29/12/2014
Τα 5 μεγάλα deals που άλλαξαν τον επιχειρηματικό χάρτη

 

Ως η χρονιά των μεγάλων deals θα μπορούσε κάλλιστα να χαρακτηριστεί το 2014, καθώς στη διάρκειά του πολλές και σημαντικές επιχειρηματικές συμφωνίες υπογράφηκαν σε διάφορους κλάδους, προκαλώντας ραγδαίες αλλαγές και ανατρέποντας συσχετισμούς δυνάμεων που είχαν παγιωθεί επί δεκαετίες.

Στο επίκεντρο βρέθηκε το λιανεμπόριο τροφίμων, με τις μεγάλες αλυσίδες να υλοποιούν μπαράζ εξαγορών μικρότερων κυρίως παικτών, οι οποίες ασφυκτιούσαν από την έλλειψη ρευστότητας, την κάμψη της κατανάλωσης και τον ανηλεή «πόλεμο τιμών».

Σκλαβενίτης, ΜΑΚΡΟ, Χαλκιαδάκης
«Πρώτη φορά».... εκτός Αττικής και είσοδος στη χονδρική

Ηχηρό «παρών» στις ανακατατάξεις που συντελούνται στον κλάδο και ταυτόχρονα μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι είναι αποφασισμένη να παίξει ρόλο πρωταγωνιστή στην επόμενη ημέρα του λιανεμπορίου τροφίμων έστειλε η «Σκλαβενίτης», ολοκληρώνοντας δύο στρατηγικές συμφωνίες μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Λίγο πριν εκπνεύσει το 2014, η ελληνική αλυσίδα εξαγόρασε τη Makro Cash & Carry, θυγατρική εταιρεία του γερμανικού ομίλου Metro Group στην Ελλάδα και μαζί δώδεκα καταστήματά της, έναντι 65 εκατ. ευρώ και αμέσως μετά απέκτησε το 60% της κρητικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ «Χαλκιαδάκης», που κατείχε η αλυσίδα «Βερόπουλος», δαπανώντας το ποσό των 22 εκατ. ευρώ. Με την πρώτη κίνηση εγκαινίασε την είσοδό της στην χονδρική πώληση, ενώ με τη δεύτερη σηματοδότησε την επέκταση για πρώτη φορά εκτός Αττικής και ταυτόχρονα το άνοιγμά της στην Κρήτη, με στρατηγικό εταίρο την οικογένεια του Μηνά Χαλκιαδάκη, που διαθέτει σήμερα 38 καταστήματα στην τοπική αγορά και απασχολεί 940 εργαζομένους.

Fairfax, Praktiker Hellas
Στο ελληνικό λιανεμπόριο επενδύει ο Prem Watsa

Υστερα από την αύξηση της συμμετοχής στην Eurobank και την είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο της «Μυτιληναίος», η Fairfax Holdings απέκτησε μέσα στο 2014 και τον έλεγχο της Praktiker Hellas, ένα deal που επιβεβαίωσε την εμπιστοσύνη του Καναδού μεγαλοεπενδυτή Prem Watsa στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. H Fairfax κατέθεσε την πιο συμφέρουσα προσφορά στο πλαίσιο της διαδικασίας πώλησης της Praktiker Hellas, που ξεκίνησε μετά την πτώχευση του μητρικού ομίλου στη Γερμανία. Παράλληλα, δεσμεύτηκε να διατηρήσει και τα 14 καταστήματα της εταιρείας στην Ελλάδα, την επωνυμία αλλά και τις θέσεις των 1.100 εργαζομένων της. Ο Prem Watsa δήλωσε ενθουσιασμένος με την εξαγορά της Praktiker Hellas, η οποία -όπως είπε- είναι πρωτοπόρα και σταθερή ηγέτιδα εταιρεία στην αγορά του Do It Yourself & Home Improvement στην Ελλάδα και επανέλαβε τη στήριξή του στις προσπάθειες της ελληνικής κυβέρνησης να βγάλει τη χώρα από την κρίση.

Μαρινόπουλος - Αρβανιτίδης
Επιταχύνει την ανάπτυξη με νέες εξαγορές

Σε μία από τις μεγαλύτερες συμφωνίες στον κλάδο των σούπερ μάρκετ το 2014 προχώρησε η «Μαρινόπουλος», υπογράφοντας συμβόλαιο δικαιόχρησης με την εταιρεία Karipidis Bros για τα 149 καταστήματα της «Αρβανιτίδης». Με τη συμφωνία αυτή η «Μαρινόπουλος» ενδυνάμωσε ακόμη περισσότερο τη θέση της στην αγορά της Βόρειας Ελλάδος, όπου λειτουργεί η πλειονότητα των καταστημάτων της αλυσίδας «Αρβανιτίδης» και διεύρυνε τον αριθμό των καταστημάτων της. Μέσα στο 2014, η «Μαρινόπουλος» σύναψε δυο εξίσου σημαντικές συνεργασίες, η μια με την πατρινή αλυσίδα «Κρόνος» για την ένταξη 18 νέων σημείων πώλησης υπό την επωνυμία της Carrefour και η άλλη με την «Cretan Retail Management Παντοπωλεία Κρήτη», η οποία προμηθεύει 140 σούπερ μάρκετ και μίνι μάρκετ σε ολόκληρη την Κρήτη, τα 70 εκ των οποίων φέρουν την επωνυμία «CRM Αριάδνη». Σημειώνεται ότι η ολοκλήρωση της συμφωνίας εξαγοράς τελεί υπό την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.

Vodafone - hellas on line
Το πρώτο mega-deal στις τηλεπικοινωνίες

Στον πλήρη έλεγχο της Vodafone Ελλάδας πέρασε η hellas on Line (HOL). Ύστερα από συζητήσεις δύο χρόνων, η εταιρεία απέκτησε το 72,7% που κατείχαν στην εταιρεία οι Intracom Holdings και World Equities Investments Holdings SA, έναντι περίπου 300 εκατ. ευρώ και ανέβασε το ποσοστό της στο 91,2%. Οι δύο εταιρείες είχαν στενή συνεργασία εδώ και αρκετά χρόνια, καθώς η hellas online «συμπληρώνει» με τις υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας και Internet που διαθέτει τις υπηρεσίες κινητής της Vodafone, με την πρώτη να αξιοποιεί και το εμπορικό δίκτυο της δεύτερης. Η Hellas on Line έχει περισσότερους από μισό εκατομμύριο συνδρομητές, ενώ η Vodafone εξυπηρετεί περισσότερους από 5 εκατομμύρια συνδρομητές κινητής τηλεφωνίας. Υπενθυμίζεται ότι η Vodafone, σε συνεργασία με τη Wind, έχουν καταθέσει μη δεσμευτική προσφορά για την εξαγορά του ομίλου Forthnet, ενώ μη δεσμευτική προσφορά για τη συνδρομητική τηλεόραση της Forthnet, δηλαδή για τη Nova έχει καταθέσει και ο ΟΤΕ.

Μύθος - Fix Hellas
Το «αντίπαλον δέος» της Αθηναϊκής

Κάτω από την ίδια στέγη μπήκαν δύο από τα πιο γνωστά και ιστορικά σήματα της ελληνικής αγοράς μπίρας. Υστερα από σκληρές διαπραγματεύσεις που διήρκησαν αρκετό καιρό, η «Μύθος Ζυθοποιία» του δανέζικου ομίλου Carlsberg και η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία» του γνωστού επιχειρηματία Γιάννη Χήτου αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους, δημιουργώντας μία νέα κοινή εταιρεία που θα έχει ως «βαρύ πυροβολικό» τις μπίρες «Μύθος» και Fix Hellas και θα είναι σε θέση να δει «στα μάτια» την «Αθηναϊκή Ζυθοποιία» (Amstel, Heineken), η οποία ηγείται του χώρου με μερίδιο άνω του 55%. Το νέο σχήμα, που θα προκύψει ανάμεσα στο νούμερο δύο και στο νούμερο τρία παίκτη της ελληνικής αγοράς μπίρας, θα πάρει «προίκα» δύο ιδιόκτητες μονάδες παραγωγής στη Σίνδο και τη Ριτσώνα, δυναμικότητας 2,2 εκατ. εκατόλιτρων ετησίως, 14 εμπορικά σήματα, εκ των οποίων τα επτά παράγονται στην Ελλάδα, ένα διευρυμένο δίκτυο 2.000 προμηθευτών, περίπου 500 εργαζόμενους και έντονη εξωστρέφεια. Παράλληλα, παίρνει ένα μερίδιο αγοράς της τάξης του 30% και μαζί πωλήσεις ύψους άνω των 150 εκατ. ευρώ. Στα άμεσα σχέδια της νέας εταιρείας είναι η υλοποίηση επενδύσεων ύψους 50 εκατ. ευρώ μέσα στην επόμενη πενταετία, για τη βελτίωση και τον εκσυχρονισμό των υποδομών και του πάγιου εξοπλισμού αλλά και τη δημιουργία νέων προϊόντων με έμφαση την καινοτομία. Ο επικεφαλής της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας, Γιάννης Χήτος έκανε λόγο για την απαρχή μιας νέας πορείας που θα αφήσει το στίγμα της στην ελληνική αγορά, ενώ από την άλλη πλευρα, ο διευθύνων σύμβουλος της «Μύθος Ζυθοποιία», Αλέξανδρος Καραφυλλίδης σημείωσε ότι «το νέο σχήμα συνδυάζει την ισχυρή τεχνογνωσία, τη δύναμη, την αξιοπιστία, την οργάνωση, τις ισχυρές δομές, την οικονομική ευρωστία και την εξωστρέφεια του Carlsberg Group με την επιτυχημένη ελληνική επιχειρηματική σκέψη».

 

Πηγή: imerisia.gr


B4-B5_728X90