26/02/2016
Οριστικά στο συρτάρι η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ
 
Μπορεί η αποκρατικοποίηση των ΕΛΤΑ να αποτελεί μνημονιακή δέσμευση από το 2011, ωστόσο, για πρώτη φορά, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης όπως και η νέα διοίκηση της εταιρείας, η Φρόσω Σταυράκη (πρ.) και ο Γιάννης Ζαρολιάγκης (δ/νων σύμβουλος) διαβεβαιώνουν ότι η διαδικασία δεν θα προχωρήσει. Αυτό προκύπτει από όσα διατυπώθηκαν κατά την πρόσφατη ακρόαση των νέων επικεφαλής του οργανισμού στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής από την οποία, ειρήσθω εν παρόδω, έχουν περάσει, έως σήμερα, 38 πρόσωπα από τα οποία 28 προέρχονται από το ΣΥΡΙΖΑ.
Ειδικότερα, ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι "είναι αναγκαίο σε στρατηγικούς τομείς, όπως τα ταχυδρομεία να υπάρχουν δημόσιες υπηρεσίες”. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η νέα πρόεδρος κα. Σταυράκη, όπως και ο διευθύνων σύμβουλος κ. Ζαρολιάγκης που σημείωσε ότι τα ΕΛΤΑ θα πρέπει να "διατηρήσουν το δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα τους”.
Βέβαια, η ανυπαρξία επενδυτικού ενδιαφέροντος είναι σύμμαχος όσων διαφωνούν με την αποκρατικοποίηση της εταιρείας της οποίας το 90% ελέγχει το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων.
Αναπάντητα ερωτήματα και τρύπα ρευστότητας
Ωστόσο, το πρόβλημα που πρέπει να επιλύσουν τα ΕΛΤΑ δεν σχετίζεται με την ιδιωτικοποίηση, αλλά με την τρύπα ρευστότητας. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, τα έσοδα από την παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών προς Δημόσιο και τράπεζες έχουν υποχωρήσει σήμερα στα 9 εκατ. ευρώ και στα 3 εκατ. από 70 και 9 εκατ. το 2009, αντίστοιχα. 
Την ίδια στιγμή, τόσο οι δύο νέοι επικεφαλής όσο και ο υπουργός Υποδομών δεν ήταν σε θέση να απαντήσουν στις ερωτήσεις των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας (Χρ. Σταϊκούρα, Γ. Τραγάκη, Κ. Χατζηδάκη) σχετικά με:
- το πώς θα αντιμετωπιστεί το ολοένα και συρρικνούμενο μερίδιο αγοράς λόγω της κυριαρχίας του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και της απελευθέρωσης της ταχυδρομικής αγοράς.
- τη διαχείριση του προβλήματος ρευστότητας και του διπλασιασμού των αρνητικών ταμειακών ροών το 2015 έναντι του 2014.
- τον υπερδιπλασιασμό του ορίου υπερανάληψης του αλληλόχρεου λογαριασμού που διατηρούν τα ΕΛΤΑ στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων από τα 55 εκατ. στα 115 εκατ. ευρώ και την εκτόξευση του "ανοίγματος" της εταιρείας στο Ταμείο από τα 71 εκατ. το 2015 στα 110 φέτος του ύψους του αλληλόχρεου λογαριασμού που διατηρούν τα ΕΛΤΑ
- την εκτόξευση στα 55 εκατ. ευρώ, το 2015, των οφειλών των ασφαλιστικών ταμείων και του Δημοσίου και της συσσώρευσης χρεών από τράπεζες ύψους 50 εκατ. ευρώ
- την αύξηση του κόστους δανεισμού κατά 1%, δηλαδή στο 3% από 2% το 2014 λόγω της αύξησης του κόστους δανεισμού εντόκων γραμματίων (που συνδέεται με το δανεισμό των ΕΛΤΑ) που υπήρξε αποτέλεσμα της εκτόξευσης του country risk.
Ο κ. Σπίρτζης αρκέστηκε να σημειώσει ότι παλαιότερες επιλογές, όπως η πώληση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, ο μη εκσυχρονισμός του δικτύου και η μη πρόσβαση στις νέες τεχνολογίες απαξίωσαν τα ΕΛΤΑ.
Στο επιχειρησιακό σκέλος, τα ΕΛΤΑ έχουν την αποκλειστικότητα στην καθολική ταχυδρομική υπηρεσία (εξασφάλιση της παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών σε όλους τους κατοίκους της χώρας, όπου και αν βρίσκονται) μέχρι το 2028 γεγονός που θα μπορούσε, σύμφωνα με  να αποτελέσει βαρίδι για την αποκρατικοποίησή τους. Συνολικά, τα ΕΛΤΑ διαθέτουν 1413 καταστήματα σε όλη την ελλάδα και 3500 ταχυδρομικούς διανομείς, ενώ ερώτημα αποτελεί εάν θα εισέλθουν στην αγορά ενέργειας, όπως έχει ανακοινώσει η προηγούμενη διοίκηση της εταιρείας.
 
 
Πηγή: www.capital.gr


B4-B5_728X90