23/05/2016
Τσάκος: Αισιοδοξία για περαιτέρω ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας

 

Αισιοδοξία για τις δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης της ελληνικής ναυτιλίας, παρά τις τρέχουσες δυσκολίες απέπνεε ο χαιρετισμός που απηύθυνε στο πλαίσιο του 4ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου ο Captain Παναγιώτης Τσάκος, από τις εξέχουσες προσωπικότητες στο χώρο της ναυτιλίας. Είπε χαρακτηριστικά ότι "Δεν ψάχνουμε για φθηνούς ναυτικούς, αλλά για ελληνόπαιδες, στους οποίους θα εμπιστευτούμε μια βαριά κληρονομιά".

Το Συνέδριο, με θέμα «Ελληνική Ναυτιλία: Κινητήριος δύναμη για την Οικονομική Ανάπτυξη», διοργανώθηκε εχθές (17 Μαΐου) από το Ελληνικό Ινστιτούτο Οικονομικής Διοικήσεως (ΕΙΟΔ) της ΕΕΔΕ. Η εκδήλωση αυτή αποτέλεσε για μια ακόμα χρονιά βήμα εποικοδομητικού διαλόγου, ανάμεσα σε παράγοντες της Ναυτιλίας και του θαλάσσιου Τουρισμού, από την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Στην εισαγωγική του ομιλία ο Πρόεδρος της ΔΕ του ΕΙΟΔ, Αναστάσιος Ροδόπουλος, αναφέρθηκε στην έρευνα της Boston Consulting, σύμφωνα με την οποία το μέσο λειτουργικό κόστος του ελληνόκτητου στόλου είναι κατά 23% ανταγωνιστικότερο από τον παγκόσμιο μέσο όρο, τονίζοντας ότι αυτό είναι ένα σημαντικό μήνυμα για την προσέλκυση επενδύσεων στον κλάδο. Το Συνέδριο χαιρέτισε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Θεόδωρος Δρίτσας, ο οποίος επεσήμανε ότι το ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα είναι προϊόν συνέργειας, επιχειρηματικότητας και κράτους, ενώ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ναυτική εκπαίδευση και την ανάγκη επιμόρφωσης των ναυτικών. Χαιρετισμό απηύθυνε και ο επικεφαλής του τομέα Ναυτιλίας & Αιγαίου της Νέας Δημοκρατίας, Σίμος Κεδίκογλου, που τόνισε από την πλευρά του την αναγκαιότητα αξιοποίησης της ναυτιλίας ως συγκριτικού πλεονεκτήματος της χώρας.

Η Σοφία Καλομενίδη, από την EY, συντόνισε τη συζήτηση στο πρώτο πάνελ, που επικεντρώθηκε στις «Τάσεις και ευκαιρίες στην Ναυτιλιακή Χρηματοοικονομική». Μεταξύ άλλων, ο Kjartan Bru της DNB Banks ASA, τόνισε ότι ΅'Αμεγάλη πρόκληση σήμερα για τις τράπεζες στον ναυτιλιακό κλάδο είναι η χαμηλή δυνατότητα πρόγνωσης και ότι παρόλο που υπάρχει μεγάλος βαθμός ρευστότητας παγκοσμίως, διοχετεύεται δύσκολα σε επενδύσεις'Α'Α. ΅'ΑΗ ναυτιλία χρειάζεται βιώσιμες, υγιείς τράπεζες'Α'Α, είπε ο Θεόδωρος Πετρόπουλος της Petrofin Research, ενώ ο Frans van de Bospoort από την DVB Group Merchant Bank (Asia) υπογράμμισε την ανάγκη να συμβαδίζουν οι στόχοι του πλοιοκτήτη και της εκάστοτε εταιρείας private equity. Σχολιάζοντας τα διαθέσιμα στις ναυτιλιακές εταιρείες εργαλεία χρηματοδότησης, ο Αντώνης Αργυρόπουλος της Seaborne Capital Advisors, είπε ότι ΅'Αχρειάζεται αναδιάρθρωση των εκκρεμών δανείων περισσότερο από νέες χορηγήσεις'Α'Α, ενώ ο Δημήτρης Βασιλάκος από την Alcimos, ανέφερε ότι τα ομόλογα καλό είναι να χρησιμοποιούνται για εξειδικευμένο σκοπό, για παράδειγμα project bonds.

Η δεύτερη ενότητα του Συνεδρίου εστίασε στο ζήτημα των «Νέων Προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία καθώς πλέει σε δύσκολους καιρούς». Οι ομιλητές απάντησαν αναλυτικά στις εύστοχες ερωτήσεις του συντονιστή Nigel Lowry από την Lloyds'Α List, καταλήγοντας σε σημαντικά συμπεράσματα. Πιο συγκεκριμένα, ο Γιώργος Γουρδομιχάλης της Phoenix Shipping & Trading, είπε ότι η παρούσα κρίση δε διαφέρει κατά πολύ από εκείνες που αντιμετώπισαν παλαιότερες γενιές και ότι σε κάθε κρίση, η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να προσαρμοζόμαστε. Υπογράμμισε επίσης ότι, ενώ το τραπεζικό σύστημα αλλάζει, θα βρεθεί νέος τρόπος εργασίας στον κλάδο ναυτιλίας. Εξάλλου, ο Ιωάννης Πλατσιδάκης της Intercargo, διαπίστωσε ότι η διατήρηση καλών σχέσεων με το τραπεζικό σύστημα αποτελεί προϋπόθεση για την αντιμετώπιση της κρίσης, καθώς και ότι η ελληνική ναυτιλία, παρά την ισχυρή παγκόσμια παρουσία της έχει πολλά να διδαχθεί από την πρακτική άλλων χωρών, για παράδειγμα στον τομέα της τεχνολογίας. Ο Ιωάννης Ξυλάς από την Ariston Navigation Corp, συμφώνησε με τους προηγούμενους ομιλητές στο ότι αλλάζει ο τρόπος χρηματοδότησης στην ναυτιλία, ενώ τόνισε ότι ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει βασικός για τον κλάδο και επομένως χρειάζεται να εξασφαλιστεί διαρκής εκπαίδευση και επιμόρφωση των απασχολούμενων στον κλάδο. Κλείνοντας τη συζήτηση οι ομιλητές του δεύτερου πάνελ συμφώνησαν ότι η ελληνική ναυτιλία οφείλει να προσεγγίσει ουσιαστικά τους Έλληνες και να ενημερώσει το κοινό για την προσφορά της στην τοπική κοινωνία, καλύπτοντας το κενό που υπάρχει.

Στο επίκεντρο των παρουσιάσεων των ομιλητών της τρίτης ενότητας, βρέθηκαν οι νομικές πτυχές αντιμετώπισης της κρίσης στην ναυτιλιακή αγορά, με συντονιστή τον Ηλία Μπίσια από την Gratia Publications. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Nigel Bowen-Morris της Stephenson Harwood Legal παρουσίασε τα βασικά νομικά εργαλεία, που έχουν στη διάθεσή τους οι ναυτιλιακές εταιρείες, προκειμένου να αντιμετωπίσουν προβλήματα σε περίοδο κρίσης. Τις μεθόδους και το νομικό πλαίσιο αναδιάρθρωσης ανέλυσε ο Γεώργιος Παλαιοκρασσάς, από την Watson, Farley & Williams, ενώ για τα είδη και το πλαίσιο αναγκαστικής εκτέλεσης στην ναυτιλία, μίλησε ο Γιάννης Τιμαγένης της Timagenis Law Firm. Τέλος, ο Alex Mcintosh από την Clyde & Co Greece, ανέλυσε το πεδίο της διαχείρισης κρίσης στην ναυτιλία, από νομική σκοπιά.

Οι θεμελιώδεις έννοιες της Ναυτιλιακής Χρηματοοικονομικής αποτέλεσαν το θέμα της τέταρτης ενότητας. Στο πλαίσιο των παρουσιάσεων και της συζήτησης που ακολούθησε, οι ομιλητές τόνισαν μεταξύ άλλων ότι ΅'Ααπαιτείται στενή παρακολούθηση των τάσεων στη διεθνή αγορά ενέργειας'Α'Α, Henriette Brent-Petersen από την DVB Bank Se, και ότι ΅'Αη ναυτιλιακή αγορά δεν αναμένεται να σημειώσει σημαντική περαιτέρω κάμψη'Α'Α, Φώτιος Κατσούλας της Affinity Research. Εξάλλου, στην παρουσίασή του ο Ηλίας Λεκκός από την Τράπεζα Πειραιώς, μίλησε για τους κύκλους ζωής στην Ναυτιλιακή Χρηματοοικονομική. Ο 'Αγγελος Τσακανίκας του ΙΟΒΕ, επικαλέστηκε στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να συνεισφέρει σημαντικά στην ελληνική οικονομία, παρά την ύφεση, ενώ πρότεινε ως μέτρα για περαιτέρω ενίσχυση του συγκεκριμένου κλάδου, την προσέλκυση εφοπλιστών, την εξειδικευμένη εκπαίδευση, και τη δημιουργία ναυτιλιακού κέντρου.

Για την κρουαζιέρα, τους λιμένες και τον τουρισμό μίλησαν οι συμμετέχοντες στο τελευταίο πάνελ του Συνεδρίου, ενώ ακολούθησε ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση με συντονιστή τον Μηνά Τσαμόπουλο, δημοσιογράφο στο Πρώτο Θέμα. Στο πλαίσιο αυτής της συζήτησης, ο Κυριάκος Αναστασιάδης της Celestyal Cruises, επεσήμανε την έλλειψη οράματος, στρατηγικής και κοινού μηνύματος στον κλάδο του τουρισμού. Ο Σταύρος Κατσικάδης από την LAMDA Φλοίσβος Μαρίνα, τόνισε ότι οι μαρίνες προσφέρουν θέσεις εργασίας και έσοδα στο κράτος από τα μισθώματα και ότι θα έπρεπε να αξιοποιηθούν ως παράγοντας ανάπτυξης, περιορίζοντας τους υπάρχοντες αρνητικούς παράγοντες, όπως η υψηλή φορολόγηση των σκαφών, οι ανοργάνωτες μικρές μαρίνες, και η διατήρηση του cabotage. Με τη σειρά του ο Μιχάλης Σακέλλης του Συμδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), πρόσθεσε το ζήτημα αξιοποίησης των λιμενικών τελών, ως ουσιαστική προϋπόθεση για τη βελτίωση της κατάστασης των λιμένων. Σύμφωνα με τον Θεόδωρο Κόντε της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να συσταθεί Εθνική Επιτροπή Κρουαζιέρας, να βελτιωθούν οι υποδομές και να γίνει κεντρικός σχεδιασμός της κατανομής αγκυροβόλιου. Τέλος, ο Αναστάσιος Βαμβακίδης από τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά, υπογράμμισε ότι μεταξύ των προτεραιοτήτων της εταιρείας είναι η αποτελεσματική εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας, με την εξασφάλιση συστήματος κατανομής αγκυροβόλιου και δυνατότητας για ναυπηγοεπισκευή στο Λιμάνι του Πειραιά.

Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), του Institute of Chartered Shipbrokers, του Master in International Shipping Finance & Management του ΟΠΑ και του Propeller Club. Χρυσός Χορηγός του Συνεδρίου ήταν η EY, Αργυρός Χορηγός η εταιρεία SAP και Χορηγοί οι εταιρείες: Crossworld Marine Services, DNB Bank, Ericsson, MacGregor, Oracle και Real Consulting.

 

Πηγή: express.gr


B4-B5_728X90