Ενημέρωση >>Φορολογικά Νέα
28/04/2014
Άρθρο: Με μια ματιά - Η προηγούμενη εβδομάδα

Παναγιώτης Κανέλλος - Μέλος Επιστημονικής Ομάδας Power-Tax

Λογιστής - Φοροτεχνικός Α' Τάξης

 

Πρόλογος

          Καλημέρα και καλή εβδομάδα! Δευτέρα και σήμερα και τέρμα τα ψέματα για αρκετούς από εμάς..! Θέλω να πιστεύω ότι σήμερα βρίσκονται στην δουλειά τους και οι τελευταίοι εκδρομείς του Πάσχα, οι οποίοι είχα την πολυτέλεια να παρατείνουν τις διακοπές τους για ακόμη μία εβδομάδα. Και δεν αναφέρομαι στο επάγγελμα του λογιστή, γιατί ακόμα και σε διακοπές… δουλεύουμε..!! Τώρα ο επόμενος μικρός στόχος είναι η Πέμπτη 1 Μαΐου, που σύμφωνα με την απόφαση υπ’ αριθ. 9727/204/27.3.2014 που υπογράφει ο υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας κος Βασίλειος Κεγκέρογλου και δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β’ 928/14.04.2014, καθορίζεται ως ημέρα υποχρεωτικής αργίας για όλα τα καταστήματα, τις βιομηχανίες, βιοτεχνικές επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις και εργασίες γενικά, οι οποίες αργούν κατά τις Κυριακές. Εγώ θα ήθελα να διευκρινίσω και να πω ότι δεν είναι αργία αλλά απεργία! Έτσι λοιπόν, οι περισσότερο φιλόδοξοι θα προσπαθήσουν να «κολλήσουν» και μία άδεια την Παρασκευή και να κάνουν ένα όμορφο τετραήμερο. Ελπίζω όσο προσπαθήσουν, να τα καταφέρουν!

          Για να δούμε όμως τι μας απασχόλησε την εβδομάδα που πέρασε.

 

Για τους λάτρεις των αυτοκινήτων…

          Όσοι από εσάς αγαπάτε την ταχύτητα που μπορεί να σας προσφέρει ένα γρήγορο και συνάμα ακριβό αυτοκίνητο, αλλά δεν έχετε την οικονομική δυνατότητα να το αποκτήσετε, μόλις κάνατε την τύχη σας. Από «Το Βήμα της Κυριακής» θα μάθουμε ότι το υπουργείου Οικονομικών ως μέσο της πάταξης της φοροδιαφυγής επιστρατεύει την διοργάνωση εβδομαδιαίων κληρώσεων με έπαθλο ένα ακριβό αυτοκίνητο.

          Και για να γίνω πιο σαφής, διοργανώνεται σχέδιο το οποίο θα προβλέπει την κατάθεση αποδείξεων που μαζεύει ο κάθε φορολογούμενος από τις διάφορες αγορές του, οι οποίες θα μπαίνουν σε κληρωτίδα και κάθε εβδομάδα θα μπορείτε να διεκδικήσετε μία από τις δέκα Ferrariή τις δύο Lamborghini, Porsche, Mercedes ή ακόμη και Jaguar. Τα αυτοκίνητα αυτά προέρχονται από κατασχέσεις και φυλάσσονται στον ΟΔΔΥ.

Βέβαια, πες ότι η τύχη στραβώθηκε και ήσουν εσύ ο τυχερός που κέρδισε το αμάξι των ονείρων του. Αλλά μιας και δεν κοιμάσαι για να ονειρεύεσαι, θα κληθείς να το συντηρήσεις και να το «πληρώσεις»… και εκεί αρχίζουν τα δύσκολα! Τεκμήριο, καύσιμα, σέρβις, φόρος πολυτελούς διαβίωσης είναι μάλλον αυτά τα μείον που και να στο χάριζαν, δεν θα το έπαιρνες!

Από την άλλη, σύμφωνα με την «Ημερησία», αναμένεται τροπολογία που θα κατατεθεί στην Βουλή με νομοσχέδιο η οποία θα καταργεί τον φόρο πολυτελείας ο οποίος επιβάλλεται κατά τον εκτελωνισμό καινούργιων ή εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ αυτοκινήτων με εργοστασιακή αξία άνω των € 20.000,00. Ίσως αυτό να αναζωογονήσει λίγο την αγορά αυτοκινήτου που οποία συναγωνίζεται την αγορά ακινήτων..!!

 

Είσαι άνεργος..;; Μην οριστικοποιήσεις ακόμη την φορολογική σου δήλωση.

          Αυτό φαίνεται να λέει ο Γ.Γ.Δ.Ε. κος Θεοχάρης μέσω του γνωστού μέσου κοινωνικής δικτύωσης «Twitter» σε περιπτώσεις ανέργων, ανηλίκων ή μικροκαταθετών χωρίς άλλα πραγματικά εισοδήματα παρά μόνο μικροποσά από καταθέσεις, ενοίκια ή περιστασιακή απασχόληση.

          Ο λόγος ήταν ότι θα κατατεθεί τροπολογία, σύμφωνα πάντα με τον κ. Θεοχάρη, η οποία θα ρυθμίζει το ζήτημα της φορολόγησης των παραπάνω ομάδων φορολογούμενων για τα τεκμαρτά τους εισοδήματα και η οποία θα τους θεωρεί ως μισθωτούς και άρα θα καλύπτονται από το αφορολόγητο.

          Και πράγματι, με την τροπολογία στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Πρόσβαση στη δραστηριότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων και προληπτική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων (ενσωμάτωση της οδηγίας 2013/36/ΕΕ), κατάργηση του ν. 3601/2007 και άλλες διατάξεις», θα διαβάσουμε στην αιτιολογική έκθεση που αφορά το παραπάνω θέμα, ότι:

          «Με τη διάταξη της παραγράφου 1 ρυθμίζεται η φορολόγηση των φορολογουμένων που κατά την χρήση του έτους 2013 είχαν μικρά εισοδήματα από περιστασιακή απασχόληση όπως άνεργοι, φοιτητές κ.λπ. (όπως συμμετοχή σε επιδοτούμενα επιμορφωτικά σεμινάρια, συμπλήρωση ερωτηματολογίων, πρακτική άσκηση φοιτητών,) ώστε να φορολογούνται με την κλίμακα μισθωτών- συνταξιούχων, να τύχουν των μειώσεων φόρου με την προσκόμιση αποδείξεων που προβλέπονται από το άρθρο αυτό και να μην υπολογίζεται προκαταβολή φόρου».

          Με την προτεινόμενη διάταξη να έχει ως εξής:

Στο τέλος της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 9 του ν. 2238/1994 (Α’ 151) , προστίθεται εδάφιο ως εξής:

«Όταν το πραγματικό εισόδημα των φορολογουμένων κατά το οικονομικό  έτος 2014 δεν υπερβαίνει το ποσό των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ ή το  τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ και εφόσον αυτοί δεν ασκούν ατομική επιχείρηση ή ελευθέριο επάγγελμα, τα εισοδήματα τους αυτά φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών – συνταξιούχων».

 

Κοινωνικό Μέρισμα

          Ξεκίνησε καινούργιο σήριαλ, αυτό του κοινωνικού μερίσματος! Η «Καθημερινή» μας πληροφορεί ότι μέχρι στιγμής έχουν κατατεθεί περισσότερες από 225.000 αιτήσεις, με τις 42.000 να έχουν γίνει δεκτές, 71.000 να έχουν απορριφθεί και 112.000 να βρίσκονται σε αναμονή.

          Από την άλλη, μέσω της ιστοσελίδας www.skai.grμαθαίνουμε ότι ο υπουργός Υγείας Άδωνις Γεωργιάδης κάνει λόγο για διεύρυνση των κριτηρίων στην χορήγηση του κοινωνικού μερίσματος σε περίπτωση που δεν συμπληρωθεί ο αριθμός των δικαιούχων με βάση τα ισχύοντα κριτήρια.

          Πάντως για εσάς που θέλετε να κάνετε την αίτηση για το κοινωνικό μέρισμα και χρειάζεστε μια παραπάνω βοήθεια με την διαδικασία συμπλήρωσης, μπορείτε μέσω αυτού του συνδέσμου να διαβάσετε τις οδηγίες που παρέχει η Γ.Γ.Π.Σ. Ενδεικτικά, θα πληροφορηθείτε ότι αίτηση μπορείτε να υποβάλλετε αποκλειστικά και μόνο από την αντίστοιχη εφαρμογή του taxisnet, μέχρι τις 30/06/2013 και ότι η καταβολή του μερίσματος θα γίνεται εντός 10 ημερών του επόμενου μήνα από αυτόν που υποβάλλατε την αίτηση. Βασική προϋπόθεση είναι ότι θα πρέπει να έχετε υποβάλλει την φορολογική σας δήλωση για τα εισοδήματα του 2013. Θα πρέπει να εισάγετε τα προσωπικά σας στοιχεία όπως:

  • Την οικογενειακής σας κατάσταση
  • Τον ΑΜΚΑ
  • Το έτος γέννησής σας
  • Τον αριθμό παροχής της οικίας σας και σε περίπτωση μη ύπαρξης, την διεύθυνσή του
  • Την ένδειξη εάν έχετε ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω
  • Στοιχεία επικοινωνίας
  • Τον αριθμό λογαριασμού IBAN
  • Υπεύθυνη δήλωση για την ορθότητα των στοιχείων της δήλωσης
  • Τα στοιχεία του/της συζύγου, των προστατευόμενων τέκνων ή των προσώπων που φιλοξενεί.

 

Απαλλαγή από δηλώσεις ΦΠΑ για κάποιους ελεύθερους επαγγελματίες

          Από το «Έθνος» πληροφορούμαστε ότι το υπουργείο Οικονομικών αναμένεται να εντάξει στο επόμενο φορολογικό νομοσχέδιο, που πιθανόν να πάει στην Βουλή στις αρχές του καλοκαιριού, ρύθμιση η οποία θα προβλέπει την απαλλαγή δήλωσης ΦΠΑ από ελεύθερους επαγγελματίες των οποίων ο τζίρος δεν θα ξεπερνά τις € 10.000,00 ετησίως, με ένα δεύτερο σενάριο να μιλά για τζίρο έως € 20.000,00. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, αυτή η ρύθμιση αποτελεί πρόταση της Τρόικας, η οποία φαίνεται να υποστηρίζει ότι το Ελληνικό Δημόσιο χάνει από τις επιστροφές του ΦΠΑ προς τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, με το διοικητικό κόστος για επεξεργασία, επικύρωση και έλεγχο των δηλώσεων υποβολής ΦΠΑ να είναι αρκετά μεγάλο.

          Παράλληλα, ετοιμάζεται η δημιουργία ειδικής μονάδας που σκοπό θα έχει την ανάλυση και τυχόν βελτιώσεις ή διορθώσεις σε αυτή την ρύθμιση. Επίσης, μελετάται η δημιουργία ενός αυτοματοποιημένου συστήματος επικύρωσης για την επιστροφή του ΦΠΑ, που θα λειτουργεί βάση του ιστορικού της κάθε επιχείρησης. Αυτές με καλό ιστορικό θα παίρνουν γρήγορα την επιστροφή, σε αντίθεση με την αντίπερα όχθη, που θα χρειαστεί να περιμένει λιγάκι παραπάνω.

 

Έως τα € 4.800,00 τον χρόνο το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα

          Διαβάζοντας στην «Καθημερινή» θα δούμε ότι το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα το οποίο δεν θα υπερβαίνει το ποσό των € 200,00, ενώ θα προσαυξάνεται κατά € 70,00 για τον σύζυγο ή τη σύζυγο και κατά € 50,00 για το κάθε παιδί, θα καταβληθεί με εισοδηματικά κριτήρια. Θα αρχίσει να καταβάλλεται πιλοτικά μέσα στο 2014 και θα γενικευτεί το 2015. Σύμφωνα με το δημοσίευμα της «Καθημερινής», η πρόταση της Παγκόσμιας Τράπεζας θέτει ως ετήσια εισοδηματική οροφή το ποσό των € 4.800,00.

          Επίσης, προτείνει το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα να μην αποτελέσει μόνο μια απλή χορήγηση χρηματικών ποσών στους δικαιούχους, αλλά να αποτελέσει μέρος ενός μεγαλύτερου και ολοκληρωμένου προγράμματος κοινωνικών παρεμβάσεων που θα κινείται στους εξής τρεις άξονες:

  • Στηνπρονοιακή παροχή εισοδηματικής ενίσχυσης, που εξασφαλίζει σε κάθε φτωχό πολίτη ένα εγγυημένο όριο αξιοπρεπούς διαβίωσης.
  • Σε ένα πακέτο ποιοτικών υπηρεσιών φροντίδας για άτομα που αντιμετωπίζουν πρόσθετα προβλήματα εξαιτίας ηλικίας, ασθένειας ή αναπηρίας.
  • Σε ένα πλέγμα προγραμμάτων ενεργοποίησης και προώθησης στην αγορά εργασίας ανέργων που είναι ικανοί και διαθέσιμοι προς απασχόληση.

Βέβαια, η μελέτη για την υλοποίηση του προγράμματος εγγυημένου εισοδήματος και η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών από την Παγκόσμια Τράπεζα, που εδρεύει στην Ουάσιγκτον, θα μας στοιχίσει περί τα δύο εκατομμύρια ευρώ (!) με την προκαταβολή να ανέρχεται στα € 400.000,00, την στιγμή που για παρεμφερές θέμα (έννοια του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, συστήματα εφαρμογής στις ΗΠΑ και στη Λ. Αμερική, καλύτερες πρακτικές) με ανάθεση της μελέτης σε ιδιώτη στατιστικολόγο, κόστισε μόλις € 15.000,00 (!!).

 

«Μεγάλος Αδερφός» όλων των οικονομικών συναλλαγών

          Από δημοσίευμα της ιστοσελίδας www.news.gr θα μάθουμε ότι το υπουργείο Οικονομικών θα προχωρήσει, στο άμεσο μέλλον, στην παρακολούθηση όλων των οικονομικών συναλλαγών με το σύνολο της δημόσιας διοίκησης.

          Έτσι λοιπόν, για να ενισχυθεί η διαφάνεια στις οικονομικές συναλλαγές οι ελληνικές αρχές πρέπει να προχωρήσουν τον Ιούνιο στην επέκταση του Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών συμπεριλαμβάνοντας και παρελθούσες οικονομικές συναλλαγές. Εντός του Μαΐου προβλέπεται να γίνει υποχρεωτική η χρήση του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου για όλες τις επίσημες συναλλαγές με το σύνολό της δημόσιας διοίκησης, αλλά και να δημιουργηθεί ως τον Ιούνιο ένα νέο ηλεκτρονικό σύστημα που θα συνδέει όλους τους αριθμούς αναγνώρισης (ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, ΑΤ) που χρησιμοποιούν σήμερα οι φορολογούμενοι στις συναλλαγές τους με τις διάφορες κρατικές υπηρεσίες.

          Περεταίρω, για την πάταξη του οικονομικού εγκλήματος θα πρέπει να υιοθετηθεί από την το Δημόσιο εντός του Ιουνίου νομοθεσία για τη δημιουργία ενός ενιαίου μηχανισμού διερεύνησης οικονομικών πληροφοριών, στον οποίο θα συμμετέχουν η Γενική Διεύθυνση Δημοσίων Εσόδων, το ΣΔΟΕ και η Οικονομική Αστυνομία και θα είναι υπό την εξουσία του Οικονομικού Εισαγγελέα ή του Εισαγγελέα Καταπολέμησης της Διαφθοράς ανάλογα με το είδος της υπόθεσης. Ως υποχρέωσή τους θα είναι η ανταλλαγή πληροφοριών για συναφείς υποθέσεις.

 

Ο χορός των Πολυγραφημένων

          Μέσα σε μια μέρα (Παρασκευή 25/04/2014) είδαν το φως της δημοσιότητας τρεις πολυγραφημένες που έρχονται να δώσουν διευκρινήσεις σε φλέγονται ζητήματα. Αυτές είναι οι παρακάτω:

Ας δούμε όμως την κάθε μια ξεχωριστά:

          Η ΠΟΛ.1120/25.04.2014 ήρθε περίπου με καθυστέρηση τεσσάρων μηνών! Έρχεται να ρίξει φως στην παρακράτηση φόρου που υπόκεινται οι πληρωμές για αμοιβές για τεχνικές υπηρεσίες, αμοιβές διοίκησης, αμοιβές για συμβουλευτικές υπηρεσίες και άλλες αμοιβές για παρόμοιες υπηρεσίες, ανεξάρτητα εάν έχουν παρασχεθεί στην Ελλάδα, όταν ο λήπτης της αμοιβής είναι φυσικό πρόσωπο.

          Έτσι λοιπόν, σε παρακράτηση φόρου υπόκεινται μόνο οι αμοιβές που λαμβάνουν τα φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, δηλαδή οι ατομικές επιχειρήσεις, καθώς και οι μη υπόχρεοι σε τήρηση βιβλίων και έκδοση στοιχείων του Κ.Φ.Α.Σ. που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, ανεξάρτητα εάν έχουν τη φορολογική τους κατοικία στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή, τα οποία παρέχουν τις ανωτέρω υπηρεσίες σε υπόχρεους του άρθρου 61 του ίδιου νόμου (νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, φορείς γενικής κυβέρνησης, κ.λπ.).Διενεργείται παρακράτηση φόρου με βάση τις διατάξεις του άρθρου 64, με την οποία δεν επέρχεται εξάντληση της φορολογικής τους υποχρέωσης αλλά ο φόρος που παρακρατήθηκε θα πιστωθεί έναντι του φόρου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα (παρ. 3 και 4 του άρθρου 64 του ν.4172/2013).

          Διευκρινίζεται ποιοι είναι οι υπόχρεοι στην παρακράτηση φόρου και ποιοι δεν είναι, καθώς επίσης και το ποσό του φόρου που θα παρακρατείται. Έτσι, το ποσοστό παρακράτησης φόρου θα είναι 20% και 3% (για τα τεχνικά έργα) και διενεργείται για αμοιβές φυσικών προσώπων που είναι φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας οι οποίες υπερβαίνουν τα τριακόσια (300) ευρώ.  

          Η ΠΟΛ.1119/25.04.2014 καθορίζει την χρόνο κτήσης ακίνητης περιουσίας βάσει του οποίου θα υπολογιστεί ο φόρος υπεραξίας σε μεταβιβάσεις. Ενδεικτικά,

  • Σε περιπτώσεις πράξεων σύστασης οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας χωρίς μεταβολή του ποσοστού επί του δικαιώματος που αντιστοιχεί στο μεταβιβάζοντα πριν από τις πράξεις αυτές, ως χρόνος κτήσης θεωρείται αντίστοιχα ο χρόνος απόκτησης του αρχικού δικαιώματος.
  • Σε περιπτώσεις που μετά την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης ή την έκδοση της αντίστοιχης διοικητικής πράξης καθορισμού των ορίων οικισμού μεταβιβάζονται οικόπεδα, τα οποία έχουν αποκτηθεί είτε ως οικόπεδα, είτε ως αγροτεμάχια με οποιοδήποτε τίτλο κτήσης, ως χρόνος κτήσης θεωρείται ο χρόνος έγκρισης της πολεοδομικής μελέτης ή έκδοσης της αντίστοιχης διοικητικής πράξης καθορισμού των ορίων οικισμού.
  • Σε περιπτώσεις κτήσης ακινήτου δυνάμει μεταβιβαστικού συμβολαίου στο οποίο έχει τεθεί αναβλητική αίρεση ή προθεσμία, ως χρόνος κτήσης του ακινήτου θεωρείται ο χρόνος πλήρωσης της αναβλητικής αίρεσης ή παρόδου της προθεσμίας. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου ισχύει και στις περιπτώσεις κτήσης ακινήτου δυνάμει δωρεάς αιτία θανάτου.
  • Στις περιπτώσεις μεταβίβασης της πλήρους κυριότητας ακινήτου που αποκτήθηκε κατά ψιλή κυριότητα και επικαρπία αντίστοιχα σε διαφορετικούς χρόνους, ως χρόνος κτήσης της πλήρους κυριότητας θεωρείται ο χρόνος κατά τον οποίο αποκτήθηκε κατά ποσοστό 75% τουλάχιστον η αξία της πλήρους κυριότητας, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 15 ν. 2961/2001.

Η ΠΟΛ.1121/25.04.2014 καθορίζει τα διαδικαστικά όσον αφορά την δήλωση του φόρου υπεραξίας καθώς και της διαδικασίας παρακράτησης και απόδοσης του φόρου από τους συμβολαιογράφους, με τους τελευταίους να είναι υποχρεωμένοι να βεβαιώνουν την ακρίβεια των στοιχείων της δήλωσης φόρου υπεραξίας, να θεωρούν την δήλωση και να αποδίδουν τον φόρο υπεραξίας που προκύπτει με τραπεζική επιταγή εντός πέντε ημερών από την υπογραφή του συμβολαίου.

 

Νέες διευκρινίσεις για τους αγρότες

          Με την ΠΟΛ.1116/24.04.2014 παρέχονται νέες διευκρινίσεις για τους αγρότες σχετικά με τις τροποποιήσεις που επέφερε ο Ν.4254/2014.

I. Υποπαράγραφος Β.1, παρ. 1 και 2 και Υποπαράγραφος Β.2, παρ. 1 και 2: Τροποποίηση διατάξεων Κώδικα ΦΠΑ και Κ.Φ.Α.Σ., σχετικά με τους αγρότες

1. Με τις ανωτέρω διατάξεις επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις:

α) Υποπαράγραφος Β.1, παρ. 1: Προστίθεται νέο εδάφιο στην περίπτωση α) της παραγράφου 1 του άρθρου 35 του Κώδικα ΦΠΑ (ν.2859/2000), με το οποίο ορίζεται ότι, στην περίπτωση παραγγελιοδοχικών πωλήσεων, σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 5 του Κώδικα ΦΠΑ, αγροτικών προϊόντων για λογαριασμό αγροτών φυσικών προσώπων (παραγγελείς), υπόχρεος για την απόδοση του ΦΠΑ που αναλογεί στην παράδοση που πραγματοποιείται από τον παραγγελέα προς τον παραγγελιοδόχο είναι ο παραγγελιοδόχος.

β) Υποπαράγραφος Β.1, παρ. 2: Προστίθεται νέα περίπτωση γ) στην παράγραφο 1 του άρθρου 38 του Κώδικα ΦΠΑ, με την οποία ορίζεται ότι οι αγρότες φυσικά πρόσωπα που εντάσσονται στο κανονικό καθεστώς και με την προϋπόθεση ότι δεν ασκούν άλλη δραστηριότητα για την οποία υποχρεούνται να τηρούν βιβλία και να εκδίδουν στοιχεία, υποχρεούνται να υποβάλλουν μόνο εκκαθαριστική δήλωση ΦΠΑ.

γ) Υποπαράγραφος Β.2, παρ. 1: Προστίθεται νέο εδάφιο στο τέλος της παραγράφου 7 του άρθρου 6 της περίπτωσης 1 της Υποπαραγράφου Ε.1 του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Κ.Φ.Α.Σ.), σύμφωνα με το οποίο, εξαιρετικά για τις πωλήσεις αγροτικών προϊόντων από αντιπρόσωπο (παραγγελιοδόχο) για λογαριασμό παραγωγού φυσικού προσώπου (παραγγελέα) εκδίδεται εκκαθάριση, κατά εντολέα, το αργότερο μέχρι το τέλος του φορολογικού έτους των συμβαλλομένων.

δ) Υποπαράγραφος Β.2, παρ. 2: Καταργείται η Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών Π. 2070/1820/ΠΟΛ.109/20.3.1987, η οποία κυρώθηκε με το άρθρο 48 του ν. 1731/1987 (ΦΕΚ Α' 161/1987) και όριζε ότι δεν επιβαρύνεται με Φ.Π.Α. η παράδοση αυτούσιων αγροτικών προϊόντων που ενεργείται από τις αγροτικές συνεταιριστικές οργανώσεις για λογαριασμό αγροτών του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ.

II. Υποπαράγραφος Β.1, παρ. 3: Αντικατάσταση του άρθρου 41 του Κώδικα ΦΠΑ

1. Με τις διατάξεις της παραγράφου αυτής αντικαθίσταται το άρθρο 41 του Κώδικα ΦΠΑ, με σκοπό τον εξορθολογισμό και την επικαιροποίηση του ισχύοντος ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ αγροτών, λαμβανομένων υπόψη των νέων φορολογικών ρυθμίσεων που έχουν υιοθετηθεί με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4174/2013), καθώς και αυτών που ισχύουν για τους αγρότες αναφορικά με την υποχρέωση τήρησης βιβλίων και έκδοσης στοιχείων και την ένταξή τους στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ (διατάξεις Κ.Φ.Α.Σ. και αποφάσεις ΠΟΛ.1281/30.12.2013 και ΠΟΛ.1055/17.2.2014).

 

Νέο καθεστώς ΦΠΑ με καταβολή αυτού όταν εισπράττεται

          Με την προσθήκη τροπολογίας στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Πρόσβαση στη δραστηριότητα των πιστωτικών ιδρυμάτων και προληπτική εποπτεία πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων (ενσωμάτωση της οδηγίας 2013/36/ΕΕ), κατάργηση του ν. 3601/2007 και άλλες διατάξεις», που συναντήσαμε και παραπάνω στο παρόν άρθρο, εισάγεται κατ’ επιλογή ειδικό καθεστώς καταβολής του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας κατά το χρόνο είσπραξης της αντιπαροχής, με την αιτιολογική έκθεση να αναφέρει τα παρακάτω:

          Με τη διάταξη της παραγράφου 1 προβλέπεται η δυνατότητα των υποκείμενων στο φόρο των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο δεν έχουν υπερβεί τις πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ, να επιλέξουν την εφαρμογή του ειδικού καθεστώτος καταβολής, κατά παρέκκλιση των γενικών διατάξεων.

          Οι συνέπειες της εφαρμογής αυτού του ειδικού καθεστώτος αναπτύσσονται στις παραγράφους 2 και 3: Αφενός μεν, ως προς τα πρόσωπα που εντάσσονται στο ειδικό αυτό καθεστώς (παρ. 2), ο φόρος καθίσταται απαιτητός κατά το χρόνο είσπραξης της αντιπαροχής που αφορά τις πραγματοποιούμενες από τα πρόσωπα αυτά φορολογητέες πράξεις και ο φόρος εισροών εκπίπτει κατά το χρόνο πληρωμής του τιμήματος που αφορά τις φορολογητέες πράξεις που λαμβάνουν από άλλους υποκείμενους στο φόρο. Αφετέρου δε, ως προς τους υποκείμενους στο φόρο λήπτες παράδοσης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών από τα πρόσωπα που έχουν ενταχθεί στο ειδικό καθεστώς (παρ. 3), αυτοί εκπίπτουν το φόρο που αναλογεί στις πράξεις αυτές κατά το χρόνο πληρωμής του τιμήματος.

          Η παράγραφος 4 απαριθμεί τις πράξεις που δεν υπάγονται σε αυτό το ειδικό καθεστώς και για τις οποίες εφαρμόζονται, συνεπώς, οι γενικές διατάξεις: πρόκειται για τις παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών οι οποίες απαλλάσσονται από το φόρο, τις εισαγωγές αγαθών, της ενδοκοινοτικές αποκτήσεις αγαθών, τις πράξεις για τις οποίες υπόχρεος για την καταβολή του φόρου καθίσταται ο λήπτης των αγαθών ή υπηρεσιών, τις λιανικές πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών και τις πράξεις για τις οποίες ο τόπος φορολόγησης δεν βρίσκεται  στο εσωτερικό της χώρας.

          Η ένταξη στο ειδικό καθεστώς, λόγω του προαιρετικού χαρακτήρα της, προϋποθέτει, όπως ορίζεται στην παράγραφο 5 την υποβολή δήλωσης στην αρμόδια φορολογική αρχή, ισχύει από την έναρξη της επόμενης φορολογικής περιόδου και δεν μπορεί να παύσει πριν από τη λήξη της επόμενης διαχειριστικής περιόδου.

          Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα και στις άλλες χώρες που έχουν κάνει χρήση αυτής της δυνατότητας και για λόγους διασφάλισης της φορολογικής συμμόρφωσης, η παράγραφος 6 προβλέπει τις αρνητικές προϋποθέσεις υπαγωγής, σύμφωνα με τις οποίες στο ειδικό καθεστώς δεν μπορεί να ενταχθεί υποκείμενος στο φόρο, ο οποίος αποδεδειγμένα κατά τη διάρκεια των δύο προηγούμενων διαχειριστικών περιόδων δεν έχει υποβάλλει δηλώσεις ΦΠΑ  και εισοδήματος ή καταστάσεις πελατών – προμηθευτών ή έχει υποπέσει σε φορολογικές παραβάσεις που συνιστούν φοροδιαφυγή σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 55, παρ. 2 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, όπως επίσης δεν μπορεί να ενταχθεί υποκείμενος στο φόρο πριν από την παρέλευση δώδεκα (12) μηνών από την έναρξη της δραστηριότητάς του.

Οι παράγραφοι 7 και 8 θεσπίζουν μια σειρά από εχέγγυα, προκειμένου να διασφαλισθεί η αποφυγή καταστρατηγήσεων και η δυνατότητα ελέγχου όσων υπαχθούν στο ειδικό καθεστώς σύμφωνα με τα ανωτέρω.

Προβλέπεται, ειδικότερα, η υποχρέωση των υποκείμενων στο φόρο που εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς να αναγράφουν στα φορολογικά στοιχεία που εκδίδουν την ένδειξη «ειδικό καθεστώς καταβολής του φόρου κατά το χρόνο είσπραξης της αντιπαροχής»,  ώστε να είναι γνωστό στον αντισυμβαλλόμενό τους ότι μπορεί να εκπέσει το ΦΠΑ κατά το χρόνο της πληρωμής, όπως επίσης οι υποχρεώσεις τους να τηρούν τα λογιστικά τους αρχεία με τρόπο που να διαπιστώνονται οι εισπράξεις και οι πληρωμές της αντιπαροχής για τις πράξεις παράδοσης αγαθών και παροχής υπηρεσιών που πραγματοποιούν ή λαμβάνουν και να παρέχουν ηλεκτρονικά πληροφορίες στη Φορολογική Διοίκηση για τις εν λόγω εισπράξεις και πληρωμές. Περαιτέρω, οι υποκείμενοι στο φόρο που λαμβάνουν παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών, από υποκείμενους του ειδικού καθεστώτος, υποχρεούνται να τηρούν τα λογιστικά τους αρχεία με τρόπο που να διαπιστώνονται οι πληρωμές που πραγματοποιούν για τις εν λόγω πράξεις και να παρέχουν ηλεκτρονικά πληροφορίες στη Φορολογική Διοίκηση για τις εν λόγω πληρωμές.

Στη συνέχεια, η παράγραφος 9 αναφέρει τους λόγους που μπορούν να αποκλείσουν τη διατήρηση του ειδικού καθεστώτος καταβολής ΦΠΑ, σύμφωνα με τα παραπάνω: Ειδικότερα, ο υποκείμενος στο φόρο δεν μπορεί να παραμείνει στο ειδικό καθεστώς στην περίπτωση που δεν εκπληρώνει τις υποχρεώσεις, όπως ορίζονται από αυτό, καθώς και όταν υποπίπτει σε φορολογικές παραβάσεις που συνιστούν φοροδιαφυγή σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 55, παρ. 2 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας. Στην περίπτωση αυτή η Φορολογική Διοίκηση ενημερώνει εγγράφως και αιτιολογημένα τον υποκείμενο και η έξοδος από το καθεστώς ισχύει από τη φορολογική περίοδο που έπεται της εν λόγω ειδοποίησης. Επιπλέον, το ειδικό καθεστώς παύει να ισχύει κατά την επόμενη διαχειριστική περίοδο για υποκείμενους στο φόρο, οι οποίοι κατά την εκάστοτε προηγούμενη διαχειριστική περίοδο πραγματοποίησαν κύκλο εργασιών πάνω από πεντακόσιες χιλιάδες (500.000) ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, ο υποκείμενος στο φόρο μπορεί να ζητήσει την έξοδό του από το ειδικό καθεστώς με δήλωση που υποβάλλει στη Φορολογική Διοίκηση, οπότε η έξοδος αυτή θα ισχύει από την επόμενη διαχειριστική περίοδο.

Τέλος, η παράγραφος 10 παρέχει τη δυνατότητα στον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων να καθορίσει με αποφάσεις του κάθε αντικείμενο που απαιτείται για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου και ιδίως ο τύπος, το περιεχόμενο και ο χρόνος υποβολής της δήλωσης ένταξης στο ειδικό καθεστώς και εξόδου από το καθεστώς αυτό, ο τρόπος τήρησης των λογιστικών τους αρχείων, ώστε να είναι δυνατός ο έλεγχος της εξόφλησης του οφειλόμενου φόρου και ο  τρόπος ηλεκτρονικής ενημέρωσης της Φορολογικής Διοίκησης.

 

Υποβολή πίνακα ενδοομιλικών συναλλαγών για εταιρείες που μετασχηματίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.2166/1993

          Η υπ’ αριθ. πρωτ.: ΔΕΛ Γ 1065153 ΕΞ 23.4.2014 δίνει διευκρινίσεις σχετικά με το θέμα της επικεφαλίδας. Αναλυτικά, η εγκύκλιος αναφέρει:

1. Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, ο συνοπτικός πίνακας πληροφοριών του φακέλου τεκμηρίωσης τιμών ενδοομιλικών συναλλαγών υποβάλλεται μόνο ηλεκτρονικά:

  • μέχρι το τέλος του τέταρτου μήνα από την ημερομηνία λήξης της διαχειριστικής περιόδου, για τις διαχειριστικές περιόδους που ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 39Α του ν.2238/1994 όπως αντικαταστάθηκε με τη παρ.2 του άρθρου 11 του ν.4110/2013 και τροποποιήθηκε με τις διατάξεις των ν.4170/2013 και ν.4182/2013 και
  • εντός «τεσσάρων (4) μηνών» από το τέλος κάθε φορολογικού έτους, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 21 του ν.4174/2013, για φορολογικά έτη που αρχίζουν από 1η Ιανουαρίου 2014 και μετά.

2. Για να είναι δυνατή η υποβολή του συνοπτικού πίνακα πληροφοριών πρέπει,:

  • να έχει λήξει η διαχειριστική περίοδος,
  • η ημερομηνία λήξης της διαχειριστικής περιόδου να εμφανίζεται στο υποσύστημα μητρώου Taxis και
  • να είναι η ιδία με αυτή που καταχωρείται στο συνοπτικό πίνακα πληροφοριών.


3. Οι επιχειρήσεις που μετασχηματίζονται, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.2166/1993, υποχρεούνται να υποβάλλουν κατά το χρόνο ολοκλήρωσης του μετασχηματισμού τους, μέσα στις προθεσμίες που προβλέπονται, δήλωση έναρξης, μεταβολής ή διακοπής εργασιών, με ημερομηνία έναρξης, μεταβολής ή διακοπής εργασιών αντίστοιχα, την ημερομηνία σύνταξης του Ισολογισμού μετασχηματισμού.

4. Επειδή, ενδέχεται να δημιουργηθούν τεχνικά προβλήματα κατά την υποβολή του συνοπτικού πίνακα πληροφοριών, στις περιπτώσεις μετασχηματισμών που επιφέρουν αλλαγή λήξης διαχειριστικής περιόδου και οι οποίοι ολοκληρώνονται μετά τη πάροδο τεσσάρων μηνών από την ημερομηνία σύνταξης του ισολογισμού μετασχηματισμού, γίνεται δεκτό ότι, αν ο συνοπτικός πίνακας πληροφοριών υποβληθεί ηλεκτρονικά εντός δέκα (10) ημερών από τη λήξη της προβλεπόμενης προθεσμίας για τη δήλωση μεταβολής ή διακοπής λόγω του μετασχηματισμού, δεν θα επιβάλλονται πρόστιμα εκπρόθεσμης υποβολής.

 

Πρόλογος

          Αυτά τα ολίγα και σήμερα και ελπίζω η «Δευτεριάτικη» διάθεσή σας να είναι πολύ καλύτερη από την χθεσινή ημέρα που τα είχε όλα… λίγο ήλιο στην αρχή, καταιγίδες και χαλάζι για την συνέχεια και ηπιότερη βροχή μέχρι αυτή να σβήσει εντελώς, για το τελείωμα!

          Θα ήθελα να πω τα «Χρόνια Πολλά» σε όσους από εσάς λένε Θωμά ή Θωμαή, μιας και χθες είχατε την τιμητική σας!!

 

Πηγή: Παναγιώτης Κανέλλος - Μέλος Επιστημονικής Ομάδας Power-Tax


B4-B5_728X90