28/01/2015
Σε αναμονή 11 μεγάλοι ξένοι επιχειρηματικοί όμιλοι για τα λιμάνια

 

Σε αχαρτογράφητα νερά πλέουν πλέον 11 μεγάλοι ξένοι επιχειρηματικοί όμιλοι που συμμετέχουν στις τελικές φάσεις των διαγωνισμών για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς Α.Ε και το 67% του μετοχικού κεφαλαίου της Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε. Οι 11 ενδιαφερόμενοι είναι για τον μεν Πειραιά οι APM Terminals (Μaersk) , COSCO Group, International Container Terminal Services, Ports America Group και Utilico Emerging Markets Limited και για τη δε Θεσσαλονίκη οι APM Terminals,  Deutsche Invest Equity Partners, Duferco Participations Holding , International Container Terminal Services, Mitsui & Co, P&O Steam Navigation Company (DP World), Russian Railways JSC μαζί με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Yilport Holding. Εξ αυτών των επενδυτών η συντριπτική πλειοψηφία είναι δραστήριοι στην διαδικασία διαβουλεύσεων στα πλαίσια των διαγωνισμών. 

Και οι δύο αυτοί διαγωνισμοί θεωρούνται ώριμοι, τα προαπαιτούμενα σε νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο έχουν ολοκληρωθεί και αναμένονται οι ανακοινώσεις για τις ημερομηνίες υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Ημερομηνίες που είχαν, ατύπως -και μετά από πολλές αναβολές για λόγους που σχετίζονταν με την ελληνική πλευρά και τα προαπαιτούμενα- προσδιοριστεί για τις αμέσως επόμενες εβδομάδες. Πάνω από όλα οι δυο αυτοί διαγωνισμοί θεωρούνται από την αγορά αλλά και τους οικονομολόγους, κρίσιμοι για την ανάπτυξη της διαμεταφορικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. Όμως η νέα κυβέρνηση δια δηλώσεις κορυφαίων παραγόντων της έχει ταχθεί κατά των αποκρατικοποιήσεων εν γένει και υπέρ του δημόσιου έλεγχου των υποδομών αυτών ειδικότερα. Στην πράξη ο δημόσιος έλεγχος διασφαλίζεται με την νεοϊδρυθείσα Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, σημειώνουν ορισμένοι κύκλοι που διαβλέπουν άμβλυνση των οριζόντιων αφορισμών για τις ξένες επενδύσεις στα λιμάνια .

Άλλοι επισημαίνουν πως το μοντέλο αξιοποίησης που αντιπροτείνεται συχνά είναι αυτό των επί μέρους παραχωρήσεων. Όμως αυτό σημαίνει αλλαγή των βασικών όρων των διαγωνισμών και είναι άγνωστο εάν θα υπήρχε επενδυτικό ενδιαφέρον για τις λιγότερο κερδοφόρες δραστηριότητες όπως η ακτοπλοΐα εφόσον έβγαιναν τελικά ένα ένα τα επιμέρους κομμάτια σε διαγωνισμούς. Ο ίδιος ο ΟΛΠ είναι ένας παραχωρησιούχος άλλωστε θυμίζουν νομικοί κύκλοι που ασχολούνται με τις αποκρατικοποιήσεις.

Η αβεβαιότητα αυτή για το εάν και πότε αλλά και με ποιο τρόπο θα προχωρήσουν τελικά αυτοί οι δυο διαγωνισμοί κρατά ουσιαστικά σε αναμονή έντεκα μεγάλους ξένους ομίλους . Αβέβαιο γίν
εται έτσι όμως και το κατά πόσο αυτοί οι επενδυτές θα είναι και αύριο εδώ, σημειώνουν ψύχραιμοι παρατηρητές των εξελίξεων αυτών . «Εξαιρουμένης της Cocso, που υπέγραψε πρόσφατα και νέα συμφωνία για επένδυση 230 εκατ. ευρώ για να αναπτύξει και εκμεταλλευτεί το δυτικό τμήμα του λιμανιού του Πειραιά, κανείς δεν μπορεί να είναι βέβαιος ότι αυτοί οι επενδυτές δεν θα αναζητήσουν να προωθήσουν εναλλακτικά σχέδια σε ανταγωνιστικά λιμάνια της περιφέρειας», εξηγούν παράγοντες της αγοράς που δεν έχουν κομματικές ιδεοληψίες. Περιμένουν απλώς να μάθουν πως και πότε θα αξιοποιηθούν αυτά τα δυο λιμάνια που προφανώς έχουν τεράστια δυνητική σημασία για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας. Μιας αξιοποίησης που έχει καθυστερήσει πολύ περισσότερα χρόνια από όσα ήταν ο βίος της προηγούμενης κυβέρνησης.

 

Πηγή: www.capital.gr


B4-B5_728X90