17/04/2014
«Καταλύτης» η υιοθέτηση των προτάσεων του ΟΟΣΑ: Η απελευθέρωση των αγορών πυροδοτεί νέες επενδύσεις

 

Όταν πριν από μερικούς μήνες παρουσιάστηκε η έκθεση του ΟΟΣΑ για την απελευθέρωση των αγορών, κάποιοι -κυρίως οι συντεχνίες που θίγονταν- έσπευσαν να προεξοφλήσουν πως δεν μπορεί να εφαρμοστεί στην ελληνική αγορά, με το επιχείρημα ότι η Ελλάδα αποτελεί εν πολλοίς «μια ξεχωριστή περίπτωση» ενώ τα αποτελέσματά δεν θα ήταν τα αναμενόμενα. Από την άλλη πλευρά, ένα μεγάλο μέρος του επιχειρηματικού κόσμου υποστήριξε πως η υιοθέτηση των προτάσεων του Οργανισμού ήταν μονόδρομος για την αναθέρμανση της αγοράς και τη μείωση των τιμών αλλά και βασική προϋπόθεση για την προσέλκυση νέων επενδύσεων.

Λίγες εβδομάδες μετά την ψήφιση του πολυνομοσχεδίου, όπου αίρονται αρκετοί περιορισμοί, αυτοί που μέχρι στιγμής τουλάχιστον φαίνεται να δικαιώνονται είναι όσοι τάχθηκαν με τη δεύτερη άποψη, καθώς σε κάποιους κλάδους παρατηρείται ενδιαφέρον για νέες επενδύσεις. «Μπορεί η ακρίβεια να επιμένει, άλλωστε είναι κάτι που θέλει χρόνο για να καταπολεμηθεί, ωστόσο η άρση των περιορισμών δείχνει να συμβάλει καταλυτικά στην υλοποίηση νέων επενδύσεων», επισημαίνουν άνθρωποι της αγοράς και εκτιμούν πως «προϊόντος του χρόνου το ενδιαφέρον αυτό θα αυξάνεται». Σύμφωνα με μελέτη του ΙΕΛΚΑ, από την κατάργηση όλων των περιορισμών στο εμπόριο θα δημιουργηθούν 10.000 νέες θέσεις εργασίας και θα γίνουν επενδύσεις ύψους 2,3 δισ. ευρώ σε ορίζοντα δεκαετίας, ενώ ο ΟΟΣΑ υπολογίζει ότι το συνολικό όφελος για την ελληνική οικονομία θα ανέλθει σε περίπου 5,2 δισ. ευρώ.

Φαρμακεία στα σούπερ μάρκετ
Από τους πρώτους που ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν τις ευκαιρίες που φέρνει η απελευθέρωση των αγορών είναι τα σούπερ μάρκετ. Μετά την επέκταση στο «bake off» και την πώληση καπνικών, οι μεγάλοι λιανέμποροι εξετάζουν σοβάρο το ενδεχόμενο να δημιουργήσουν φαρμακεία μέσα στα καταστήματά τους. Στην πρώτη γραμμή είναι η Μαρινόπουλος, η οποία όπως λέει στην «Η» ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της εταιρείας, Γιώργος Βογιατζάκης» μελετά με ενδιαφέρον τις δυνατότητες που πλέον παρέχει ο νόμος για το άνοιγμα φαρμακείων μέσα στα σούπερ μάρκετ, με τη μορφή του «shop in shop». Ο κ. Βογιατζάκης υπογραμμίζει επίσης ότι είναι υπέρ των ενεργειών που συμβάλΛουν στην καλύτερη εξυπηρέτηση του κοινού και δηλώνει πως η «Μαρινόπουλος» είναι έτοιμη να υιοθετήσει οτιδήποτε αυξάνει τις επιλογές των καταναλωτών που επισκέπτονται τα σημεία της. Να σημειωθεί ότι η μέθοδος του «shop in shop» δεν είναι άγνωστη στη «Μαρινόπουλος», αφού μια τέτοια συνεργασία έχει ήδη σε εξέλιξη με την αλυσίδα ηλεκτρονικών «Κωτσόβολος» σε τρία σούπερ μάρκετ της. Από την άλλη πλευρά, η ΑΒ Βασιλόπουλος αλλά και η ΜΕΤRO ενδιαφέρονται περισσότερο για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, τα οποία έχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και θεωρούν ότι μπορούν πολύ πιο εύκολα να ενσωματωθούν στην γκάμα των σούπερ μάρκετ. Ωστόσο, το ζήτημα της πώλησης μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων στα σούπερ μάρκετ έχει μπει στον πάγο" και θα επανεξεταστεί σε τρει μήνες.

Στο επίκεντρο το «γάλα ημέρας»
Σκέψεις να εμπλακούν στην κατηγορία του «γάλακτος μιας ημέρας» κάνουν κάποιες μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες, οι οποίες δεν φαίνονται πρόθυμες να παραχωρήσουν στον ανταγωνισμό μερίδιο από την πίτα της αγοράς. Μάλιστα, κάποιες θέλουν να το χρησιμοποιούσουν και ως «ανάχωμα» στην άνοδο που παρουσιάζουν κάποιες μικρομεσαίες γαλακτοβιομηχανίες, οι οποίες αυξάνουν την απήχησή τους στις τοπικές αγορές, όπως η συνεταιριστική «Θεσγάλ» που μέσα από αυτόματους πωλητές προμηθεύει φρέσκο γάλα Στους καταναλωτές της Λάρισας όλο το 24ωρο. Παράγοντες του χώρου επισημαίνουν ότι εάν το «γάλα ημέρας» καταφέρει να κερδίσει την προτίμηση των καταναλωτών και αυξήση την απήχησή του, τότε δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο και άλλες μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες να μπουν στο «παιχνίδι». Η εποχή, όπως λένε, είναι ιδιαίτερα κρίσιμη, και όλοι εργάζονται για να αποκτήσουν καλύτερη θέση για την «επόμενη ημέρα» της ελληνικής οικονομίας.

«Mini bus» για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια
Τις ευκαιρίες που ανοίγονται στον χώρο τους μετά την ψήφισή του σχεδιάζουν να αξιοποιήσουν οι ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων δωματίων. Η συγκεκριμένη επαγγελματική κατηγορία έχει πλέον τη δυνατότητα να προμηθευτεί τουριστικά βάν και «mini bus», προκειμένου να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες που προσφέρει στους πελάτες του.

Σε πρώτη φάση, όπως λέει στην «Η», ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Επιχειρηματιών Ενοικιαζομένων Δωματίων και Διαμερισμάτων, Κωνσταντίνος Μπρεντάνος παρότι το κόστος είναι υψηλό, περίπου 50 με 60 επιχειρηματίες θα κάνουν χρήση της δυνατότητας που πλέον παρέχει ο νόμος, με στόχο να αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες που προσφέρουν στους πελάτες τους και κατ' επέκταση την ανταγωνιστικότητά τους. «Αισθανόμαστε ότι έχουμε δικαιωθεί γιατί είναι κάτι που παλεύαμε να πετύχουμε πολλά χρόνια τώρα. Είναι κάτι που ισχύει για πάρα πολλά χρόνια στην Ευρώπη. Ήμασταν έτοιμοι να προσφύγουμε στα ευρωπαϊκά δικαστήρια για να διεκδικήσουμε τα δικαιώματά μας», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Στο «bake off»
Νέες επενδύσεις στο λιανεμπόριο

Σημαντικές επενδύσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων έφερε η άρση των περιορισμών στην κατηγορία του «bake off» αλλά και στην πώληση καπνικών προϊόντων. Ενδεικτικά, η Μαρινόπουλος αποφάσισε να προχωρήσει σε επενδύσεις ύψους 20-30 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία χώρων «bake off», όπου θα ψήνεται και θα πωλείται ψωμί σε καθημερινή βάση σε όλα σχεδόν τα καταστήματά της μέχρι το τέλος του 2014. Υπολογίζεται ότι οι πρώτοι 100 θα είναι έτοιμοι μέσα στο επόμενο τρίμηνο, ενώ σε όσα καταστήματα δεν δημιουργηθούν τέτοιοι χώροι θα υπογραφούν συμφωνίες με τοπικούς φούρνους, οι οποίοι θα αναλάβουν να τα προμηθεύουν με φρέσκο ψωμί. Την εγκατάσταση χώρων «bake off» στο σύνολο του δικτύου της δρομολογεί και η Lidl, η οποία σκοπεύει να επενδύσει πάνω από 130 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη των εργασιών της στην ελληνική αγορά. Την ίδια ώρα, πληθαίνουν οι αλυσίδες μετά τη «Μαρινόπουλος», τη «Βερόπουλος» και τον «Μασούτη» που θέλουν να επεκταθούν στην πώληση τσιγάρων από τα καταστήματά τους, παρότι το περιθώριο κέρδους του συγκεκριμένου προϊόντος είναι μικρό. Με βάση τη διάρθρωση της φορολογίας στα καπνικά υπολογίζεται ότι το περιθώριο κέρδους για το τελικό σημείο δεν υπερβαίνει το 2,5%. Επιπλέον, για κάθε ένα πακέτο που κλέβεται θα πρέπει να πουληθούν 40 για να καλύψουν τη ζημιά», επισημαίνει χαρακτηριστικά στέλεχος του λιανεμπορίου.

 

Πηγή: www.imerisia.gr


B4-B5_728X90