12/03/2014
Στο στόχαστρο των ρωσικών σιδηροδρόμων και ο ΟΛΠ

 

Σινο-ρωσική μάχη σε ελληνικό έδαφος για τον ΟΛΠ. Μετά την Cosco στο «στόχαστρο» των Ρωσικών Σιδηροδρόμων RZD μπαίνει το λιμάνι του Πειραιά. Σημειώνεται ότι οι Ρώσοι έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τον ΟΛΘ.

Αξιοσημείωτο είναι ότι η Cosco αλλά και η New Zeland Super Fund μέχρι πρότινος ήταν οι βασικοί διεκδικητές απόκτησης του ΟΛΠ, ενώ πολύ πιθανή είναι και η κατάθεση υποβολής συμμετοχής από την Dubai Ports World αλλά και την ΜSC.

Χθες, ο πρόεδρος των Ρωσικών Σιδηροδρόμων, Vladimir Yakunin, αποκάλυψε σε Ρώσους δημοσιογράφους την πρόθεση της εταιρείας να συμμετέχει στον διαγωνισμό για απόκτηση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.

«Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι ενδιαφέρονται να αποκτήσουν τις κρατικές μετοχές του λιμένα του Πειραιά», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Yakunin, ο οποίος υπενθύμισε το ενδιαφέρον τους και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (μαζί με τη ROSCO), αλλά και τον ΟΛΘ. «Σίγουρα μας ενδιαφέρει, εφόσον δούμε ευκαιρίες για σιδηροδρομικές μεταφορές στο λιμάνι του Πειραιά», συμπλήρωσε, προσθέτοντας ότι ο διαγωνισμός για την εκδήλωση ενδιαφέροντος λήγει στις 28 Απριλίου, οπότε και υπάρχει χρόνος για να ληφθούν οριστικές αποφάσεις.

Ωστόσο, ξεκαθάρισε ότι περιμένουν τις αποφάσεις της Ε.Ε. για τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και της ελληνικής πλευράς, ώστε να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση.

«Η ρωσική εταιρεία δεν έχει ακόμη λάβει από τους Έλληνες την τελική απόφασή τους πώς θα προχωρήσουν τη διαδικασία, γιατί συνεργάζονται με την Ε.Ε., η οποία από τη μεριά της αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην διαγραφούν τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ωστόσο, δίνει το 'πράσινο φως' να προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ».

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της RZD, βρίσκονται εν αναμονή των αποφάσεων της Ε.Ε. για να λάβουν τις τελικές τους αποφάσεις.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι σχετικές αποφάσεις της ηγεσίας των Ρωσικών Σιδηροδρόμων ελήφθησαν κατά την πρόσφατη επίσκεψη του κ. Αντώνη Σαμαρά στο Αγιο Ορος, όπου και συναντήθηκε με τον κ. Yakunin με επίκεντρο τους σιδηρόδρομους και τα λιμάνια.

Αλλαγή δεδομένων
Η είσοδος της RZD αλλάζει ριζικά τα δεδομένα τόσο για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ όσο και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Yakunin είχε ζητήσει το καλοκαίρι τη στήριξη ακόμη και του πρωθυπουργού της Ρωσίας Βλ. Πούτιν προκειμένου να συμμετάσχει στους διαγωνισμούς αποκρατικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco.

Το ενδιαφέρον των Ρωσικών Σιδηροδρόμων να δημιουργήσει ένα ισχυρό «άνοιγμα» στην αγορά της Ελλάδας και να συνδυάσει τις θαλασσιές με τις σιδηροδρομικές μεταφορές είναι τόσο μεγάλο που ο Vladimir Yakunin φέρεται να έχει ζητήσει κρατική χρηματοδότηση, ώστε οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι να κατέβουν μόνοι τους στους διαγωνισμούς διεκδίκησης του ΟΛΘ, της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco.

Οι όροι του διαγωνισμού
Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί σε δύο φάσεις. Η πρώτη θα αφορά την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος και θα δώσει περιθώριο 45 ημερών στους ενδιαφερομένους να υποβάλουν τις προτάσεις τους. Στη δεύτερη φάση οι προεπιλεγέντες επενδυτές θα κληθούν σε διάστημα 2-3 μηνών να υποβάλουν τις δεσμευτικές τους προσφορές. Πάντως, στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν πως η διαδικασία πώλησης θα έχει ολοκληρωθεί εντός του έτους.

Στο πλαίσιο της διαδικασίας, προβλέπεται να γίνει αναθεώρηση ή τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης που έχει συνάψει ο ΟΛΠ με το δημόσιο, προκειμένου να εισαχθούν πιο λεπτομερείς παράμετροι και προδιαγραφές σχετικά με τις τρέχουσες υποχρεώσεις του, αλλά και να προσδιοριστεί λεπτομερώς η κατάλληλη διαδικασία για τον καθορισμό και την έγκριση από το δημόσιο των τιμολογίων που σχετίζονται με τις δραστηριότητες της ακτοπλοΐας, λαμβάνοντας υπόψη εθνικές, κοινωνικές και δημογραφικές παραμέτρους:

  • Να διατηρηθεί η θέση και ο ρόλος του λιμένα Πειραιά και να επιτηρηθεί η κεφαλαιώδης εθνική σημασία του ως κύριου θαλάσσιου λιμένα που συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα με τα νησιά του Αιγαίου.
  • Να προσδιοριστεί λεπτομερώς η κατάλληλη διαδικασία για τον καθορισμό και την έγκριση από το δημόσιο των τιμολογίων που σχετίζονται με τις δραστηριότητες της ακτοπλοΐας.
  • Να προκύψουν κίνητρα και μηχανισμοί αναπροσδιορισμού, που να καθορίζουν τα επίπεδα των χρηματικών ανταλλαγμάτων παραχώρησης καταβλητέα από τον ΟΛΠ στο δημόσιο.
  • Να συμφωνηθούν συγκεκριμένες επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά.

Οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις και επενδυτικά σχήματα θα πρέπει να έχουν ίδια κεφάλαια 250 εκατ. ευρώ και εμπειρία διαχείρισης εμπορευματικών σταθμών με ετήσια ικανότητα 750.000 εμπορευματοκιβωτίων, ή εναλλακτικά τερματικό σταθμό διακίνησης αυτοκινήτων ετήσιας ικανότητας 400.000 οχημάτων ή ακτοπλοϊκό τερματικό σταθμό ο οποίος διακινεί ένα εκατ. επιβάτες ετησίως.

Το προφίλ της RZD

Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι -η μεγαλύτερη σιδηροδρομική εταιρεία του κόσμου- έχουν κάνει κρούση από το 2011 για εξαγορά ολόκληρου του δικτύου του ΟΣΕ.

Τον Απρίλιο του 2012 είχε εκδηλωθεί και πάλι ενδιαφέρον και τότε κύκλοι του υπουργείου Υποδομών υποστήριζαν ότι τυχόν εξαγορά του ΟΣΕ από τους Ρώσους θα αποτελούσε πρωτίστως πολιτική κίνηση και θα γινόταν σε αντάλλαγμα μιας προνομιακής σχέσης της Αθήνας με τη Μόσχα. Οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι, οι οποίοι αποτελούν κρατικό μονοπώλιο, απασχολούν 1,2 εκατομμύριο εργαζομένους, διαθέτουν το τρίτο μεγαλύτερο δίκτυο στον κόσμο, συνολικού μήκους 85.000 χλμ., το οποίο εκτείνεται από την Ευρώπη ως τον Ειρηνικό Ωκεανό, 519.000 μονάδες τροχαίου υλικού και αποτελούν τον δεύτερο μεγαλύτερο ιδιοκτήτη παγίων στη Ρωσία.

Η περιουσία τους εκτιμάται σε 72 δισ. ευρώ, ενώ παράγουν περίπου το 2,4% του ρωσικού ΑΕΠ.

 

Πηγή: www.imerisia.gr


B4-B5_728X90