13/07/2015
Αν αυξηθεί η φορολογία της ναυτιλίας θα «αδειάσει» ο Πειραιάς

 

Στην «πόρτα της εξόδου» βρίσκονται αρκετοί Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι περιμένουν με αγωνία την κατάληξη των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με τους πιστωτές για τη διάσωση της ελληνικής οικονομίας. Παράγοντας της αγοράς αναφέρουν πως η επίτευξη συμφωνίας και η αποφυγή του Grexit θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό την παραμονή τους στον Πειραιά και τη διατήρηση της έδρας τους στην Ελλάδα. Σε διαφορετική περίπτωση, αναμένεται ένα μαζικό κύμα «φυγής», αντίστοιχο με εκείνο που έλαβε χώρα στα μέσα της δεκαετίας του 1990 από το Σίτι του Λονδίνου, όταν η κυβέρνηση της Αγγλίας αποφάσισε να αυξήσει τη φορολογία των εφοπλιστών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, αρκετοί πλοιοκτήτες έχουν αρχίσει ήδη να αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για να μεταφέρουν την έδρα τους εκτός Ελλάδας, με το Ντουμπάι, τη Σιγκαπούρη, την Κύπρο και τη Μάλτα να βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος λόγω των χαμηλών συντελεστών φορολόγησης και του σταθερού πλαισίου που διέπει τις επιχειρήσεις.

Τα «αχαρτογράφητα νερά», στα οποία θα βρεθεί ξαφνικά το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου στην περίπτωση ενός Grexit, προβληματίζουν έντονα τους εφοπλιστές, οι οποίοι δεν παύουν να ανησυχούν για τις συνέπειες που θα έχει στις εργασίες τους, παρότι η δραστηριότητά τους δεν επηρεάζεται άμεσα από την πορεία της εθνικής οικονομίας. Καταλυτικό ρόλο στην απόφασή τους, ακόμη και αν επιτευχθεί συμφωνία με τους θεσμούς θα παίξει και η αλλαγή του φορολογικού καθεστώτος της ναυτιλίας, κατεύθυνση προς την οποία πιέζουν ασφυκτικά οι εταίροι την ελληνική κυβέρνηση. Δεν είναι λίγοι οι εφοπλιστές που έχουν δηλώσει ανοικτά πως σε μια τέτοια περίπτωση θα πάρουν τα πλοία τους και θα τα μεταφέρουν σε έδρες με ευνοϊκότερο φορολογικό πλαίσιο, το οποίο θα διασφαλίζει την ανταγωνιστικότητά τους.

Στελέχη του ναυτιλιακού κλάδου σημειώνουν πως αυτή τη στιγμή τα εφοπλιστικά γραφεία της Αθήνας «πολιορκούνται» από τα μεγαλύτερα ναυτιλιακά κέντρα του κόσμου, προσφέροντας στην κυριολεξία «γη και ύδωρ» για να μεταφέρουν την έδρα τους σε άλλες χώρες.

Casus belli η αύξηση της φορολογίας

Την αντίθεση του εφοπλιστικού κόσμου σε οποιαδήποτε αλλαγή του θεσμικού πλαισίου εξέφρασε σχετικά πρόσφατα και ο Θ. Βενιάμης, τονίζοντας την ανάγκη να γίνει πλήρως σεβαστό από την κυβέρνηση, προκειμένου -όπως είπε- «να συνεχίσει να δραστηριοποιείται με τις αξιοθαύμαστες επιδόσεις που επιδεικνύει, προσφέροντας στην Ελλάδα το ύψιστο προνόμιο να κατέχει την πρώτη ναυτιλία διεθνώς». «Θα ήταν εκτός λογικής αλλά και έννομης τάξης να απεμπολήσουμε ένα θεσμικό πλαίσιο που η ίδια η πολιτεία από το 1975 έκρινε αναγκαίο και θεμιτό να υιοθετήσει για τη ναυτιλία, και στην πορεία να το διατηρήσει, προκειμένου να την προσελκύσει πίσω στα πάτρια εδάφη, προσφέροντας την απαιτούμενη πολιτική σταθερότητα και νομική βεβαιότητα», σημείωσε και τόνισε ότι «ανάλογα καθεστώτα απολαμβάνουν όλες οι μεγάλες ναυτιλίες από τις κυβερνήσεις τους, προκειμένου να ανταποκρίνονται στον διεθνή σκληρό ανταγωνισμό».

Όπως αναφέρεται στην τελευταία ετήσια έκθεση της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, η ναυτιλία συνέχισε και το 2014 να αποτελεί πηγή εισοδήματος και απασχόλησης για την Ελλάδα. Συγκεκριμένα, τα έσοδα της ελληνικής οικονομίας από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ξένο συνάλλαγμα αυξήθηκαν πέρυσι κατά 9,04% και ανήλθαν σε 13,18 δισ. ευρώ, έναντι 12,08 δισ. ευρώ το 2013, ενώ παράλληλα η ναυτιλία εισέφερε στα κρατικά ταμεία 420 εκατ. ευρώ μετά τη συμφωνία προαιρετικής εισφοράς.

Συνολικά η συνεισφορά της ποντοπόρου ναυτιλίας στο ελληνικό ΑΕΠ υπερβαίνει το 7% τα τελευταία δύο χρόνια, ενώ μαζί με τις παραναυτιλιακές δραστηριότητες προσφέρει πάνω από 192.000 θέσεις εργασίας. Ναυτιλιακοί αναλυτές προειδοποιούν πως η ζημιά από την αποχώρηση της εφοπλιστικής κοινότητας από τη χώρα θα είναι τεράστια, την οποία δύσκολα θα μπορεί να διαχειριστεί η χώρα. «Δεν είναι μόνο ότι ως χώρα θα χάσουμε τα εκατομμύρια ευρώ που εισφέρουν από την εθελοντική εισφορά, αλλά και τα περίπου 12 δισ. ευρώ που προσφέρουν στο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, και οι πάνω από 100.000 θέσεις εργασίας», λένε χαρακτηριστικά.

Προοπτικές

Και όλα αυτά την ώρα που τα μηνύματα για την πορεία της ναυλαγοράς παραμένουν συγκρατημένες, καθώς δεν φαίνονται από πουθενά σημάδια μεταστροφής της πτωτικής πορείας.

Σύμφωνα με την Drewry Maritime Equity Research, η εκτίμησή της είναι ότι το 2015 δεν πρόκειται να υπάρξει κάποια σημαντική μεταβολή, αλλά προβλέπει την πιθανότητα ελαφριάς βελτίωσης (mild recovery) της αγοράς προς τα τέλη του 2016 λόγω της μείωσης των νέων παραγγελιών και του αυξημένου όγκου των διαλύσεων. Η BIMCO εκτιμά ότι θα υπάρξει αύξηση στον όγκο των φορτίων όσο πλησιάζουμε προς το τέλος του χρόνου.

Κυρίαρχοι των θαλασσών

Παρά το οριακό σημείο που βρίσκεται η χώρα, με τον κίνδυνο της κατάρρρευσης να είναι πλέον κάτι περισσότερο από υπαρκτός, οι Έλληνες εφοπλιστές παραμένουν στην κορυφή της διεθνούς ναυτιλίας, παίζοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στα δρώμενα του κλάδου.

Σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών η ελληνική ναυτιλία διατηρεί την πρώτη θέση και ταυτόχρονα ενισχύσει διαρκώς τη δύναμή της, εκμεταλλευόμενη τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται στο προσκήνιο. Συγκεκριμένα, ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί 3.885 πλοία (άνω των 1.000 gt) με 284,77 εκατομμύρια dwt, αντιπροσωπεύοντας το 17% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt, ενώ στο τέλος Δεκεμβρίου 2014, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 377 πλοία (άνω των 1.000 gt) συνολικής χωρητικότητας 37,38 εκ. dwt.

Η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση στη διεθνή κατάταξη (σε dwt) και τη δεύτερη στην Ε.Ε. (σε gt). Το ηλικιακό προφίλ του ελληνικής σημαίας στόλου το 2014 ήταν τα 11,4 έτη -με άνω του 50% του στόλου ηλικίας μικρότερης των 10 ετών- και του ελληνόκτητου στόλου τα 10 έτη, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας του παγκόσμιου στόλου ήταν 12,5 έτη. Υπογραμμίζεται τέλος ότι ο ελληνικός στόλος παραμένει στην κορυφή της λίστας του Qualship 21 των ΗΠΑ, της Λευκής Λίστας του ΙΜΟ και της Λευκής Λίστας του Paris MOU.

 

Πηγή: imerisia.gr


B4-B5_728X90