Ενημέρωση >>Φορολογικά Νέα
15/09/2014
Άρθρο: Με μια ματιά - Η προηγούμενη εβδομάδα

 

Μαρία Γεωργουλοπούλου / Λογίστρια - Φοροτεχνικός Α'Τάξης

Στέλλα Τσιούλη / Λογίστρια - Φοροτεχνικός Β'Τάξης

 

Καλημέρα και Καλή Εβδομάδα σε όλους…

Δευτέρα σήμερα, και όπως κάθε φορά θα προσπαθήσουμε με το συγκεκριμένο άρθρο να σας ενημερώσουμε και να σας θυμίσουμε για τα σημαντικότερα γεγονότα της προηγούμενης εβδομάδας, με μια ματιά…

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

  1. Διορθώσεις του Ε9 - από τις 22 Σεπτεμβρίου θα εκτυπώνουν τα εκκαθαριστικά τους οι φορολογούμενοι
  2. Από 1/3/2015 η μηνιαία καταβολή των εισφορών του ΟΑΕΕ
  3. Ανακοίνωση ΟΑΕΕ: Εκτύπωση βεβαιώσεων και μέσω των ΚΕΠ
  4. Από 1 έως 21 Οκτωβρίου η υποβολή του Ε4 (καταστάσεις προσωπικού επιχειρήσεων)
  5. Μείωση των ιδιοκτητών που δικαιούνται έκπτωση 50% στον ΕΝΦΙΑ
  6. Μείωση 20% για τα κενά μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα προβλέπει η τροπολογία για τον ΕΝΦΙΑ
  7. Σε 100 δόσεις η ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς εφορία και Ταμεία για χρέη έως 15.000 ευρώ
  8. Ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα σε 13 δήμους - Ποια είναι τα κριτήρια για τους δικαιούχους
  9. Έλεγχος συστήματος εισροών – εκροών: Σε «μαύρη λίστα» τα ύποπτα πρατήρια καυσίμων
  10. Αναβάθμιση της Ελλάδας από την Standard and Poors
  11. Βόμβα: Καταργούν 13ο και 14ο μισθό με επιχειρησιακές συμβάσεις!
  12. Ηλεκτρονική ταυτότητα για όλα τα κτίρια της χώρας από το 2015
  13. Με απόφαση του ΣτΕ μπαίνει «λουκέτο» στο άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές
  14. Η ρύθμιση των επιχειρηματικών δανείων σχεδιάζεται με μετοχοποίηση και «κούρεμα»

 

 

1. Διορθώσεις του Ε9 - από τις 22 Σεπτεμβρίου θα εκτυπώνουν τα εκκαθαριστικά τους οι φορολογούμενοι

Μετά την ψήφιση του νόμου, οι αρμόδιες υπηρεσίες θα προβούν στις απαραίτητες εσωτερικές διαδικασίες, προκειμένου το νέο νομοθετικό πλαίσιο να ενσωματωθεί σταδιακά και το ταχύτερο δυνατόν στα ηλεκτρονικά συστήματα του Υπουργείου.

Ειδικότερα, η υλοποίηση της εφαρμογής του νέου νόμου θα γίνει ως εξής:

- Από Δευτέρα 15/9 και σταδιακά (εντός δύο ημερών) οι φορολογούμενοι θα μπορούν να πληροφορηθούν μέσω της προσωποποιημένης πληροφόρησης στο Taxisnet και στην ηλεκτρονική σελίδα του Περιουσιολογίου το νέο αριθμό των δόσεων το ποσό της κάθε δόσης, βάσει της αρχικής εκκαθάρισης και την ημερομηνία καταβολής αυτών. Τονίζεται, για να μην υπάρξει σύγχυση, ότι η αναπροσαρμογή των δόσεων θα γίνει για όλους τους φορολογούμενους, ανεξάρτητα αν, με βάση τις διατάξεις του νέου νόμου, θα διενεργηθεί στη συνέχεια νέα εκκαθάριση του φόρου σε μερίδα εξ αυτών. Δηλαδή, από 15/9 και μέχρι τη νέα εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ, οι φορολογούμενοι δεν θα δουν στο εκκαθαριστικό τους διαφορετικό ποσό οφειλόμενου φόρου από αυτό που είχε αρχικά εκκαθαρισθεί.

- Από Δευτέρα 22/9 και σταδιακά (εντός τριών ημερών) οι φορολογούμενοι, για τους οποίους θα γίνει νέα εκκαθάριση του φόρου, θα μπορούν να εκτυπώνουν τα νέα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ. Εναλλακτικά στην περίπτωση που κάποιος φορολογούμενος δεν είναι πιστοποιημένος χρήστης του Taxisnet, θα μπορεί να ενημερώνεται για την οφειλή του (ταυτότητα οφειλής) από το τμήμα Εσόδων οποιασδήποτε Δ.Ο.Υ.

Διευκρινίζεται ότι, κατ' αρχήν, νέα εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ θα γίνει στις περιπτώσεις, στις οποίες, μεταξύ των ακινήτων, περιλαμβάνονται και οικόπεδα που βρίσκονται σε περιοχές στις οποίες δεν ισχύει ο αντικειμενικός προσδιορισμός αξίας ακινήτων. Στις περιπτώσεις αυτές, για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ, θα ληφθούν υπόψη οι τιμές των οικοπέδων, με βάση τις οποίες υπολογίσθηκε ο ΦΑΠ φυσικών προσώπων έτους 2013, εφόσον αυτές είναι ευνοϊκότερες για τους φορολογούμενους. Επίσης, κατά τη νέα εκκαθάριση θα εξαιρεθούν από το φόρο τα ακίνητα που βρίσκονται στη νήσο Κεφαλληνία. Επιπλέον, στις περιπτώσεις ακινήτων, τα οποία έχουν χαρακτηρισθεί ιστορικά διατηρητέα μνημεία ή έργα τέχνης, κατά τη νέα εκκαθάριση το υπόλοιπο του οικοπέδου τους θα απαλλαγεί από τον κύριο φόρο. Τέλος ο συντελεστής του συμπληρωματικού φόρου για τα μη ιδιοχρησιμοποιούμενα ακίνητα των ΝΠΔΔ, που δεν εντάσσονται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, θα μειωθεί από 5% σε 2,5%.

- Από τις αρχές Οκτωβρίου, οι φορολογούμενοι, οι οποίοι επιθυμούν να τροποποιήσουν την περιουσιακή τους κατάσταση, θα δύνανται να υποβάλουν ηλεκτρονικά, εμπρόθεσμα μέχρι και την 30ή Νοεμβρίου, δήλωση Ε9, με την οποία θα διορθώσουν, διαγράψουν ή συμπληρώσουν στοιχεία των ακινήτων τους, ώστε η εικόνα τους να απεικονίζεται πλέον ορθά. Εφόσον από την υποβολή της τροποποιητικής δήλωσης προκύπτει επιστροφή φόρου άνω των 300?, ο φορολογούμενος θα υποχρεούται να προσκομίσει στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. τα δικαιολογητικά που επιβεβαιώνουν το λόγο της υποβολής της δήλωσης αυτής. Στην περίπτωση που, μετά την υποβολή της πρώτης τροποποιητικής δήλωσης, υποβληθεί και νέα τροποποιητική δήλωση, μέχρι 30/11, θα διενεργείται σε κάθε περίπτωση νέα εκκαθάριση του φόρου μετά από έλεγχο των σχετικών δικαιολογητικών αυτής, εφόσον προκύπτει μείωση του φόρου.

Δείτε περισσότερα εδώ

 

2. Από 1/3/2015 η μηνιαία καταβολή των εισφορών του ΟΑΕΕ

Μία απόφαση η οποία αναμένεται να διευκολύνει χιλιάδες ασφαλισμένους του ΟΑΕΕ υπέγραψε σήμερα ο υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας κ. Αντώνης Μπέζας.

Για πρώτη φορά η καταβολή των εισφορών του ΟΑΕΕ αλλάζει από διμηνιαία και γίνεται μηνιαία. Και αυτό για δύο λόγους. Αφενός αρκετοί ασφαλισμένοι λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας αδυνατούν να ανταποκριθούν στη διμηνιαία καταβολή των εισφορών και αφετέρου για την αποτελεσματικότερη παρακολούθηση του τρόπου είσπραξής τους.

Η εφαρμογή της μηνιαίας καταβολής θα ξεκινήσει από 1.3.2015 επειδή στο διάστημα αυτό η Η.ΔΙ.Κ.Α. ΑΕ (Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης) θα ολοκληρώσει την τροποποίηση του υφιστάμενου πληροφοριακού συστήματος του Ο.Α.Ε.Ε., ώστε να υποστηρίζει την μηνιαία είσπραξη των εισφορών.

Δείτε περισσότερα εδώ

 

3. Ανακοίνωση ΟΑΕΕ: Εκτύπωση βεβαιώσεων και μέσω των ΚΕΠ

Στο πλαίσιο της συνεχούς βελτιστοποίησης των παρεχόμενων υπηρεσιών του Οργανισμού προς τους πολίτες, υλοποιήθηκε η δυνατότητα εκτύπωσης βεβαιώσεων ΟΑΕΕ και μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) σύμφωνα με την ΚΥΑ  ΔΟΛΚΕΠ/Φ.15/43/οικ.21149, αριθμ. φ. 2363/3-9-2014.

Οι ασφαλισμένοι / συνταξιούχοι θα μπορούν πλέον, εκτός από τη χρήση των ηλεκτρονικών υπηρεσιών, μέσω του ιστότοπου του Οργανισμού, να εξυπηρετούνται, ανά την επικράτεια από τα ΚΕΠ.

Οι χορηγούμενες βεβαιώσεις αφορούν σε:

α) Βεβαίωση αποδοχών συνταξιούχου

β) Βεβαίωση Εισφορών

γ) Τρίμηνο ενημερωτικό σημείωμα σύνταξης

Ο Οργανισμός βρίσκεται σε μία συνεχή, εξελικτική διαδικασία σχεδιασμού και προγραμματισμού αντίστοιχων δράσεων, που αποσκοπούν στην επίσπευση των διοικητικών διαδικασιών και δομούν μία σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ του Φορέα και του ασφαλιστικού του κοινού.

Δείτε περισσότερα εδώ

 

4. Από 1 έως 21 Οκτωβρίου η υποβολή του Ε4 (καταστάσεις προσωπικού επιχειρήσεων)

Την καθιέρωση ειδικού ερωτηματολογίου με το οποίο θα αποτυπώνονται οι ανάγκες των ελληνικών επιχειρήσεων σε ειδικότητες και δεξιότητες εργαζομένων, προβλέπει, μεταξύ των άλλων, απόφαση που υπέγραψε ο υπουργός Εργασίας Γιάννης Βρούτσης.

Οι επιχειρήσεις θα υποβάλουν συμπληρωμένο το ερωτηματολόγιο, ταυτόχρονα με την υποβολή των καταστάσεων προσωπικού που γίνεται κάθε χρόνο.

Η συμπλήρωση του «Εντύπου Έρευνας Ανίχνευσης Αναγκών των Επιχειρήσεων σε Ειδικότητες και Δεξιότητες», θα είναι κατ' αρχή προαιρετική. Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση, αποτελεί μια πρώτη προσπάθεια ανίχνευσης των αναγκών του ιδιωτικού τομέα που θα συνδράμει σημαντικά στην ανάπτυξη της επαγγελματικής εκπαίδευσης, στη στόχευση της κατάρτισης και στην ανάπτυξη του θεσμού της μαθητείας. Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι η δημιουργία στο μέλλον, ενός μόνιμου μηχανισμού διάγνωσης των αναγκών της αγοράς εργασίας.

Το υπουργείο Εργασίας εκτιμά ότι, με την εφαρμογή του μέτρου, θα δημιουργηθεί ένα πολύτιμο εργαλείο για τον αποτελεσματικό σχεδιασμό των δράσεων και των προγραμμάτων για την ενίσχυση της απασχόλησης και την καταπολέμηση της ανεργίας. Οι δράσεις αυτές θα είναι στο εξής στοχευμένες και θα απαντούν στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς αλλά και των ίδιων των ανέργων.

Με την ίδια υπουργική απόφαση εισάγεται η πλήρης παρακολούθηση και ο έλεγχος της υλοποίησης των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων μαθητείας, πρακτικής άσκησης, κατάρτισης και κοινωφελούς εργασίας, μέσω του πληροφοριακού συστήματος «Εργάνη».

Με τον τρόπο αυτό, το υπουργείο Εργασίας θα έχει πραγματική εικόνα για τον αντίκτυπο των προγραμμάτων στην εργασιακή πορεία των ωφελούμενων και δεν θα βασίζεται μόνο στο ρυθμό της απορροφητικότητας, ο οποίος αποτελούσε έως τώρα τον μοναδικό δείκτη για την αποτελεσματικότητα των ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης και κατάρτισης.

Ορίζεται, τέλος, ότι η ηλεκτρονική υποβολή των ετήσιων καταστάσεων προσωπικού των επιχειρήσεων, δηλαδή το έντυπο Ε4, θα γίνεται το χρονικό διάστημα από 1 έως 21 Οκτωβρίου κάθε έτους.

Δείτε περισσότερα εδώ

 

5. Μείωση των ιδιοκτητών που δικαιούνται έκπτωση 50% στον ΕΝΦΙΑ

«Ψαλιδίζεται» ο αριθμός των οικονομικά αδυνάμων που δικαιούνται την έκπτωση 50% στο Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), καθώς με την τροπολογία που κατατέθηκε χθες στη Βουλή προστίθεται περιουσιακό κριτήριο. Ειδικότερα, για να έχουν την έκπτωση θα πρέπει η συνολική αξία της περιουσίας τους να μην υπερβαίνει τις 85.000 ευρώ για τον άγαμο, 150.000 ευρώ για τον έγγαμο και 200.000 ευρώ για τον έγγαμο με ένα ή δύο παιδιά και μάλιστα με αντικειμενικές αξίες που δεν ανταποκρίνονται σε καμία περίπτωση στην πραγματικότητα. Μέχρι πρότινος οι δικαιούχοι της έκπτωσης 50% θα έπρεπε να δηλώνουν εισόδημα μέχρι 9.000 ευρώ, προσαυξημένο κατά 1.000 ευρώ για κάθε παιδί και το ακίνητο να μην υπερβαίνει τα 150 τ.μ. Επίσης, θα λαμβάνεται υπόψη το τεκμαρτό εισόδημα και όχι το πραγματικό, όπως ορίζεται ξεκάθαρα στην τροπολογία.

Σημειώνεται ότι το περιουσιακό κριτήριο δεν εφαρμόζεται για τους τρίτεκνους, πολύτεκνους και ανάπηρους, που δικαιούνται πλήρη απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ.

Στην τροπολογία προβλέπεται έκπτωση 20% από τον ενιαίο φόρο ιδιοκτησίας ακινήτων και τον συμπληρωματικό φόρο για τα ακίνητα που ήταν κενά και χωρίς ρεύμα καθ’ όλη τη διάρκεια του 2013. Σύμφωνα με την τροπολογία που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, η έκπτωση του 20% δεν θα ισχύσει το επόμενο έτος. Τέλος, με την τροπολογία διορθώνονται τα λάθη του προηγούμενου νόμου που είχε ψηφίσει η Βουλή και αφορούσαν τις υπερβολικές αξίες σε 4.000 οικισμούς εκτός αντικειμενικού συστήματος.

Οι αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ είναι:

• Για το 2014, η τελευταία δόση καταβάλλεται μέχρι την τελευταία εργάσιμη ημέρα του Φεβρουαρίου του έτους 2015, ενώ η πρώτη δόση καταβάλλεται μέχρι και την 30ή Σεπτεμβρίου 2014.

• Μόνο τα ακίνητα που παρέμειναν κενά και δεν είχαν ρεύμα καθ’ όλη τη διάρκεια του 2013 θα έχουν την έκπτωση 20% από τον φόρο ακινήτων και τον συμπληρωματικό φόρο. Με τη διαδικασία αυτή αδικούνται όσοι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν κενό το διαμέρισμά τους το 2014, οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν ολόκληρο τον φόρο. Επίσης, στη ρύθμιση αναφέρεται ότι, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων, καθορίζεται η διαδικασία χορήγησης της μείωσης και οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την εφαρμογή της προτεινόμενης διάταξης. Αυτό πιθανόν να σημαίνει ότι θα πληρωθεί κανονικά ο φόρος και αργότερα θα επιστραφεί το επιπλέον ποσό στους υπόχρεους. Οπως τονίζεται στη διάταξη, προκειμένου να ελαφρυνθούν φυσικά πρόσωπα που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδος και έχουν δικαιώματα επί κύριων χώρων κατοικιών, μονοκατοικιών, διαμερισμάτων και επαγγελματικών στεγών, τα οποία παρέμειναν καθ’ όλη τη διάρκεια του προηγούμενου έτους (2013) κενά και ουδόλως κατά το έτος αυτό ηλεκτροδοτήθηκαν, ο προκύπτων φόρος (κύριος και συμπληρωματικός) μειώνεται κατά 20%. Η διάταξη αυτή αφορά αποκλειστικά τα ανωτέρω κτίσματα τα οποία έχουν αποπερατωθεί και ηλεκτροδοτηθεί, πλην, όμως, καθ’ όλο το έτος 2013, παρέμειναν κενά και δεν ηλεκτροδοτήθηκαν. Για τα ακίνητα της κατηγορίας αυτής δεν μπορεί να εφαρμοστεί ο Συντελεστής Ημιτελών Κτισμάτων, ενώ, αντίστοιχα, και για τα ημιτελή κτίσματα δεν μπορεί να εφαρμοστεί η μείωση 20%.

Δείτε περισσότερα εδώ

 

6. Μείωση 20% για τα κενά μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα προβλέπει η τροπολογία για τον ΕΝΦΙΑ

Κατατέθηκε στη Βουλή η νομοθετική ρύθμιση με τις αλλαγές στον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ).

Η τροπολογία προβλέπει 20% μείωση του φόρου στα κενά ακίνητα που δεν είχαν ηλεκτροδοτηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του 2013.

Για πρώτη φορά έγινε μια μεγάλη φορολογική αλλαγή με τη θέσπιση ενιαίου φόρου ακινήτων σε κάθε μορφή δικαιώματος επί ακίνητης περιουσίας με βάση ένα ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό σύστημα καταγραφής της ακίνητης περιουσίας όλων των φορολογουμένων. Στο πλαίσιο της εφαρμογής προέκυψαν προβλήματα και επιβαρύνσεις, ειδικά σε μερικές περιπτώσεις οικοπέδων σε περιοχές, στις οποίες δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού αξίας ακινήτων, οι οποίες αναδείχθηκαν κατά την ηλεκτρονική επεξεργασία των δεδομένων.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 ορίζεται ότι, εφόσον οικόπεδο βρίσκεται σε περιοχή, στην οποία δεν εφαρμόζεται το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού αξίας ακινήτων, τόσο η μοναδιαία αξία του οικοπέδου ανά τετραγωνικό μέτρο για τον υπολογισμό του κύριου φόρου των υποκείμενων σε ΕΝ.Φ.Ι.Α., όσο και η φορολογητέα αξία για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού φόρου των υποκείμενων σε ΕΝ.Φ.Ι.Α., δεν μπορεί να υπερβαίνει την τιμή ανά τετραγωνικό μέτρο, με βάση την οποία υπολογίσθηκε ο φόρος ακίνητης περιουσίας φυσικών προσώπων κατά το έτος 2013.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 ορίζεται, ότι με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων μπορεί να καθορίζονται περιπτώσεις, οι οποίες υπάγονται στις περιπτώσεις απαλλαγής ή μειωμένης καταβολής ΕΝ.Φ.Ι.Α. κατά τα αναφερόμενα στη σχετική περίπτωση α’ της παραγράφου 2 του άρθρου 3 του ν. 4223/2013.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 3 γίνεται αναρίθμηση της παραγράφου 3 του άρθρου 3 του ν. 4223/2013, για νομοτεχνικούς λόγους, διευρύνεται η παρεχόμενη απαλλαγή από το φόρο για το έτος 2014 για ακίνητα, τα οποία βρίσκονται εντός της νήσου Κεφαλληνίας και διευκρινίζεται, για την αποφυγή παρερμηνειών, ότι απαλλάσσονται από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α., όχι μόνο τα σεισμόπληκτα κτίσματα εντός της νήσου Κεφαλληνίας και των νομών Φθιώτιδας και Φωκίδας αλλά και το οικόπεδο που αναλογεί στα κτίσματα αυτά.

Επίσης, για το έτος 2014, ακίνητα, τα οποία βρίσκονται εντός των ορίων των κηρυχθέντων ως πολεοδομικά ανενεργών στην παλαιά τους θέση οικισμών Πεπονιάς, Πολύλακκου, Αξιόκαστρου, Κλήματος, Τραπεζίτσας – Πανάρετης και Πυλωρών του νομού Κοζάνης, δυνάμει του από 5/12/2002 διατάγματος (Δ΄ 1075), απαλλάσσονται από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α., εφόσον, καθ’ όλο το έτος 2013 αυτά δεν ηλεκτροδοτοδοτήθηκαν.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 4 παρέχεται απαλλαγή από τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. για το υπόλοιπο οικόπεδο, επί του οποίου υπάρχουν κτίρια, τα οποία έχουν χαρακτηρισθεί ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία ή έργα τέχνης.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 5, τα Ν.Π.Δ.Δ. που δεν εντάσσονται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, για τα ακίνητα που δεν ιδιοχρησιμοποιούν αποκλειστικά για την εκπλήρωση μορφωτικού, εκπαιδευτικού, πολιτιστικού, αθλητικού, θρησκευτικού, φιλανθρωπικού και κοινωφελούς σκοπού ή παραχωρούνται δωρεάν στο Δημόσιο, αντιμετωπίζονται κατ’ ακριβώς όμοιο τρόπο με τα λοιπά νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα (ιδιωτικού δικαίου), όσον αφορά τον συμπληρωματικό φόρο.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 6α) και 6β), για την καλύτερη και αποτελεσματικότερη διαχείριση των εκπτώσεων του ΕΝ.Φ.Ι.Α., η χορήγηση της έκπτωσης της παραγράφου 1 ορίζεται ότι αφορά φορολογικούς κατοίκους της χώρας και συναρτάται με τη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας, όπως αυτή προσδιορίζεται για τον υπολογισμό του συμπληρωματικού φόρου, η οποία δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των ογδόντα πέντε χιλιάδων (85.000) ευρώ για τον άγαμο, των εκατόν πενήντα χιλιάδων (150.000) ευρώ για τον έγγαμο και τον ή τη σύζυγό του ή τη μονογονεϊκή οικογένεια με ένα εξαρτώμενο τέκνο και των διακοσίων χιλιάδων (200.000) ευρώ για τον έγγαμο, τον ή τη σύζυγό του και τα εξαρτώμενα τέκνα τους ή τη μονογονεϊκή οικογένεια με δύο εξαρτώμενα τέκνα (για τις τρίτεκνες και πολύτεκνες οικογένειες και τους φορολογούμενους ή τις οικογένειες με ανάπηρα μέλη ισχύουν τα αναφερόμενα στην παράγραφο 2), ενώ, αντίστοιχα, αποσυνδέεται η έκπτωση από την απαίτηση να μην υπάρχει ευθύνη για οφειλή, των ιδίων των φορολογουμένων, των συζύγων τους και των εξαρτώμενων τέκνων τους, προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία (δηλαδή δεν απαιτείται φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα) προς διευκόλυνση της υπαγωγής στην έκπτωση των περιπτώσεων φορολογουμένων που ήδη αντιμετωπίζουν οικονομική αδυναμία ή δυσκολία στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία, αλλά και αποφυγή της ταλαιπωρίας των φορολογουμένων.

Δείτε περισσότερα εδώ

 

7. Σε 100 δόσεις η ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς εφορία και Ταμεία για χρέη έως 15.000 ευρώ

Διαβάθμιση των δόσεων σε σχέση με το ύψος των οφειλών, απλοποίηση των διαδικασιών και σημαντική μείωση του επιτοκίου περιλαμβάνει το κυβερνητικό σχέδιο για ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία. Στο οικονομικό επιτελείο διατηρούν χαμηλούς τόνους και εμφανίζονται πολύ προσεκτικοί στις συζητήσεις τους για το θέμα, καθώς οι διαπραγματεύσεις που γίνονται με τους εκπροσώπους των δανειστών βρίσκονται σε κρίσιμο στάδιο. Σύμφωνα δε με τις δηλώσεις του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, το τελικό σχέδιο θα παρουσιαστεί με το προσχέδιο του προϋπολογισμού στις αρχές Οκτωβρίου.

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός περιλαμβάνει δύο άξονες. Στον πρώτο, εντάσσονται τα χρέη των «μεγάλων επιχειρήσεων» που αφορούν ταυτόχρονα σε εφορία, Ταμεία και τράπεζες. Η διαπραγμάτευση γίνεται σε κεντρικό επίπεδο με στόχο την επίτευξη 120 δόσεων.

Στον δεύτερο, εντάσσονται τα χρέη προς εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία. Και σε αυτήν την περίπτωση, η ελληνική πλευρά διεκδικεί κλιμάκωση των δόσεων, που υπό εξαιρετικές συνθήκες να μπορούν να φθάσουν ακόμη και τις 108 (9 χρόνια). Πιθανότερη θεωρείται μια διαβάθμιση από 48 έως 72 δόσεις.

Ειδικά για τα ασφαλιστικά ταμεία, βάσει του σχεδίου που έχει κατατεθεί στους εκπροσώπους των δανειστών, οι 100 ή 108 δόσεις θα αφορούν στα χρέη έως 15.000 ευρώ. Πρόκειται για την πλειονότητα των οφειλετών, κυρίως δε για ελεύθερους επαγγελματίες και μικρομεσαίους με χρέη προς τον ΟΑΕΕ. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΚΕΑΟ, χρέη από 5.000 έως 20.000 ευρώ έχουν 139.359 οφειλέτες (65,9% των οφειλετών), με συνολικές οφειλές 1,4 δισ. ευρώ. Υπάρχουν βέβαια και εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίοι οφειλέτες του ΟΑΕΕ, τα χρέη των οποίων δεν έχουν περάσει στο ΚΕΑΟ. Συνολικά, εκτιμάται ότι πρόκειται για 400.000 οφειλέτες, για τους οποίους, βάσει του κεντρικού σχεδιασμού, δεν θα υπάρχουν πολύπλοκες διαδικασίες ένταξης στη ρύθμιση, δεν θα προβλέπεται η κατάθεση εγγυητικής επιστολής, ενώ βασική προϋπόθεση θα παραμείνει η υποχρέωση για καταβολή των τρεχουσών εισφορών. Η ελάχιστη δόση που θα μπορεί να καταβάλλει κανείς θα οριστεί στα 50 ευρώ τον μήνα.

Δείτε περισσότερα εδώ

 

8. Ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα σε 13 δήμους - Ποια είναι τα κριτήρια για τους δικαιούχους

Στις 17 Σεπτεμβρίου θα ανακοινωθούν κι επισήμως οι λεπτομέρειες για την εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος σε 13 δήμους πιλοτικά και για ένα εξάμηνο. Οι δήμοι αυτοί είναι Δράμα, Έδεσσα, Γρεβενά, Ιωάννινα, Καρδίτσα, Λευκάδα, Μεσολόγγι, Χαλκίδα, Καλλιθέα, Δήμος Μαλεβιζίου, Τρίπολη, Σύρος, Σάμος και το ποσό θα φτάσει τα 30 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι σε πλήρη εφαρμογή αναμένεται να ωφεληθούν από τη συγκεκριμένη παροχή 700.000 άτομα.

Η απόφαση του υπουργείου Εργασίας καθορίζει το ποσό που θα παρέχεται στους δικαιούχους του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, αλλά και τις προϋποθέσεις για την παροχή του. Ιδιαίτερη αναφορά στην απόφαση γίνεται για τους ανασφάλιστους υπερήλικες, που θα καλυφθούν.

Δικαιούχοι του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος είναι άτομα και οικογένειες που διαμένουν στους δήμους πιλοτικής εφαρμογής του μέτρου τουλάχιστον για τα δύο τελευταία έτη. Στην υπουργική απόφαση αναφέρεται πως οι δικαιούχοι πρέπει να πληρούν τις εξής προϋποθέσεις, σύμφωνα με το Έθνος της Κυριακής:

Περιουσιακά κριτήρια: Η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας να μην υπερβαίνει τις 90.000 ευρώ κατ' άτομο. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται κατά 15.000 ευρώ για κάθε επιπλέον προστατευμένο ενήλικα και κατά 10.000 για κάθε προστατευμένο ανήλικο. Το ανώτερο όριο είναι 200.000 ευρώ. Η ακίνητη περιουσία (αυτοκίνητα, δίκυκλα) να μην υπερβαίνει σε αντικειμενική δαπάνη -στο σύνολό της- το ποσό των 6.000 ευρώ. Δεν γίνονται δεκτές αιτήσεις από άτομα που έχουν στην ιδιοκτησία τους σκάφη αναψυχής ΙΧ, αεροσκάφη, ελικόπτερα ΙΧ, ανεμόπτερα και πισίνες. Το συνολικό ύψος των καταθέσεων στα πιστωτικά ιδρύματα και η τρέχουσα αξία μετοχών και ομολόγων να μην υπερβαίνει το διπλάσιο του εισοδήματος που αναλογεί με βάση τη ρύθμιση.

Δείτε περισσότερα εδώ

 

9. Έλεγχος συστήματος εισροών – εκροών: Σε «μαύρη λίστα» τα ύποπτα πρατήρια καυσίμων

Δημοσιοποίηση «λευκής λίστα» με τα πρατήρια καυσίμων που έχουν εγκαταστήσει το σύστημα εισροών - εκροών, επιβολή κυρώσεων και άμεση διακοπή ανεφοδιασμού των πρατηρίων που δεν έχουν συνδεθεί στο σύστημα αλλά και δημιουργία online ηλεκτρονικής εφαρμογής μέσω της οποίας οι καταναλωτές θα βλέπουν στο κινητό τους τα «νόμιμα» πρατήρια καθώς και τις τιμές στις οποίες αυτά πωλούν τη βενζίνη και το πετρέλαιο είναι τα νέα μέτρα που προωθεί άμεσα το υπουργείο Οικονομικών για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου.

Τις νέες δράσεις αλλά και την πορεία εφαρμογής του συστήματος εισροών - εκροών στην αγορά παρουσίασε χθες ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Χάρης Τσαβδάρης. Μάλιστα, ο κ. Τσαβδάρης συνιστά στους καταναλωτές να μην προμηθεύονται βενζίνη και πετρέλαιο από πρατήρια που δεν έχουν εγκαταστήσει το σύστημα εισροών - εκροών. «Αυτοί πιθανότατα σας εξαπατούν τόσο στην ποιότητα όσο και στην ποσότητα» τόνισε ο κ. Τσαβδάρης εξηγώντας ότι είναι πολύ εύκολο να διαπιστώσει ένας καταναλωτής αν το πρατήριο που αγοράζει καύσιμα είναι συνδεδεμένο με το σύστημα αφού η απόδειξη εκδίδεται αυτόματα ενώ όσοι εκδίδουν απόδειξη σε ταμειακή μηχανή σημαίνει ότι δεν έχουν συνδεθεί με το σύστημα εισροών - εκροών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, μέχρι στιγμής στην α' και β' φάση εφαρμογής του συστήματος (Αττική, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Μαγνησία, Ιωάννινα, Αχαΐα, Ηράκλειο) το σύστημα έχει εγκατασταθεί σε 2.323 πρατήρια, που είναι και η συντριπτική πλειονότητα των πρατηρίων που λειτουργούν.

Από αυτά τα πρατήρια, το 2.058 ή ποσοστό 88,6% έχει προχωρήσει στην οριστικοποίηση της εγκατάστασης από τον εγκατάσταση, εκ των οποίων το 58,8%, δηλαδή περισσότερα από 1.100 πρατήρια έχουν ξεκινήσει και αποστέλλουν στοιχεία στο κεντρικό πληροφοριακό σύστημα του υπουργείου Οικονομικών. Ειδικά στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη το ποσοστό συμμόρφωσης αγγίζει το 98%, και όπως είπε ο κ. Τσαβδάρης, είναι ζήτημα εάν σε αυτές τις δύο περιοχές υπάρχουν 30 πρατήρια που δεν έχουν το σύστημα, τα οποία μάλιστα είναι αμφίβολο εάν λειτουργούν. Στην τρίτη φάση εφαρμογής του συστήματος, που αφορά την υπόλοιπη επικράτεια αναμένεται να συνδεθούν περίπου 2.000-2.500 πρατήρια, από τα οποία ήδη τα 580 έχουν εγκαταστήσει και τα 150 από αυτά αποστέλλουν τα στοιχεία στην ΓΓΠΣ.

Όπως είπε ο κ. Τσαβδάρης ελεγκτικά συνεργεία βρίσκονται ήδη στην αγορά και με βάση τα στοιχεία που έχει αποστείλει η ΓΓΠΣ διενεργούν ελέγχους σε πρατήρια για την εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος. Επίσης όπως ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Μεταφορών εστάλησαν στις Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών της χώρας τα στοιχεία με τα πρατήρια τα οποία είναι καταχωρημένα στο Taxis ενώ ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχ. Παπαδόπουλος έδωσε εντολή για άμεση επιβολή κυρώσεων στα πρατήρια ή τους στεγασμένους σταθμούς με αντλίες καυσίμων που δεν έχουν εγκαταστήσει το σύστημα εισροών - εκροών. 

Δείτε περισσότερα εδώ

 

10. Αναβάθμιση της Ελλάδας από την Standard and Poors

Στην αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας κατά μία βαθμίδα προχώρησε, όπως αναμενόταν, το απόγευμα της Παρασκευής ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Standard and Poors. Ο S&P αναβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας μας, αναγνωρίζοντας τη δημοσιονομική προσπάθεια που έχει γίνει στην Ελλάδα. Επίσης, ο οίκος αναγνωρίζει τη σημαντικότητα του γεγονότος ότι το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) διαθέτει αποθεματικό ικανό να καλύψει ενδεχόμενες νέες ανάγκες των ελληνικών τραπεζών. Οι αναλυτές του οίκου προχώρησαν στην αναβάθμιση της χώρας κατά μία βαθμίδα και πλέον η Ελλάδα αξιολογείται από τον S&P με «Β» αντί για «Β-».  Επίσης, ο S&P ανακοίνωσε πως οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας είναι «σταθερές», που σημαίνει ότι προς το παρόν δεν δείχνει διάθεση άμεσης αναβάθμισης ή υποβάθμισής της.

Επίσης ο διεθνής οίκος προβλέπει  ανάπτυξη από το 2015 (συγκεκριμένα μιλά για ύφεση στην Ελλάδα και το 2014) τονίζοντας ότι περιμένει από την επόμενη χρονιά η οικονομία ν'Α  αναδυθεί μετά από 7 συνεχόμενα χρόνια ύφεσης. «Προβλέπουμε ότι η αύξηση του πραγματικού και του ονομαστικού ΑΕΠ θα επιτρέψει στην Ελλάδα να επιτύχει πρωτογενή πλεονάσματα 2% του ΑΕΠ κατά μέσο όρο την περίοδο 2014-2017», αναφέρει ο S&P στην ανακοίνωση που εξέδωσε.

Δείτε περισσότερα εδώ

 

11. Βόμβα: Καταργούν 13ο και 14ο μισθό με επιχειρησιακές συμβάσεις!

«Ρήτρα» για την «αυτόματη» κατάργηση των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα και του επιδόματος αδείας «εφόσον υπάρξει νομοθετική ρύθμιση» -όπως έγινε με νόμο, από την 1/1/2013, για όλους τους δημοσίους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους- αρχίζουν να περιλαμβάνουν στις επιχειρησιακές συμβάσεις που υπογράφουν με τους εκπροσώπους των εργαζομένων οι επιχειρήσεις!

Την «πρόβλεψη» για την κατάργηση του 13ου και 14ου μισθού κάνουν, ήδη, δύο επιχειρησιακές συμβάσεις που έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Εργασίας μαρτυρώντας, όπως εξηγούν στην «Η» στελέχη της αγοράς εργασίας, αν όχι την προεξόφληση, την πίεση που ασκείται για την αλλαγή αυτή με στόχο την περαιτέρω μείωση του μισθολογικού κόστους εργασίας.

Η πρώτη σύμβαση προέρχεται από επιχείρηση του κλάδου της εστίασης και, συγκεκριμένα, προβλέπει την καταβολή των δώρων εορτών «έως την τυχόν κατάργησή τους με νομοθετική διάταξη». Οπως σημειώνεται στη σύμβαση, η σχετική νομοθετική ρύθμιση θα υιοθετηθεί αυτόματα και θα ισχύσει ακόμη και σε περίπτωση που μια νέα Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (της ΓΣΕΕ και των εργοδοτικών οργανώσεων) προβλέψει τη διατήρησή τους. Δηλαδή η επιχειρησιακή σύμβαση θα υπερισχύσει της ΕΓΣΣΕ και θα εφαρμοστεί ο νόμος.

Η δεύτερη σύμβαση που συμφώνησαν επιχείρηση στον κλάδο των μεταφορών και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων της, «κλειδώνει» το ύψος των μισθών και την καταβολή των δώρων και του επιδόματος αδείας έως το πρώτο τετράμηνο του 2016. «Μετά την 27/4/2016, για τα επιδόματα δώρου Χριστουγέννων, δώρου Πάσχα και επιδόματος αδείας θα ισχύει ό,τι ορίζεται από την ελληνική νομοθεσία», υπογραμμίζεται στο σχετικό άρθρο της σύμβασης.

ΣΥΜΨΗΦΙΣΜΟΣ
Σε αντιδιαστολή με τις παραπάνω «προβλέψεις» και τις «ρήτρες», άλλες επιχειρησιακές συμβάσεις που έχουν υπογραφεί και βρίσκονται σε ισχύ επαναβεβαιώνουν την καταβολή των δώρων και του επιδόματος αδείας, ενώ μία σύμβαση ορίζει ότι σε περίπτωση κατάργησης, δια νόμου, των δώρων, αυτά θα ενσωματωθούν στους μισθούς. «Η ενσωμάτωση των δώρων αποτελεί την καλύτερη δυνατή λύση» δηλώνει στην «Η» ο οικονομολόγος Χρ. Ιωάννου υπογραμμίζοντας ότι την καταβολή των δώρων προβλέπουν μόνο τα συστήματα αμοιβών στην Ελλάδα, στην Ισπανία και στην Πορτογαλία. Τα συστήματα αυτά διαμορφώθηκαν με βάση την πολιτισμική κουλτούρα και τον τρόπο με τον οποίο δομήθηκε στις συγκεκριμένες χώρες το κοινωνικό κράτος και είναι αμφίβολο αν μπορούν να διατηρηθούν και στο μέλλον με δεδομένη την επιταγή της εναρμόνισης του πλαισίου σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Δείτε περισσότερα εδώ

 

12. Ηλεκτρονική ταυτότητα για όλα τα κτίρια της χώρας από το 2015

Από την ερχόμενη χρονιά ξεκινά η διαδικασία για την ηλεκτρονική καταγραφή όλων των κτισμάτων της χώρας, δημοσίων και ιδιωτικών, με στόχο όλα τα στοιχεία να αποτυπωθούν σε ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα τηρείται στο υπουργείο Περιβάλλοντος.

Όπως αναφέρει το Έθνος, το Σάββατο, προτεραιότητα θα δοθεί στα περίπου 500.000 αυθαίρετα που έχουν (ή θα έχουν) υπαχθεί στους νόμους τακτοποίησης, για τα οποία η διαδικασία πρέπει να ολοκληρωθεί εντός πενταετίας.

Η καταγραφή θα πραγματοποιηθεί μέσω του νέου θεσμού της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου και θα είναι υποχρεωτική. Ακίνητα χωρίς Ηλεκτρονική Ταυτότητα δεν θα μπορούν να μεταβιβάζονται και μετά την ολοκλήρωση των προβλεπόμενων προθεσμιών, θα θεωρούνται παντελώς αυθαίρετα.

Η υποβολή ψευδών στοιχείων από τον αρμόδιο μηχανικό θα τιμωρείται αυστηρά με υψηλά πρόστιμα και στέρηση για ορισμένο χρονικό διάστημα της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος.

Kάθε νέο κτίριο θα πρέπει απαραιτήτως να διαθέτει ηλεκτρονική ταυτότητα. Σε ό,τι αφορά στα υφιστάμενα, όσα κτίρια ή ιδιοκτησίες ενταχθούν στον νέο νόμο για τα αυθαίρετα (4178/2013 ή έχουν ενταχθεί στους νόμους 4014/2011 και 3843/2010) οφείλουν να ολοκληρώσουν την ταυτότητα του κτιρίου μέσα σε πέντε χρόνια. Όλα τα στοιχεία που υποβάλλονται στο πληροφοριακό σύστημα των αυθαιρέτων τροφοδοτούν αυτομάτως το πληροφοριακό σύστημα της ταυτότητας του κτιρίου και δεν χρειάζεται επανυποβολή. Στη ρύθμιση εντάσσονται όλα τα δημόσια και ιδιωτικά κτίρια, πλην των τακτοποιημένων αυθαιρέτων, προβλέποντας την υποχρεωτική συμπλήρωση της ταυτότητας ύστερα από κάθε μεταβίβαση και περιοδικούς ελέγχους.

Eπίσης, θα ενημερώνεται από τον αρμόδιο μηχανικό για οποιαδήποτε εργασία στο κτίριο η οποία απαιτεί άδεια δόμησης ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας. Mε τη λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος, η βεβαίωση μηχανικού και το Πιστοποιητικό Eνεργειακής Aπόδοσης αντικαθίστανται από το Πιστοποιητικό Πληρότητας Kτιρίου ή Iδιοκτησίας, καθώς θα αποτελούν μέρος του.

Στις πολυκατοικίες μπορούν μαζί όλοι οι ιδιοκτήτες να φτιάξουν την ταυτότητα του κτιρίου και όχι μόνο ανά ιδιοκτησία. Ωστόσο, εάν δεν συμφωνεί η πλειονότητα των ενοίκων, τότε μπορεί ο κάθε ιδιοκτήτης να προχωρήσει μόνος του τη διαδικασία της Hλεκτρονικής Tαυτότητας Kτιρίου για το διαμέρισμά του.

Περιοδικοί έλεγχοι

Kρίσιμο θέμα στην εξέλιξη υλοποίησης του έργου αποτελούν οι έλεγχοι. Σύμφωνα με το Προεδρικό Διάταγμα, προβλέπονται περιοδικοί έλεγχοι από μηχανικό, κάθε οκτώ χρόνια για κτίρια συνάθροισης κοινού, βιομηχανίες - βιοτεχνίες, πρατήρια υγρών καυσίμων και συνεργεία αυτοκινήτων, εμπορικά κέντρα, αγορές και υπεραγορές και κάθε δέκα χρόνια για τις κατοικίες, τα ξενοδοχεία, τα εμπορικά καταστήματα, τους γραφειακούς χώρους, τα κτίρια εκπαίδευσης και υγείας και τα σωφρονιστικά καταστήματα.

Eνώ κάθε 15 χρόνια θα γίνεται έλεγχος για χώρους αποθήκευσης, στάθμευσης αυτοκινήτων και λοιπές χρήσεις. H ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου αποτελεί αίτημα 25 χρόνων του τεχνικού κόσμου, το οποίο υλοποιεί το YΠEKA σε συνεργασία με το TEE. Δεν αφορά τα σχέδια της μελέτης, αλλά την πραγματική, σε κάθε χρονική στιγμή, αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης του ακινήτου. Mάλιστα, μόλις τεθεί σε λειτουργία, θα αποτελέσει βασικό, συστατικό στοιχείο της αγοράς ακινήτων.

Ποιοι έχουν υποχρέωση συμπλήρωσης της Tαυτότητας των Kτιρίων

• Iδιωτικά Kτίρια εντός 10ετίας

• Δημόσια Kτίρια εντός 10ετίας

• Kτίρια που έχουν υπαχθεί στο ν. 3843/2010, στο ν. 4014/2011και στο ν. 4178/2013 εντός πενταετίας

H ενημέρωση της ταυτότητας κτιρίου πραγματοποιείται υποχρεωτικώς

• Mετά από την εκτέλεση οποιασδήποτε εργασίας για την οποία απαιτείται άδεια δόμησης ή έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας από δημόσια αρχή

• Mετά από κάθε περιοδικό έλεγχο

Δείτε περισσότερα εδώ

 

13. Με απόφαση του ΣτΕ μπαίνει «λουκέτο» στο άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές

Η Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας με την υπ' αριθμ. 307/2014 απόφαση της Επιτροπής Αναστολών έκανε δεκτή την αίτηση των καταστηματαρχών, εμπόρων και ιδιωτικών υπαλλήλων, που ζητούσαν να ανασταλεί η από 7/7/2014 απόφαση του υφυπουργού Ανάπτυξης με την οποία επιτρέπεται πιλοτικά για ένα έτος η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές.

Κατά συνέπεια, προσωρινά, τα καταστήματα δεν θα ανοίγουν τις Κυριακές, μέχρι να εκδοθεί από την Ολομέλεια του ΣτΕ οριστική απόφαση επί της κύριας προσφυγής που έχουν καταθέσει οι έμποροι, κλπ, η οποία θα συζητηθεί το πρώτο δεκαήμερο του ερχόμενου Νοεμβρίου, με εισηγητή τον σύμβουλο Επικρατείας Δημήτρη Μακρή. Η οριστική απόφαση αναμένεται να δημοσιευθεί στο τέλος του έτους ή στις αρχές του 2015.

Η Ολομέλεια έκρινε ότι από τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές οι έμποροι, καταστηματάρχες κλπ. θα υποστούν ανεπανόρθωτη οικονομική βλάβη και «αυτονοήτως δυσεπανόρθωτη» ηθική βλάβη.

Ειδικότερα, Ολομέλεια του ΣτΕ, με πρόεδρο τον Σωτήρη Ρίζο και εισηγήτρια την Μαρία Καρακανώφ, έκρινε ότι η ηθική βλάβη των εμπόρων, υπαλλήλων κλπ. που αναφέρεται «στο δικαίωμα του ελευθέρου χρόνου και της απολαύσεώς του από κοινού με την οικογένειά τους κατά την κοινή αργία της Κυριακής καθώς και στο δικαίωμα στην άσκηση της θρησκευτικής λατρείας, παρίσταται αυτονοήτως δυσεπανόρθωτη».

Ακόμη, αναφέρεται ότι η οικονομική βλάβη όσων έχουν προσφύγει στο ΣτΕ «πιθανολογείται επίσης ως ανεπανόρθωτη, ή πάντως δυσχερώς επανορθώσιμη, από τα προσκομισθέντα από αυτούς στοιχεία και μελέτες αρμοδίων ερευνητικών φορέων της Ελλάδας και του εξωτερικού, εκτιμώμενα υπό το φως της κοινώς γνωστής οικονομικής κρίσεως, τα στοιχεία δε αυτά δεν αμφισβητούνται ούτε αποκρούονται από τη διοίκηση».

Δείτε περισσότερα εδώ

 

      14.  Η ρύθμιση των επιχειρηματικών δανείων σχεδιάζεται με μετοχοποίηση και «κούρεμα»

Αποκλιμάκωση και μάλιστα σημαντική εμφάνισε στο β΄ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης η δημιουργία νέων μη εξυπηρετούμενων δανείων (NPLs) των τραπεζών, προκαλώντας βάσιμες προσδοκίες ότι από τα τέλη του έτους ή τις αρχές του 2015 θα ξεκινήσει η μείωση των επισφαλειών, σε συνάρτηση, βέβαια, με την πορεία της οικονομίας, αλλά και τα ευρήματα της άσκησης προσομοίωσης στην οποία υποβάλλονται οι τράπεζες.

Τα «κόκκινα» δάνεια πάντως, και δη τα επιχειρηματικά, συνεχίζουν να αποτελούν αγκάθι στους ισολογισμούς των τραπεζών και αυτή η χρονιά φαίνεται να είναι απολύτως καθοριστική, όχι μόνον λόγω της επικείμενης ανάκαμψης της οικονομίας, η οποία θέτει τη βάση για να σταματήσει η ανατροφοδότησή τους, αλλά γιατί για πρώτη ίσως φορά μπαίνουν οι βάσεις για μία ουσιαστική αντιμετώπισή τους. Και οι δύο αυτοί παράγοντες θα παίξουν ρόλο καθοριστικό στη ρύθμιση των «κόκκινων» δανείων, ειδικά των επιχειρήσεων. Αυτός άλλωστε είναι και ο μόνος τρόπος προκειμένου να υπάρξει επανεκκίνηση της οικονομίας.

Χωρίς την αναδιοργάνωση του ιδιωτικού χρέους, λένε έγκυροι τραπεζίτες, η ανάκαμψη είναι δύσκολο να έρθει. Προς αυτήν την κατεύθυνση κινείται και το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και οι μεταβολές που θα λάβουν χώρα σε ό,τι αφορά τον πτωχευτικό κώδικα.

Αναδιοργάνωση
Από την πλευρά τους, οι τράπεζες σχεδιάζουν την επόμενη ημέρα που θα διασφαλίσει πραγματικά τους πόρους που σε δεύτερη φάση θα διοχετευτούν στην οικονομία και θα εξασφαλίσουν επαναχρηματοδότηση επιχειρήσεων, οι οποίες έχουν κριθεί ως υγιείς ή έχουν απολύτως εξυγιανθεί.

Η διασφάλιση της εξυγίανσης των επιχειρήσεων είναι ζήτημα πρώτης προτεραιότητας, σημειώνουν τραπεζικοί παράγοντες στην «Η», καθώς αποτελεί το μόνον τρόπο να μην επιδεινωθεί ο εφιάλτης της ανεργίας και να αρχίσει η πτωτική πορεία των αριθμών. Τότε και μόνον τότε θα έχουμε εισέλθει στον ενάρετο κύκλο της ανάκαμψης.

Όπως έγινε γνωστό χθες σε συμφωνία επί της αρχής κατέληξαν στο Παρίσι κυβέρνηση και τρόικα για το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης σχετικά με την εξωδικαστική διευθέτηση των επιχειρηματικών οφειλών.

Όπως τόνισε χθες κορυφαίος αξιωματούχος του υπουργείου Ανάπτυξης, οι δανειστές συμφώνησαν επί του κειμένου με τους βασικούς άξονες της ρύθμισης των χρεών των επιχειρήσεων προς τις τράπεζες, την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία, τους προμηθευτές και τους εργαζομένους. Η τρόικα, κατά το ίδιο στέλεχος, ζήτησε περισσότερες λεπτομέρειες αναφορικά με τις οφειλές, καθώς και το σχέδιο νόμου για να κάνει τις παρατηρήσεις της.

Σε ό,τι αφορά το θέμα της παράτασης της απαγόρευσης των πλειστηριασμών σε βάρος της κύριας κατοικίας, ο ίδιος παράγοντας υποστήριξε ότι η κυβέρνηση και η τρόικα δεν συζήτησαν τέτοιο θέμα. Ειδικότερα οι ρυθμίσεις που θα προωθήσουν οι τράπεζες με βάση τον «νόμο Δένδια» είναι οι εξής:

  1. Οι μελέτες βιωσιμότητας για πολλές εταιρείες έχουν ήδη ξεκινήσει και οι τράπεζες ετοιμάζουν τα πλάνα τους.
  2. Εφόσον οι επιχειρήσεις κριθούν βιώσιμες και με βάση τις ευχέρειες που θα δώσει το νέο θεσμικό πλαίσιο, θα οριστεί το διμερές περιεχόμενο των εξωδικαστικών συμβιβασμών μεταξύ τραπεζών και εταιρειών. Οι νέες συμβάσεις που θα περιλαμβάνουν τις λεπτομέρειες της εξυγίανσης θα έχουν βήματα εκτέλεσης και θα προβλέπουν εναλλακτικές σε περιπτώσεις που οι πρώτες επιλογές δεν μπορούν να εμφανιστούν.
  3. Οι τράπεζες φαίνονται δεκτικές στις μετοχοποιήσεις χρεών σε ποσοστά που κρίνονται ικανοποιητικά ώστε να μπορούν να παρακολουθούν και από διοικητικές θέσεις την εκτέλεση του πλάνου αναδιάρθρωσης.
  4. Σε πολλές περιπτώσεις πάντως θα απαιτηθεί ένα μείγμα μετοχοποίησης και «κουρέματος» - μιας και το θεσμικό πλαίσιο θα δίνει τις σχετικές ευχέρειες. Ένα τέτοιο μείγμα μπορεί να οδηγήσει το ιδιωτικό χρέος σε επίπεδα κοντά στο 60% του αρχικού.
  5. Παράλληλα θα διερευνώνται οι δυνατότητες συγκέντρωσης της αγοράς μεταξύ βιώσιμων μεν αλλά υπερχρεωμένων επιχειρήσεων, ώστε να υποχωρήσουν τα λειτουργικά κόστη τουλάχιστον κατά 20%.
  6. Εφόσον όλα αυτά λειτουργήσουν, τότε οι επιχειρήσεις θα καλούνται να προβούν σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και τότε οι τράπεζες θα μπορούν πλέον να τις αναχρηματοδοτήσουν και με ποσά υπέρτερα της αύξησης αυτής. Στις περιπτώσεις που οι επιχειρηματίες δεν θέλουν ή δεν μπορούν να προβούν σε αυξήσεις, τότε τα πιστωτικά ιδρύματα με συμβούλους θα είναι σε θέση να αναζητήσουν νέους μετόχους που θα μπορούν να χρηματοδοτήσουν τις συγκεκριμένες δραστηριότητες.

Με αυτόν τον τρόπο, οι εταιρείες θα μπορέσουν να πραγματοποιήσουν επανεκκίνηση της μηχανής και να μπουν σε αναπτυξιακή δραστηριότητα, επιτρέποντας και στις τράπεζες να επανέλθουν πλήρως σε πραγματική κερδοφορία.

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση λένε οι τραπεζίτες και τούτο διότι ρυθμίζει τα συνολικά χρέη των επιχειρήσεων.

Η ένταξη μιας επιχείρησης στο νέο θεσμικό πλαίσιο σημαίνει αυτόματα και ρύθμιση των χρεών της προς το Δημόσιο, κάτι το οποίο αποτελεί μεγάλο δέλεαρ για τις εταιρείες. Ετσι η υπαγωγή στο νέο θεσμικό πλαίσιο -αν και όχι υποχρεωτική- σε κάθε περίπτωση θα θεωρείται από πολλές εταιρείες επιθυμητή.

Όμως η τράπεζες -σε συμφωνία με τις εταιρείες- θα κρίνουν τελικώς το μοντέλο που θα εφαρμοστεί.

Δείτε περισσότερα εδώ

 

Αυτό  ήταν και για σήμερα…

Με την ανασκόπηση της προηγούμενης εβδομάδας που παρουσιάστηκε παραπάνω, πιστεύω ότι καταφέραμε να σας θυμίσουμε τα σημαντικότερα γεγονότα των προηγούμενων ημερών.

Ανανεώνουμε το ραντεβού μας για την επόμενη εβδομάδα.

Καλή εβδομάδα σε όλους!

 

Πηγή: Μέλη της επιστημονικής ομάδας Power-Tax


B4-B5_728X90