12/01/2015
Επενδύσεις ύψους 13,5 δισ. δολ. από τους Έλληνες εφοπλιστές

 

Αποφασισμένοι να διατηρήσουν τα σκήπτρα στον χώρο της παγκόσμιας ναυτιλίας και παράλληλα να βάλουν «φρένο» στις φιλοδοξίες των ανταγωνιστών εμφανίζονται οι Έλληνες εφοπλιστές. Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Ship-broking, οι εφοπλιστικές οικογένειες της χώρας την περσινή χρονιά, δαπάνησαν το ποσό-μαμούθ των 13,5 δισ. δολ. προκειμένου να ενισχύσουν τη δύναμη του στόλου τους.

Συγκεκριμένα, διέθεσαν πάνω από 7,3 δισεκατομμύρια δολάρια για την αγορά 309 πλοίων, τα περισσότερα από οποιονδήποτε άλλον, ενώ μέχρι το τέλος Νοεμβρίου τοποθέτησαν άνω των 6,25 δισ. δολαρίων σε νέες παραγγελίες για τη ναυπήγηση 174 πλοίων.

Οι παραπάνω επιδόσεις αναδεικνύνουν για ακόμη μια χρονιά τον ελληνικό εφοπλισμό σε απόλυτο «πρωταγωνιστή» στις αγοραπωλησίες πλοίων, και μάλιστα με μεγάλη διαφορά από τους ανταγωνιστές τους από τη Σιγκαπούρη, την Ιαπωνία, τη Γερμανία, τις ΗΠΑ, τη Νορβηγία και τη Νότια Κορέα.

Η ισχύς του ελληνόκτητου στόλου και ο ηγετικός ρόλος που έχει στα δρώμενα της παγκόσμιας ναυτιλίας καταγράφηκε ξεκάθαρα και στην ετήσια έκθεσης της Lloyd's List για τους 100 πιο ισχυρούς ανθρώπους της παγκόσμιας ναυτιλίας, όπου συνολικά 14 Έλληνες πλοιοκτήτες, μεταξύ των οποίων ορισμένα από τα πιο γνωστά «ονόματα» του εφοπλισμού της χώρας, όπως ο Γ. Αγγελικούσης, ο Π. Παππάς, η Αγγ. Φράγκου, ο Π. Λιβανός, ο Γ. Προκοπίου, ο πρόεδρος των Ελλήνων εφοπλιστών Θ. Βενιάμης, ο Κ. Κωνσταντακόπουλος και ο Ν. Τσάκος έδωσαν το «παρών», παρότι βρέθηκαν αντιμέτωποι με κολοσσούς όπως την πετρελαϊκή Aramco και την AP Moller-Maersk, τον μεγαλύτερο διαχειριστή κοντέινερ στον κόσμο, τις κρατικές εταιρείες της Κίνας όπως την Cosco αλλά και ξένους ισχυρούς εφοπλιστές, όπως ο Νορβηγός μεγιστάνας John Fredriksen.

Υπολογίζεται πως οι Έλληνες εφοπλιστές με βάση τη χωρητικότητα ελέγχουν το 16,25% του παγκόσμιου στόλου και το 46,7% του ευρωπαϊκού, με την πλειονότητά του να αποτελείται από πλοία νέας ηλικίας και υψηλής τεχνολογίας.

Όσον αφορά τον τύπο των πλοίων που επέλεξαν να εντάξουν στο δυναμικό τους οι Έλληνες εφοπλιστές, τη «μερίδα του λέοντος» καταλαμβάνουν τα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (Dry Bulk) με 158, και έπονται τα δεξαμενόπλοια (τάνκερ) με 87, τα κοντέινερ (μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων) με 39 και τα πλοία μεταφοράς αερίου (LNG κ.ά.) με 9.

Την ίδια ώρα, οι Έλληνες εφοπλιστές προχώρησαν πέρυσι και στην πώληση 158 πλοίων, βάζοντας στα ταμεία τους πάνω από 3 δισ. δολάρια, με τους Ιάπωνες να παραχωρούν 166 και τους Γερμανούς 162. Ειδικότερα, οι Έλληνες πούλησαν 60 πλοία χύδην φορτίου, 72 δεξαμενόπλοιων και 7 κοντέινερς.

Υψηλή ζήτηση για τάνκερς
Ιδιαίτερα υψηλά ήταν και τα κεφάλαια που επενδύθηκαν συνολικά από τους εφοπλιστές στη διάρκεια του 2014 σε αγοραπωλησίες πλοίων.

Παρότι ο συνολικός αριθμός των πλοίων που άλλαξαν χέρια μειώθηκε ελαφρώς σε σχέση με το 2013, αφού από 1.570 περιορίστηκε σε 1.523, τα κεφάλαια που δαπανήθηκαν σύμφωνα με τα στοιχεία του Allied Shipbroking ανήλθαν σε 26,24 δισ. δολάρια έναντι 19,96 δισ. δολάρια το 2013, αυξημένα κατά περίπου 31,4%.

Τα περισσότερα χρήματα ξοδεύθηκαν για την αγορά δεξαμενόπλοιων (11,8 δισ. δολάρια) και για πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου (8,1 δισ. δολάρια) ενώ για τα κοντέινερ, δαπανήθηκαν μόλις 1,87 δισ. δολάρια και για μεταφορά φυσικού αερίου 1,91 δισ. δολάρια.

Η μεγαλύτερη μείωση σε επίπεδο αριθμού πλοίων παρατηρήθηκε στο ξηρό φορτίο (από 555 το 2013 έφθασαν στα 466 το 2014), ενώ αντίθετα σημαντική άνοδος κατέγραψαν οι αγορές δεξαμενόπλοιων (τάνκερς), καθώς από 492 που ήταν το 2013 έφθασαν στα 552 το 2014.

«Κλειδί» η τιμή πετρελαίου

Επιφυλακτικοί για την πορεία της ναυτιλιακής αγοράς τη φετινή χρονιά δηλώνουν τώρα οι αναλυτές, τονίζοντας πως υπάρχουν αρκετοί αστάθμητοι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν τον κλάδο, είτε θετικά είτε αρνητικά.

Τα περισσότερα βλέμματα είναι στραμμένα στην τιμή του πετρελαίου, η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση του παγκόσμιου ΑΕΠ. Η διατήρηση των χαμηλών τιμών για τους επόμενους έξι μήνες εκτιμάται πως θα αυξήσουν περαιτέρω την παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο, δίνοντας ώθηση στη ναυτιλία, η οποία είναι επιφορτισμένη με τη μεταφορά του «μαύρου χρυσού» από τις πετραλαιοπαραγωγές χώρες προς τον υπόλοιπο κόσμο.

Εξίσου σημαντική θεωρείται η κατεύθυνση που θα ακολουθήσει η αμερικάνικη οικονομία -όπου τα έως τώρα μηνύματα είναι θετικά- αλλά και η τύχη της Ευρωζώνης, μιας εξαιρετικά εύρωστης οικονομίας, ειδικά μετά την αναζωπύρωση των σεναρίων περί εξόδου της Ελλάδας από το ευρώ.

Όσον αφορά στην εξέλιξη της ναυλαγοράς εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να δέχεται πιέσεις και το 2015, ενώ δεν αποκλείεται να υπάρξουν και αρκετά «σκαμπανευάσματα» ανάλογα με την κατηγορία των ναύλων.

Συγκεκριμένα, αρκετές μεταβολές προβλέπεται να υπάρξουν στα πλοία που μεταφέρουν χύδην φορτίο, ενώ βελτίωση αναμένεται για τα τάνκερς και τα LPG (μεταφέρουν παράγωγα του πετρελαίου) καθώς επίσης και τα LNG (φυσικό αέριο), ύστερα από τη μεγάλη πτώση της περσινής χρονιάς.

 

Πηγή: www.imerisia.gr


B4-B5_728X90