρεται να σχεδιάζει και η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών.
 
Σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, το οικονομικό επιτελείο εξετάζει την επιστροφή έως και 3% επί της αξίας κάθε συναλλαγής που θα επιστρέφεται σε όσους χρησιμοποιούν κάρτες αντί για μετρητά, με στόχο να «βάλει φρένο» στη φοροδιαφυγή. Το έδαφος για να πολλαπλασιαστούν οι συναλλαγές με κάρτες είναι πρόσφορο, καθώς η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό τερματικών μηχανημάτων πιστωτικών και χρεωστικών καρτών στην Ευρώπη με 45 τερματικά (Point of Sales – POS) ανά 1.000 κατοίκους ωστόσο βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα ηλεκτρονικών συναλλαγών και συναλλαγών με κάρτες, με μόλις 16 συναλλαγές ετησίως ανά κάτοικο κατά μέσο όρο.
 
Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι οι πολίτες σε μεγάλο ποσοστό δηλώνουν πρόθυμοι να αυξήσουν τη χρήση των καρτών τους, εάν λάβουν τα κατάλληλα κίνητρα. Πρόσφατη έρευνα που πραγματοποίησε η First Data έδειξε ότι 5 χρήστες πιστωτικών καρτών και 1 στους 2 χρήστες χρεωστικών καρτών στην Ελλάδα προτίθενται να αυξήσουν τη χρήση των καρτών τους εάν υπάρξουν τα κατάλληλα κίνητρα.
 
Εξοικονόμηση χρημάτων και έλεγχος εξόδων
Η First Data προτρέπει τις τράπεζες να τονίσουν στους καταναλωτές τη δυνατότητα να ελέγχουν και να διαχειρίζονται τις δαπάνες τους μέσα από τη χρήση χρεωστικών και πιστωτικών καρτών, προκειμένου να ανατρέψουν την άποψη που είναι διάχυτη στην κοινή γνώμη ότι οι κάρτες είναι συνώνυμο της «σπατάλης». Δεν είναι τυχαίο ότι περίπου οι μισοί χρήστες πιστωτικών καρτών αναφέρουν μειωμένη χρήση της κάρτας τους ως μέσο ελέγχου των δαπανών τους, ενώ περίπου το 40% όσων δεν έχουν κάρτες, πιστεύουν ότι είναι σε θέση να διαχειρίζονται καλύτερα τις δαπάνες τους αν χρησιμοποιούν μετρητά για τις αγορές τους, παρόλο που η χρήση της κάρτας, στη πραγματικότητα, προσφέρει τη δυνατότητα καλύτερης παρακολούθησης των εξόδων τους. Διαφορετική είναι η κατάσταση στους κατόχους χρεωστικών καρτών, όπου οι περισσότεροι από τους μισούν έχουν αυξήσει τη χρήση της κάρτας τους τα τελευταία χρόνια με στόχο την καλύτερη διαχείριση των εξόδων τους.
 
Σε κάθε περίπτωση, η χρήση των καρτών χρεωστικών και πιστωτικών στην Ελλάδα, έχει διαφοροποιηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω των δυσχερών οικονομικών συνθηκών που αντιμετώπισε η χώρα. Η μείωση της αγοραστικής δύναμης όλη αυτή την περίοδο έκανε εξαιρετικά επιφυλακτικούς τους καταναλωτές, οι οποίοι έσπευσαν να περιορίσουν τη χρήση τους. Μάλιστα, η έρευνα της First Data δείχνει ότι η τάση για αύξηση της χρήσης καρτών στους επόμενους έξι μήνες είναι μικρή για τις χρεωστικές κάρτες, της τάξης του 4% και για τις πιστωτικές κάρτες ακόμα πιο μικρή, της τάξης του 2%, ενώ και η διάθεση για απόκτηση οποιασδήποτε μορφής κάρτας είναι σχεδόν μηδενική. Ειδικότερα, όσον αφορά στις πιστωτικές κάρτες, οι χρήστες φοβούνται ότι θα υπερβούν τα όρια και θα ξοδέψουν πολλά, ότι δεν θα μπορέσουν να αποπληρώσουν τα χρέη τους και ότι έχουν υψηλό επιτόκιο, ενώ η πλειοψηφία όσων έχουν ακυρώσει τις κάρτες τους δηλώνουν ότι δεν μπορούσαν να τις αποπληρώσουν και ότι είχαν υψηλό επιτόκιο.
 
«Κλειδί» το e-commerce
Καταλυτικό ρόλο στην επέκταση της χρήσης των πιστωτικών καρτών, από την άλλη πλευρά, εκτιμάται ότι μπορεί να παίξει το ηλεκτρονικό εμπόριο (e-commerce), το οποίο αυξάνει σταθερά τη διείσδυσή του και στην ελληνική αγορά. Σύμφωνα με την First Data, οι προοπτικές είναι θετικές, καθώς ήδη περισσότεροι από το ένα τρίτο των Ελλήνων έχουν χρησιμοποιήσει πιστωτική ή χρεωστική κάρτα για την αγορά αγαθών ή/και υπηρεσιών μέσω internet. Οι αγορές με πιστωτική κάρτα αφορούν στο μεγαλύτερο ποσοστό τους οικιακές συσκευές αγορασμένες σε φυσικό κατάστημα, ενώ με τις χρεωστικές κάρτες πραγματοποιούνται κυρίως αγορές από την κατηγορία ένδυση /υπόδηση / καλλυντικά & duty free προϊόντα & υπηρεσίες.
 
Πηγή: imerisia.gr


B4-B5_728X90