23/06/2014
Κλάδος του λιανικού εμπορίου: Εμφανίζει σημάδια ανάκαμψης.

 

Κάτι φαίνεται να κινείται και πάλι στον κλάδο του λιανικού εμπορίου, έπειτα από τουλάχιστον πέντε χρόνια αρνητικών ρυθμών, με τους ανθρώπους της αγοράς να ελπίζουν πλέον ότι θα επιβεβαιωθούν οι προσδοκίες.
Μεταξύ των επιχειρήσεων, βέβαια, υπάρχει διαφορετική προσέγγιση της εικόνας που αρχίζει να δημιουργείται στην αγορά. Αν και οι εκτιμήσεις όλων συγκλίνουν στο ότι υπάρχουν δείγματα μεταστροφής του αρνητικού κλίματος που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια, το αποτέλεσμα στο ταμείο δεν είναι για όλους το ίδιο, καθώς προς το παρόν «κερδισμένα» είναι μόνο τα μεγάλα πολυκαταστήματα και οι εμπορικές αλυσίδες.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις εκπροσώπων μεγάλων εμπορικών πολυκαταστημάτων και αλυσίδων, το 2014 είναι η πρώτη χρονιά μέσα στην κρίση που τα στοιχεία εμφανίζουν έστω και οριακά θετικό πρόσημο.
Όπως, μάλιστα, επισημαίνουν, αν δεν υπάρξουν «δυσάρεστες εκπλήξεις» στην οικονομία και δεν προκληθεί νέα εμπλοκή με την τρόικα στις επερχόμενες διαπραγματεύσεις, τότε η εκτίμηση είναι ότι η χρονιά θα συνεχιστεί με θετικούς ρυθμούς.
Χαρακτηριστικό είναι, βέβαια, ότι αυτήν τη στιγμή όλοι συμφωνούν ότι το κλίμα ακόμη δεν έχει σταθεροποιηθεί. Για παράδειγμα, στην πρόσφατη μελέτη του το ΙΟΒΕ αναφέρει ότι θα υπάρξουν και νέες πιέσεις στα εισοδήματα εργαζομένων και συνταξιούχων από τα ειλημμένα πέρυσι για το τρέχον έτος δημοσιονομικά μέτρα, αρκετά μικρότερης, όμως, έντασης από ό,τι το 2013. Ως αποτέλεσμα, η ιδιωτική κατανάλωση θα περιοριστεί φέτος σε μικρό βαθμό, κατά 1,5%-2,0%, σε αντίθεση με την περσινή συρρίκνωσή της κατά 6,0%.
Σε αυτό το πλαίσιο, ήδη τα τελευταία στοιχεία που ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ εμφανίζουν οριακή άνοδο της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 0,7%, για πρώτη φορά από το α΄ τρίμηνο του 2010. Ωστόσο, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης αποτυπώνει ακόμη τη δυσπιστία των καταναλωτών, καθώς από -55 που ήταν τον Απρίλιο υποχώρησε μόλις στο -52,5 τον Μάιο.
Παράλληλα, στελέχη της αγοράς τονίζουν το γεγονός ότι οι όποιες θετικές εξελίξεις στη λιανική δεν έχουν φέρει θετικά αποτελέσματα στο σύνολο των επιχειρήσεων και προσθέτουν ότι ακόμη υπάρχει χάσμα μεταξύ των πολυκαταστημάτων, που σημειώνουν αύξηση επισκεψιμότητας και τζίρου, και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, που συνεχίζουν να βρίσκονται στην «κόψη του ξυραφιού».
Είναι χαρακτηριστικό ότι επιχειρηματίες εκτιμούν ότι, προς το παρόν, οι καταναλωτές που ξοδεύουν είναι αυτοί που πάντα ξόδευαν. Όπως αναφέρουν, το 30% των καταναλωτών συνεχίζει να ξοδεύει, όπως έκανε και τα προηγούμενα χρόνια/ίσως είχαν μειώσει λίγο την κατανάλωσή τους εξαιτίας της κρίσης, αλλά δεν είχαν σταματήσει. Πλέον, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, στόχος είναι να επιστρεψει στην αγορά και το υπόλοιπο 70% ή τουλάχιστον ένα σημαντικό κομμάτι του.
«Η αύξηση του τζίρου που καταγράφεται είναι έως και 10% στα πολυκαταστήματα», δηλώνει στο «Κ» ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Βασίλης Κορκίδης, «χωρίς, ωστόσο, αυτή η αύξηση να αποτυπώνεται και στην επισκεψιμότητα, καθώς οι μεταβολές, αν και είναι θετικές, παραμένουν οριακές. Αυτό σημαίνει ότι δεν αυξήθηκαν οι πελάτες, απλώς οι ίδιοι καταναλωτές ξοδεύουν περισσότερα, εξαιτίας της καλύτερης ψυχολογίας που υπάρχει το τελευταίο διάστημα. Παράλληλα, όμως, τα στοιχεία δείχνουν ότι ακόμη το 1/3 των καταναλωτών συνεχίζει να ζει κάτω από τα όρια της φτώχειας, με το 63% από αυτούς να δηλώνει ότι μόλις που μπορεί να ικανοποιήσει τις βασικές του ανάγκες».
Τα πρώτα στοιχεία, όπως σημειώνουν στην αγορά, προφανώς και δεν αποδεικνύουν ότι η κρίση πέρασε και το κλίμα αντιστράφηκε οριστικά, ωστόσο υπάρχουν τουλάχιστον ενδείξεις ότι κάτι αλλάζει, όπως εκτιμούν αρκετοί, επισημαίνοντας, παράλληλα, ότι είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι, έπειτα από 5 χρόνια συνεχούς πτώσης, κάποιες επιχειρήσεις γράφουν θετικά πρόσημα.
Όπως αναφέρει ο Αντώνης Μακρής, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, που εκπροσωπεί μεγάλα πολυκαταστήματα και εμπορικές αλυσίδες, «από την αρχή του 2014 η λιανική κινείται ανοδικά. Ειδικά από τον Ιανουάριο έως και τις εκλογές η άνοδος ήταν περίπου 20%-22%. Μετά τις εκλογές, εξαιτίας της στάσης αναμονής που κράτησαν οι καταναλωτές, η άνοδος είναι 10%-12% σε σχέση με πέρυσι».
Ωστόσο, στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης εξαντλείται στα πολυκαταστήματα και στις αλυσίδες, δηλαδή στο 7% έως 10% του συνόλου της αγοράς. Μάλιστα, όπως δηλώνει ο κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, ακόμα και σε αυτές τις επιχειρήσεις η αύξηση της επισκεψιμότητας και του τζίρου δεν φέρνει αντίστοιχα αποτελέσματα και στο ταμείο.

 

Πηγή: www.capital.gr


B4-B5_728X90