09/04/2016
Υπεγράφη η πώληση του ΟΛΠ στην COSCO

 

Παρουσία του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα υπεγράφη το μεσημέρι της Παρασκευής, στο Μέγαρο Μαξίμου, η συμφωνία πώλησης του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της ΟΛΠ Α.Ε. στην Cosco.

Σε μια ένδειξη της σημασίας που αποδίδει το Πεκίνο στην εξαγορά, την υπογραφή στη συμφωνία θα βάλει για λογαριασμό του αγοραστή ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του μητρικού ομίλου China Cosco Shipping Corporation Limited, Xu Lirong. Το νούμερο ένα δηλαδή του πρόσφατα συγκροτηθέντος, από την συγχώνευση της Cosco και της China Shipping, ομίλου αλλά και επιτρόπου του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας.

Αντισυμβαλλόμενο είναι το ΤΑΙΠΕΔ δια του προέδρου του Στέργιου Πιτσιόρλα ενώ η παρουσία του έλληνα πρωθυπουργού αλλά και του κινέζου πρέσβη στην υπογραφή αλλά και στην σχετική τελετή που θα ακολουθήσει στις 12:30 στο Ζάππειο είναι ενδεικτικές του υψηλού προφίλ που επέλεξε η κυβέρνηση για την πρώτη μεγάλη ιδιωτικοποίηση που ολοκληρώνει στην θητεία της .

Η υπογραφή της συμφωνίας έρχεται πάντως δύο χρόνια σχεδόν μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού και ένα χρόνο ακριβώς μετά την επίσκεψη του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη και του υπουργού εξωτερικών Νίκου Κοτζιά στο Πεκίνο όπου και είχαν δεσμευτεί για την ολοκλήρωση της διαδικασίας και σε συνέχεια σχετικών δεσμεύσεων του πρωθυπουργού προς τον κινέζο ομόλογό του.

Ο κ. Τσίπρας έκανε λόγο για σημαντική ημέρα για τις ελληνοκινεζικές σχέσεις, προσθέτοντας ότι «η τροποποιημένη συμφωνία ανάμεσα στην ελληνική και κινεζική πλευρά για την αξιοποίηση του ΟΛΠ δίνει μια πολύ σημαντική ευκαιρία οι μακραίωνες σχέσεις Ελλάδας και Κίνας να αποκτήσουν έναν αναπτυξιακό προσαντολισμό που θα συμβάλλει ουσιαστικά στα συμφέροντα των δύο χωρών και των δύο λαών».

Τόνισε ότι «αυτή η σημαντική τροποποιημένη συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές έρχεται σε μια κρίσιμη περίοδο για την Ελλάδα, στο τέλος μιας πολύ δύσκολης εποχής και στην έναρξη μιας νέας πιο αισιόδοξης, όπου το βάρος θα πέσει στην αναπτυξιακή επανεκκίνηση της οικονομίας». «Γι' αυτό», συνέχισε, «οι επενδυτικές δραστηριότητες -και μάλιστα αυτές που μπορούν να προσελκύσουν κι άλλες σημαντικές επενδύσεις-, έχουν για μας ιδιαίτερη σημασία και αξία». Ο κ. Τσίπρας έκανε λόγο για «ένα σημαντικό μήνυμα στην παγκόσμια οικονομική κοινότητα για την προοπτική ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας». «Είναι ένα μήνυμα προσέλκυσης νέων επενδύσεων, ότι η Ελλάδα είναι ανοικτή σε αναπτυξιακές επενδύσεις, με την προϋπόθεση ότι οι επενδύσεις αυτές θα σέβονται τις εργασιακές σχέσεις και την περιβαλλοντική νομοθεσία της Ελλάδας, όπως ακριβώς και η συμφωνία την οποία σήμερα υπογράφουμε», είπε, διαβεβαιώνοντας ότι θα υπάρξει μια πολύ καλή συνεργασία.

Ο Xu Lirong, Πρόεδρος της China COSCO Shipping, δήλωσε: «Η China COSCO Shipping υλοποιεί επενδύσεις υψηλής ποιότητας στο λιμάνι από το 2009. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, η China COSCO Shipping έχει ενισχύσει με επιτυχία την ανταγωνιστικότητα και τη σημασία του Πειραιά στη διεθνή αγορά ναυτιλίας, και έχει συμβάλει ενεργά στην τοπική οικονομική ανάπτυξη. Ο Πειραιάς είναι πλέον ένας σύγχρονος τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων μεγάλης κλίμακας με κορυφαίες τεχνολογίες, το ταχύτερα αναπτυσσόμενο λιμάνι των δύο τελευταίων ετών ανάμεσα στα κορυφαία 100 εμπορευματικά λιμάνια παγκοσμίως, καθώς και ένας σημαντικός κόμβος για πολλές διεθνείς μεταφορικές εταιρείες στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς, η China Cosco Shipping θα κεφαλαιοποιήσει τη στρατηγική ευκαιρία που παρουσιάζει η πρωτοβουλία “One Belt, One Road”, ξεκινώντας δυναμικά μια νέα σειρά επενδύσεων σε υποδομές και λειτουργίες, που θα εξορθολογίσουν πλήρως τις επιδόσεις του λιμανιού και θα βοηθήσουν τον ΟΛΠ να αξιοποιήσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του και να καταστεί ένα από τα κορυφαία λιμάνια στην Ευρώπη. Η China COSCO Shipping δεν θα λειτουργεί απλώς ένα υπερσύγχρονο λιμάνι που θα συνδέει το εμπόριο της Ασίας και της Ευρώπης, αλλά επιπλέον θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και θα συνδράμει στην ενδυνάμωση της ελληνικής οικονομίας».

Ο Zou Xiaoli, Πρέσβης της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στην Ελλάδα, δήλωσε τα εξής: «Η σημερινή συμφωνία σηματοδοτεί ένα ιστορικό ορόσημο για την Σινο-Ελληνική φιλία και τις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών σε πολλαπλά επίπεδα. Με τον στόλο και την τεχνική εξειδίκευση της China COSCO Shipping, η Ελλάδα θα γίνει η κορυφαία πύλη εισόδου των κινεζικών προϊόντων στην Ευρώπη, και οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την Κίνα θα ενισχυθούν περαιτέρω. Οι λαοί μας έχουν μια μακρά παράδοση στη ναυτιλία, η οποία χρονολογείται από την αρχαιότητα. Οι στόλοι και η ναυτιλιακή τεχνογνωσία της Ελλάδας και της Κίνας είναι γνωστά σε όλο τον κόσμο για την ικανότητα και τη δυναμική τους, επομένως το να ενώνουμε τις δυνάμεις μας είναι απόλυτα φυσιολογικό. Την ίδια στιγμή η συμφωνία διευρύνει ουσιαστικά τη συνεργασία ανάμεσα στις δύο χώρες».

Να σημειωθεί πως τις αμέσως επόμενες εβδομάδες αναμένεται να ανακοινωθεί και η πραγματοποίηση επίσημης επίσκεψης του πρωθυπουργού στο Πεκίνο.

Παρά τη σημερινή υπογραφή πάντως απομένουν ακόμα κρίσιμες ενέργειες που πρέπει να κάνει η κυβέρνηση μεταξύ των οποίων να περάσει τη συμφωνία από την Βουλή αλλά και να νομοθετήσει για την μετεξέλιξη της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων σε πλήρως ανεξάρτητη αρχή.

Θα πρέπει επίσης να τονισθεί πως οι εργαζόμενοι συνεχίζουν τις αντιδράσεις τους στη συμφωνία με την ΟΜΥΛΕ να απεργεί σήμερα. Όπως επίσης πρέπει να υπογραμμισθούν και οι ανησυχίες που διατυπώνουν παράγοντες της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας και της βιομηχανίας των μεταφορών και Logistics για το πλήγμα στην αξιοπιστία του ελληνικού άξονα διαμεταφορών από τα συνεχιζόμενα προβλήματα που προκαλεί το προσφυγικό-μεταναστευτικό στην ομαλή λειτουργία του λιμανιού και της δια του σιδηροδρόμου προώθησης των εμπορευμάτων που φτάνουν σε αυτό από την Ασία στην κεντρική Ευρώπη αλλά και οι απεργίες.

Στο 1,5 δισ. η αξία της συμφωνίας

Η συνολική αξία της συμφωνίας πώλησης του ΟΛΠ ανέρχεται σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ σε 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του 67% της εταιρείας ΟΛΠ ΑΕ, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία, τα έσοδα του ελληνικού δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ), αναμενόμενου συνολικού ύψους της τάξης των 410 εκατ. ευρώ. Στο ποσό του 1,5 δισ. συνυπολογίζονται και τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2052.

Πως θα γίνει η συναλλαγή

Η συναλλαγή διαρθρώνεται σε δύο στάδια: Στο πρώτο στάδιο η Cosco Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ. Εντός διαστήματος πέντε ετών, εφόσον έχει εκπληρώσει ορισμένους όρους που περιγράφονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών (SPA), συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων, η Cosco Cosco Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στην ΟΛΠ από 51% σε 67% (δεύτερο στάδιο).

Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση της ικανοποίησης ορισμένων περαιτέρω προϋποθέσεων που προβλέπονται στη σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών. Μεταξύ αυτών και η ψήφιση από την Βουλή της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ ΟΛΠ και ελληνικού δημοσίου, με βάση την οποία η εταιρεία θα εκμεταλλεύεται τις λιμενικές υποδομές οι οποίες παραμένουν στην κυριότητα του δημοσίου.

Έως και 4 δισ. ετησίως το όφελος προοπτικά

Οι προσδοκίες για την δυνητική ανάπτυξη του Πειραιά με καταλύτη την ιδιωτικοποίηση και τις κινεζικές επενδύσεις έχουν διαμορφωθεί πλέον σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα μετά και την σχετική μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών ( ΙΟΒΕ) που δημοσιεύθηκε πριν λίγες μέρες. Ειδικότερα ο ΙΟΒΕ υπολογίζει πως η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μπορεί να αποφέρει σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα στην ελληνική οικονομία έως και 4 δισ. ευρώ ετησίως. Συγκεκριμένα, το συνολικό ακαθάριστο προϊόν από την δραστηριότητα του ΟΛΠ αναμένεται να προσθέτει στο ΑΕΠ έως και 2,6 δισ. ετησίως το 2025 και αν συμπεριληφθούν οι επιδράσεις σε κλάδους που αναμένεται να ενισχυθούν από τη βελτίωση των υποδομών μεταφοράς και της ναυπηγοεπισκευής και οι πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στους υπόλοιπους κλάδους της ελληνικής οικονομίας τότε η συνολική συνεισφορά σε όρους παραγόμενου προϊόντος αναμένεται να φτάσει τα 4,0 δισ. το 2025.

 

Πηγή: kathimerini.gr


B4-B5_728X90