Ενημέρωση >>Φορολογικά Νέα
14/04/2014
Άρθρο: Με μια ματιά - Η προηγούμενη εβδομάδα

Παναγιώτης Κανέλλος - Μέλος Επιστημονικής Ομάδας Power-Tax

Λογιστής - Φοροτεχνικός Α' Τάξης

 

Πρόλογος

            Καλημέρα και καλή Μεγάλη Εβδομάδα! Μεγάλη Δευτέρα σήμερα και μπήκαμε στην τελική ευθεία για την θεία Ανάσταση του Χριστού που θα μας οδηγήσει στην Κυριακή του Πάσχα, όπου είθισται να σουβλίζουμε τον οβελία και να γιορτάζουμε το γεγονός της Ανάστασης. Κάποιοι θα μείνουν στις μεγαλουπόλεις ενώ κάποιοι άλλοι θα πάνε στα χωριά τους για να γιορτάσουν αυτές τις άγιες ημέρες. Προσωπικά θεωρώ ότι το Πάσχα το «καταλαβαίνεις» περισσότερο στο χωριό, γι’ αυτό πάντα προτιμώ να αφήνω την μεγάλη πόλη πίσω μου και να πηγαίνω στο χωριό μου.  Όπως και να έχει, είτε πόλη είτε χωριό είναι μια γιορτή που πρέπει να περνάμε με την οικογένειά μας και να δώσουμε στα παιδιά μας, όσοι από εμάς έχουν, την μικρή χαρά να συμμετέχουν στο σούβλισμα του οβελία και να γνωρίζουν μέσα από την διαδικασία κάποια από τα έθιμά μας, που τείνουν ολοένα να σβήνουν με το πέρασμα του χρόνου.

            Ας δούμε όμως τι μας επιφύλασσε η προηγούμενη εβδομάδα από νέα, άλλα περισσότερο σημαντικά και άλλα λιγότερο, που όλα όμως επηρεάζουν σε κάποιο βαθμό την δουλειά μας.

 

Το έμμεσο «χαράτσι» της ηλεκτρονικής ταυτότητας ακινήτων

            Σύμφωνα με το «Έθνος της Κυριακής», στο Συμβούλιο της Επικρατείας έχει σταλεί Προεδρικό Διάταγμα του υπουργείου Περιβάλλοντος σύμφωνα με το οποίο, εντός του 2014, θα ξεκινήσει η εφαρμογή του θεσμού ο οποίος προβλέπει την υποχρεωτική καταγραφή όλων των κτιρίων της χώρας εντός μιας δεκαετίας.

            Στην ουσία θα πρόκειται για την σύνταξη της ηλεκτρονικής ταυτότητας του κτιρίου αλλά και κάθε αναθεώρησης αυτού. Την υποχρέωση θα έχουν οι ιδιοκτήτες των ακινήτων και θα γίνεται σε συνεργασία με μηχανικούς, η αμοιβή των οποίων εκτιμάται ότι θα ξεπερνά τα € 150,00 - € 200,00 για κάθε διαμέρισμα και φυσικά ανάλογα με το μέγεθος του κτιρίου θα υπάρχει και η αντίστοιχη χρέωση. Και φυσικά την αμοιβή αυτή θα την επιβαρύνονται οι ιδιοκτήτες!

            Όσοι δεν δηλώσουν το ακίνητό τους και τις όποιες αλλαγές, τότε αυτό θα χαρακτηρίζεται ως αυθαίρετο και θα επιβάλλονται κυρώσεις στους ιδιοκτήτες. Με αυτόν τον τρόπο το κράτος θέλει να γνωρίζει κάθε στιγμή τι αλλαγές έχουν γίνει σε κάθε κτίριο, αν υπάρχουν αυθαιρεσίες ή άλλες παράνομες πολεοδομικές παρεμβάσεις.

 

Καταργείται το «Πορτοκαλί» Βιβλίο

            Την Παρασκευή 04/04/2014 κατατέθηκε τροπολογία στην Βουλή σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Εκλογή των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και άλλες διατάξεις», όπου την Παράγραφο 1 αναφέρεται ότι από 01/06/2014 καταργείται η περίπτωση στ’ της παρ. 9 του άρθρου 26 του Α.Ν.1846/1951 (ΦΕΚ Α΄79), δηλαδή η υποχρέωση τήρησης του Ειδικού Βιβλίου Καταχώρησης Νεοπροσλαμβανομένου Προσωπικού.

            Αυτό θα τηρείται μέχρι τις 31/05/2014, όπου θα πρέπει να φυλάσσονται από τον εργοδότη για δέκα (10) χρόνια από της νόμιμης θεώρησής τους και να επιδεικνύεται κάθε φορά στους επιτόπιους ελέγχους, όταν αυτοί θα γίνονται. Παράβαση της υποχρέωσης αυτής ή οποιαδήποτε άλλη παράβαση, όπως αυτές προσδιορίζονται στην περ. στ' της παρ. 9 του άρθρου 26 του Α.Ν. 1846/ 1951, όπως ίσχυε μέχρι την προηγουμένη ημέρα της έναρξης ισχύος του παρόντος άρθρου για χρονικά διαστήματα μέχρι την έναρξη ισχύος της υποχρέωσης ηλεκτρονικής υποβολής των εντύπων Ε3 και Ε4, επιφέρουν την επιβολή των αντίστοιχων προστίμων που ίσχυαν μέχρι την προηγουμένη ημέρα της έναρξης ισχύος της κατάργησης τήρησης του βιβλίου. Τα επιβαλλόμενα αυτά πρόστιμα αποτελούν έσοδα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, οι δε πράξεις επιβολής, επίδοσης και βεβαίωσης καθώς και τυχόν αμφισβήτηση αυτών συνεχίζουν να γίνονται κατά τις διατάξεις του Κανονισμού Ασφάλισης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

 

Μαθήματα μαγείας από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης

            Η ίδια τροπολογία που καταργεί το «πορτοκαλί» βιβλίο έρχεται να διορθώσει μία κατάσταση στην οποία επήλθε ο Ο.Α.Ε.Ε. σύμφωνα με την οποία, χρήματα που είχαν μαζευτεί από την εισφορά των € 10,00 με στόχο την κάλυψη των επιδομάτων ανεργίας και τη δημιουργία προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού για τους ανεξάρτητους επαγγελματίες, χρησιμοποιήθηκαν από τον οργανισμό για την κάλυψη συντάξεων.

            Αναλυτικά, ο πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Γ. Καββαθάς υπέγραψε μηνυτήρια αναφορά η οποία κατατέθηκε στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου κατά παντός υπευθύνου και συμμετόχου, αναζητώντας ποσό 110,99 εκατομμυρίων ευρώ το οποίο ενώ θα έπρεπε να διατεθεί σε επιδόματα ανεργίας των ελεύθερων επαγγελματιών, αυτό διατέθηκε για συντάξεις.

            Ο διοικητής του Ο.Α.Ε.Ε. απαντώντας σε σχετικά ερωτήματα του προέδρου της ΓΣΕΒΕΕ είπε ότι από το συνολικά εισπραχθέν ποσό των 110,99 εκατομμυρίων ευρώ, τα 12,73 εκατομμύρια αποδόθηκαν στον ΟΑΕΔ, ενώ τα υπόλοιπα χρησιμοποιήθηκαν για τις συντάξεις του Ο.Α.Ε.Ε.

            Έτσι λοιπόν, για να καλυφθεί νομικά αυτή η κίνηση, με την τροπολογία που κατατέθηκε στην Βουλή την Παρασκευή 04/04/2014, προβλέφθηκε ότι μέρος των εισφορών μπορεί να διατίθεται για την εξυπηρέτηση του Ο.Α.Ε.Ε. εφόσον υπάρχει απόφαση του Δ.Σ. και οι διαθέσιμοι πόροι του λογαριασμού για την ανεργία επαρκούν.

 

Η εφορία του μέλλοντος

            Σύμφωνα με δημοσίευμα της ιστοσελίδας www.news.gr ο Γ.Γ.Δ.Ε. κος Θεοχάρης οραματίζεται μία εφορία όπου ο φορολογούμενος δεν θα χρειάζεται να παραβρίσκεται εκεί με φυσική παρουσία, παρά μόνο σε περίπτωση που του το ζητήσει η φορολογική αρχή. Όλες οι υποβολές θα γίνονται ηλεκτρονικά και απομακρυσμένα και ο φορολογούμενος θα πηγαίνει στην εφορία μόνο όταν του ζητηθεί και περισσότερο για περιπτώσεις ελέγχου.

            Επίσης, εξετάζεται από τον ίδιο η δυνατότητα της ιδανικής προσυμπλήρωσης των φορολογικών δηλώσεων, ώστε να μην γίνεται καμία επιπλέον πληρωμή. Με αυτό τον τρόπο η υποβολή της δήλωσης από τον φορολογούμενο θα είναι μια εντελώς τυπική διαδικασία.

            Σύμφωνα με το παραπάνω μοντέλο ο εργοδότης, σύμφωνα με οδηγίες της φορολογικής διοίκησης, θα ενημερώνεται για το συνολικό φόρο που θα πρέπει να παρακρατήσει κάθε μήνα για τα συνολικά εισοδήματα του φορολογούμενου, χωρίς ο ίδιος να γνωρίζει το ύψος των συνολικών εισοδημάτων ή το είδος τους. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι αν κάποιος θα πρέπει να πληρώσει ετήσιο φόρο για τα συνολικά του εισοδήματα € 1.200,00 τότε ο εργοδότης θα πρέπει να παρακρατεί € 100,00 κάθε μήνα, ώστε όταν υποβληθεί η φορολογική δήλωση να μην υπάρχει υποχρέωση για πληρωμή φόρου.

            Όσον αφορά τις κατασχέσεις, ο κος Θεοχάρης αναφέρει ότι δεν θα μπορεί κάποιος να κάνει κατάχρηση των «άτυπων» πληρωμών έναντι, όταν η φορολογική διοίκηση θα γνωρίζει ότι ο συγκεκριμένος φορολογούμενος είναι σε θέση να πληρώσει όλη την οφειλή του.

 

Βεβαιώσεις αποδοχών συνταξιούχων Δημοσίου

            Αν μπει κάποιος στην αρχική σελίδα της Γ.Γ.Π.Σ. θα δει στον πίνακα ανακοινώσεων την εξής ανακοίνωση:

Σας ενημερώνουμε ότι από 2.4.2014 οι βεβαιώσεις αποδοχών συνταξιούχων Δημοσίου 2013, είναι διαθέσιμες στον σχετικό ιστότοπο (https://www1.gsis.gr/webtax/enhmerwtika/epilogh) της Γ.Γ.Π.Σ.

 

Οι αλλαγές στο εργατικό και ασφαλιστικό μέτωπο που επιφέρει το πολυνομοσχέδιο

            Η ψήφιση του πολυνομισχεδίου έχει επιφέρει κάποιες αλλαγές όσον αφορά τον εργατικό και ασφαλιστικό τομέα. Επιγραμματικά, αυτές είναι οι παρακάτω:

  1. Τροποποίηση του άρθρου 18 ν.1082/1980, όπου πλέον δεν είναι υποχρεωτική η υπογραφή του εργαζομένου στο αποδεικτικό εξόφλησης της μισθοδοσίας και στο αποδεικτικό χορήγησης του εκκαθαριστικού σημειώματος.
  2. Τροποποίηση της παραγράφου 3 ν.539/1945, όπου απλοποιείται το περιεχόμενο του Βιβλίου Αδειών που οι εργοδότες οφείλουν να τηρούν, ενώ καταργείται η υποχρέωσή τους για διατήρησή του επί πενταετίας. Επίσης, θεσπίστηκε η υποχρέωση των εργοδοτών για ετήσια ηλεκτρονική γνωστοποίηση στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» συνολικά στοιχεία για την χορήγηση των αδειών και των επιδομάτων αδείας, στους εργαζόμενούς τους, που θα πρέπει να γίνεται εντός του μήνα Ιανουαρίου του επόμενου έτους.
  3. Τροποποίηση της παραγράφου 2 του άρθρου 15 του Π.Δ.258/2005, σύμφωνα με το οποίο η καταβολή των εισφορών στον Ο.Α.Ε.Ε. από δίμηνη θα γίνει μηνιαία. Ο χρόνος έναρξης ισχύος και η λεπτομέρειες για την εφαρμογή της διάταξης αυτής, θα καθοριστεί με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και ύστερα από γνώμη του Δ.Σ. του Ο.Α.Ε.Ε.
  4. Τροποποίηση του άρθρου 39 του ν.2084/1992, όπου πλέον οι «νέοι ασφαλισμένοι» που υπάγονται σε υποχρεωτική ασφάλιση στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και στον Ο.Α.Ε.Ε., θα ασφαλίζονται υποχρεωτικά στον Ο.Α.Ε.Ε. και δεν θα έχουν δικαίωμα επιλογής ασφαλιστικού φορέα, εφόσον ο χρόνος ασφάλισης στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. υπολείπεται των εικοσιπέντε (25) ημερών ασφάλισης ανά μήνα.
  5. Οι ορκωτοί ελεγκτές– λογιστές που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του Σώματος Ορκωτών Ελεγκτών Λογιστών (Σ.Ο.Ε.Λ.) υπάγονται από τη 01.07.2014 στην υποχρεωτική ασφάλιση του Ο.Α.Ε.Ε..
    Εξαιρούνται όσοι έχουν την 01.07.2014 εικοσιπέντε (25) έτη ασφάλισης στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. ή έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα. Με αίτησή τους, που υποβάλλεται εντός 6 μηνών από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, δύνανται να εξαιρούνται από την ασφάλιση στο Ι.Κ.Α.-Ε.Τ.Α.Μ. και να υπάγονται στην υποχρεωτική ασφάλιση του Ο.Α.Ε.Ε.
  6. Καταργούνται από 1-7-2014 η εργοδοτική εισφορά (1%) και η εργατική εισφορά (1%) υπέρ του Δ.Λ.Ο.Ε.Μ. του ΟΑΕΔ, καθώς και η ειδική εισφορά των εργοδοτών (1%) για την επιδότηση των στρατευμένων μισθωτών. Παράλληλα καταργούνται και οι αντίστοιχες παροχές.
    β. Περιορίζονται, από 1-7-2014, οι πόροι του ΛΑΕΚ αππ το 0,81% σε 0,46% και επιμερίζονται ως ακολούθως:

-Εργοδοτική Εισφορά 0,24% υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού Προγραμμάτων Επαγγελματικής Κατάρτισης και Εκπ/σης,
-Εργοδοτική Εισφορά 0,12% υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού Ανεργίας και 0,10% εισφορά εργαζομένων υπέρ του ίδιου Λογαριασμού (Ανεργίας).
γ. Περιορίζεται, από 1-7-2014, η εργοδοτική εισφορά υπέρ του κλάδου παροχών ασθένειας και μητρότητας του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ από το 0,80% στο 0,25%.
δ. Καταργούνται από 1-1-2015 οι κοινωνικοί πόροι που έχουν θεσπιστεί για την ενίσχυση των αναφερομένων Ταμείων.
ε. Από 1-1-2015 αντικαθίσταται ο πόρος του Ασφαλιστικού Κεφαλαίου Αλληλεγγύης Γενεών (4% επί των ετησίων συνολικών εσόδων από το Φ.Π.Α.), με ετήσια επιχορήγηση του κρατικού προϋπολογισμού, ισόποση του εισπραττόμενου πόρου. Το ίδιο ισχύει και με τα έσοδα από πάγια τέλη χαρτοσήμου υπέρ του ΟΑΕΕ.

  1. Ο κατώτατος μισθός των ανέργων άνω των 25 ετών, με διάρκεια ανεργίας μεγαλύτερη των 12 μηνών, όταν προσλαμβάνονται ως υπάλληλοι προσαυξάνεται με ποσοστό 5% για κάθε τριετία και συνολικά με 15% για προϋπηρεσία 9 ετών και άνω (ισχύει προσαύξηση 10% και μέχρι 30% συνολικά).
  2. Οι ασφαλιστικοί Οργανισμοί για την είσπραξη των ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών εισφορών, μπορούν να παρακρατούν τα οφειλόμενα ποσά από τις πάσης φύσεως καταβολές, πληρωμές, επιδοτήσεις, αποζημιώσεις, επιχορηγήσεις και δανειοδοτήσεις που καταβάλλονται από το Δημόσιο, ν.π.δ.δ. και λοιπούς φορείς του Δημοσίου τομέα, με τη μνημονευόμενη διαδικασία.
  3. Καταργείται ο ΟΠΑΔ και συστήνονται στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ δύο τομείς,αυτός των Ασφαλισμένων Δημοσίου και αυτός των Ασφαλισμένων Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων, με λογιστική και οικονομική αυτοτέλεια.
  4. Με αποφάσεις του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, οι οποίες εκδίδονται μετά από γνωμοδότηση του Συμβουλίου Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (ΣΥΑΕ) του Άρθρου 26 του Κώδικα Νόμων για την Υγεία και Ασφάλεια των Εργαζομένων που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 3850/2010, μπορεί να προσδιορίζονται για τις οικοδομικές εργασίες, τις εργασίες σε εργοτάξια οικοδομών και πάσης φύσεως έργων αρμοδιότητας πολιτικού μηχανικού για τα προσωρινά ή κινητά εργοτάξια και ειδικότερα πριν από την έναρξη του έργου, κατά τη διάρκεια εκτέλεσης και μετά το πέρας του έργου, θέματα που ενδεικτικά αφορούν:
  • Το ειδικό βιβλίο ατυχημάτων
  • Τον Φάκελο Ασφάλειας και Υγείας (ΦΑΥ)
  • Τον ορισμό τεχνικού ασφάλειας και ιατρού εργασίας
  • Το Σχέδιο Ασφάλειας και Υγείας (ΣΑΥ)
  • Τις οδηγίες συναρμολόγησης
  1. Αύξηση ακατάσχετου ποσού μισθών και συντάξεωνπου σύμφωνα με την τροποποίηση της διάταξης του άρθρου 31 του ΚΕΔΕ, αυξάνεται το όριο από χίλια (€ 1.000,00) ευρώ, που ίσχυε ως σήμερα, σε χίλια πεντακόσια (€ 1.500,00) μηνιαίως, αφαιρουμένων των υποχρεωτικών εισφορών. Σε περίπτωση που ο μισθός, η σύνταξη ή το ασφαλιστικό βοήθημα υπερβαίνει τα χίλια πεντακόσια (€ 1.500,00) ευρώ μηνιαίως, επιτρέπεται η κατάσχεση του επιπλέον ποσού αυτών, όμως, σε κάθε περίπτωση, το εναπομένον ποσό δεν μπορεί να είναι κατώτερο των χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ.

 

Συμψηφισμός ΦΠΑ

            Μέσα από την ιστοσελίδα www.express.gr θα μάθουμε ότι ο πρωθυπουργός της χώρας μας ανακοίνωσε την κατάθεση στην Βουλή νομοθετικής ρύθμισης για τον συμψηφισμό των οφειλών από ΦΠΑ, όχι μόνον από και προς το Δημόσιο αλλά και μεταξύ ιδιωτών.

            Το νέο μέτρο σε πρώτη φάση θα εφαρμοστεί το Φθινόπωρο, ενώ η ολοκλήρωσή του αναμένεται να γίνει μέσα στο έτος. Θα αφορά ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρηματίες, με ετήσιο τζίρο έως 500.000 ευρώ. Αμέσως μετά, το μέτρο θα επεκταθεί και σε τζίρους άνω των 2 εκατομμυρίων ευρώ καλύπτοντας έτσι άνω του 85% των συναλλαγών στην αγορά.

            Σύμφωνα με πληροφορίες ο άμεσος συμψηφισμός ΦΠΑ θα γίνεται μέσω ηλεκτρονικού συστήματος στο οποίο οι φορείς της Γενικής Κυβερνήσεως, (ΟΤΑ, νοσοκομεία, ασφαλιστικά ταμεία, ΕΟΠΥΥ, Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου ή Ιδιωτικού Τομέα) θα καταχωρούν δύο ημέρες πριν την υποβολή των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ, όλα τα τιμολόγια με τον αναλογούντα ΦΠΑ για κάθε τους προμηθευτή.  Με τον τρόπο αυτό θα γίνονται αυτομάτως συμψηφισμοί και οι επιτηδευματίες ή οι επιχειρήσεις θα καταβάλουν μόνον τον ΦΠΑ που θα υπολείπεται, λαμβάνοντας μεγάλη στήριξη ρευστότητας σε σχέση με το υφιστάμενο καθεστώς.

            Σε επίπεδο μεταξύ επιχειρήσεων όταν μία επιχείρηση εκδίδει ένα τιμολόγιο είναι υπόχρεη για την καταβολή του ΦΠΑ μόνο όταν το τιμολόγιο πληρωθεί. Παράλληλα, ο παραλήπτης των παραστατικών εκπίπτει τον ΦΠΑ μόνο όταν πληρώσει το παραστατικό. Το σχήμα αυτό προβλέπεται σε προαιρετική βάση για τα κράτη-μέλη, στο 'Αρθρο 1 παρ. 7 της Οδηγίας 2010/45/EΕ (με το οποίο τροποποιήθηκε η Οδηγία 2006/112/EΚ με την εισαγωγή του άρθρου 167α).

            Το νέο καθεστώς θα λειτουργεί σε προαιρετική βάση. Από τη στιγμή που μία επιχείρηση έχει αποφασίσει να το εφαρμόσει θα υπάρχει μία ελάχιστη διάρκεια συμμετοχής ενός έτους. Θα εφαρμόζεται σε όλες τις συναλλαγές της εκτός από εκείνες που νόμιμα εξαιρούνται από το καθεστώς του ΦΠΑ. Αν η επιχείρηση μετά το έτος αποφασίσει να παραιτηθεί από την εφαρμογή του καθεστώτος, δεν θα μπορεί να το εφαρμόσει ξανά εάν δεν περάσουν τρία χρόνια.

 

Θεώρηση βιβλιαρίων ΤΣΜΕΔΕ και σύστημα ελέγχου εγκυρότητας εγγυητικής επιστολής

            Αν ανατρέξει κάποιος στην ιστοσελίδα του ΤΣΜΕΔΕ www.tsmede.gr στον κεντρικό πίνακα ανακοινώσεων θα διαβάσει τα παρακάτω:

«Σας ενημερώνουμε ότι υπάρχει διαθέσιμη εφαρμογή στην ηλεκτρονική σελίδα του ΤΣΜΕΔΕ (e-tsmede) με την οποία θα μπορείτε να εκτυπώνετε τα αποκόμματα για την θεώρηση  των βιβλιαρίων ασθενείας.Υπενθυμίζουμε στους ασφαλισμένους ότι η συγκεκριμένη εφαρμογή αφορά τους εν ενεργεία ασφαλισμένους (ελεύθερους επαγγελματίες, μισθωτούς και όσους έχουν ενεργό διακανονισμό). Προαπαιτούμενο για την χρήση της ηλεκτρονικής εφαρμογής είναι η εγγραφή σας στην ιστοσελίδα του ΤΣΜΕΔΕ και η ταυτοποίηση των κωδικών σας».

            Μια δεύτερη ανακοίνωση αναφέρει:

«Από 07/04/2014 θα είναι διαθέσιμη η νέα Ηλεκτρονική Υπηρεσία του ΕΤΑΑ-ΤΣΜΕΔΕ ”Σύστημα ελέγχου εγκυρότητας εγγυητικής επιστολής - Βεβαίωση εγκυρότητας εγγυητικής επιστολής”».

 

Περιορισμός κατασχέσεων εις χείρας τρίτων

            Ο Γ.Γ.Δ.Ε. κος Θεοχάρης με την ΠΟΛ.1092/03.04.2014 έρχεται να δώσει στην δυνατότητα σε φορολογούμενους με πραγματικό οικονομικό πρόβλημα ή προβλήματα υγείας να αιτηθούν στις Δ.Ο.Υ. τον περιορισμό του ποσού ή του ποσοστού της κατάσχεσης.

            Για την ομοιόμορφη και αντικειμενική αντιμετώπιση των αιτημάτων αυτών θα πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά οι παρακάτω προϋποθέσεις:

α) Η υποβολή από τον τρίτο της προβλεπόμενης από το άρθρο 32 ν.δ.356/1974 θετικής δήλωσης και η περιέλευση αυτής στην αρμόδια υπηρεσία, καθόσον σε κάθε περίπτωση το περιεχόμενο αυτής (ιδιαίτερα το ποσό της κατασχεθείσας απαίτησης) αποτελεί απαραίτητο στοιχείο για την εξέταση του υποβαλλόμενου αιτήματος

β) Η υπαγωγή του συνόλου των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και η έγκριση από τη Φορολογική Διοίκηση ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την υπαγωγή σε αυτήν (σχετικές ΠΟΛ.1111/21.5.2013, ΠΟΛ.1112/21.5.2013,ΠΟΛ.1140/14.6.2013, ΠΟΛ.1172/9.7.2013 καθώς και ΠΟΛ.1277/27.12.2013)
γ) Η διαπίστωση ότι η κατασχεθείσα απαίτηση, εφάπαξ ή περιοδικώς καταβαλλόμενη, είναι σημαντικό για τη διαβίωση του υπόχρεου μέσο (π.χ. ενοίκιο) εφόσον πρόκειται για φυσικό πρόσωπο μη επιτηδευματία ή για τις λοιπές περιπτώσεις (φυσικό πρόσωπο επιτηδευματία, νομικό πρόσωπο ή οντότητα), να προκύπτει από επίσημα στοιχεία - έγγραφα ότι ο περιορισμός κατάσχεσης αφορά στην καταβολή μισθοδοσίας σε υπαλλήλους επιχείρησης, στη καταβολή φορολογικών υποχρεώσεων ή άλλων υποχρεώσεων που κρίνονται αναγκαίες για την βιωσιμότητα και τη συνέχιση λειτουργίας αυτής, δηλώνοντας τα ανωτέρω σε υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/86. Για τη διακρίβωση των ανωτέρω, σκόπιμη είναι και η συνδρομή του φορολογικού ελέγχου, όπου και εφόσον αυτό κρίνεται απαραίτητο.
Στην περίπτωση αυτή, ο αιτών θα πρέπει να προσκομίζει στην αρμόδια υπηρεσία και σε διάστημα δέκα πέντε (15) ημερών αποδεικτικά έγγραφα ότι το ανωτέρω ποσό διατίθεται για το σκοπό αυτό.

δ) Η διαπίστωση μέσα από το πληροφοριακό σύστημα ELENXIS, ή από άλλα στοιχεία ότι δεν εκκρεμεί εντολή ελέγχου οποιασδήποτε φορολογίας για τον οφειλέτη.

 

Παράνομος ο «Μεγάλος Αδερφός» στους χώρους εργασίας

            Με την υπ’ αριθμόν 13/2014 απόφασή της η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, διαμηνύει ότι απαγορεύεται η τοποθέτηση καμερών στους χώρους εργασίας, αναψυχής κτλ. γιατί τα δεδομένα ήχου και εικόνας, εφόσον αναφέρονται σε πρόσωπα, συνιστούν δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, σύμφωνα με το άρθρο 2 στοιχ. α΄ του ν. 2472/1997 και τις αιτιολογικές σκέψεις 14-17 στο προοίμιο της Οδηγίας 95/46/ΕΚ.

            Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η χρήση καμερών με δυνατότητα στρέψης και εστίασης μπορεί να επιτρέπεται μόνο όταν ο υπεύθυνος επεξεργασίας παρακολουθεί κινήσεις φυσικών προσώπων σε πραγματικό χρόνο προκειμένου να επέμβει άμεσα προς αποτροπή κάποιου συμβάντος (π.χ. νυχτερινή ασφάλεια σε μεγάλους χώρους, όπως εργοστάσια, αποθήκες κ.α.) και εφόσον έχουν ληφθεί όλα τα απαιτούμενα τεχνικά μέτρα για τον περιορισμό της περιοχής λήψης στην απολύτως απαραίτητη (π.χ. με χρήση της λειτουργίας απόκρυψης περιοχών.

            Άρα, προσοχή στο «μάτι» που πιθανόν να σας βλέπει… ίσως και να είναι παράνομο..!!

 

Αριθμός Δημοσιονομικής Ταυτότητας

            Σύμφωνα με δημοσιεύματα του news.gr σε λίγο καιρό θα κάνει την εμφάνισή του ένας ενιαίος αριθμός για κάθε κίνηση ή συναλλαγή των πολιτών. Πολύ πιθανόν να είναι ο ίδιος με τον ΑΦΜ και με αυτόν θα συνδέονται εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις, ενοίκια, λοιπές συναλλαγές και πληρωμές μέσω πιστωτικών καρτών ή επιταγών. Ο ίδιος αριθμός θα είναι συνδεδεμένος και με τα περιουσιακά στοιχεία του κάθε φορολογούμενου.

            Μείνετε συντονισμένοι για περισσότερα νέα επ’ αυτού του αριθμού, μόλις αυτά θα είναι διαθέσιμα..!

 

Διευκρινίσεις για την διαχειριστική περίοδο.. και παροχών σε είδος

            Το υπουργείο Οικονομικών με την υπ’ αριθ. πρωτ.: Δ12Α 1057684 ΕΞ 7.4.2014 απόφασή του διευκρινίζει ότι μόνο τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες που τηρούν διπλογραφικά βιβλία δύνανται να έχουν φορολογικό έτος που να λήγει 30 Ιουνίου. Απεναντίας, στις ατομικές επιχειρήσεις (φυσικά πρόσωπα) που τηρούν διπλογραφικά βιβλία, το φορολογικό τους έτος πρέπει να λήγει 31 Δεκεμβρίου εκάστου έτους, καθόσον υποχρεωτικά το φορολογικό έτος ταυτίζεται με το ημερολογιακό.

            Έτσι λοιπόν, όταν η ατομική επιχείρηση τηρεί διπλογραφικά βιβλία και έκλεισε διαχειριστική περίοδο 1.7.2012 έως 30.6.2013, τότε η διαχειριστική περίοδος που άρχισε 1.7.2013 πρέπει να κλείσει στις 31.12.2013. Συνεπώς, από 01.01.2014 που εφαρμόζονται οι διατάξεις του νέου Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172/2013), η διαχειριστική περίοδος ατομικής επιχείρησης με διπλογραφικά βιβλία θα είναι εναρμονισμένη με το φορολογικό έτος, το οποίο ταυτίζεται με το ημερολογιακό έτος.

            Όσον αφορά τις παροχές σε είδος, σύμφωνα με το άρθρο 13 «παροχές σε είδος» του ν.4172/2013, καθιερώνεται γενικός κανόνας για τον συνυπολογισμό των παροχών σε είδος που λαμβάνουν εργαζόμενοι ή συγγενικά τους πρόσωπα στο φορολογητέο εισόδημα, αναγνωρίζοντας ότι αποτελούν μισθό σε είδος. Περαιτέρω, περιγράφονται ενδεικτικά ορισμένες κατηγορίες παροχών σε είδος και τίθεται ο γενικός κανόνας ότι κάθε παροχή, ανεξαρτήτως του είδους αυτής (μπορεί να αφορά αγαθά ή υπηρεσίες) που λαμβάνει ένας εργαζόμενος ή συγγενικό αυτού πρόσωπο, συνυπολογίζονται στο φορολογητέο εισόδημα, εφόσον υπερβαίνουν το κατώτατο όριο των τριακοσίων (300) ευρώ σε βάση φορολογικού έτους.

 

Νέες διευκρινίσεις για τις αμοιβές των μελών των Δ.Σ.

            Το υπουργείο Οικονομικών με την υπ’ αριθ. πρωτ.:Δ12A 1058454 ΕΞ 8.4.2014 έρχεται να δώσει νέες διευκρινίσεις για τις αμοιβές των μελών των Δ.Σ. που προέρχονται από τα κέρδη ανώνυμης εταιρείας. Η παράγραφος 6 της εν λόγω απόφασης αναφέρει:

«Αντιθέτως, αμοιβή μελών του Δ.Σ. που προκύπτει από κέρδη ανώνυμης εταιρείας αποτελεί μέρισμα, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 36 του ν. 4172/2013, και υπόκειται σε παρακράτηση φόρου με συντελεστή δέκα τοις εκατό (10%) με βάση τις διατάξεις των άρθρων 62 και 64 του ίδιου πιο πάνω νόμου. Με την παρακράτηση φόρου εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση, για τη συγκεκριμένη αμοιβή, των φυσικών προσώπων μελών ΔΣ, σύμφωνα με τις διατάξεις των παρ. 2 και 3 των άρθρων 36 και 64 αντίστοιχα».

 

Κατάργηση του Φόρου Συγκέντρωσης Κεφαλαίων

            Το ψηφισθέν πολυνομοσχέδιο (Ν.4254/2014) στην υποπαράγραφο ΣΤ.22: Εξαιρέσεις από την επιβολή φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίων, προβλέπει την κατάργηση του εν λόγω φόρου κατά την σύσταση των εταιρειών, ως κίνητρο για την ίδρυση και την εγκατάσταση εταιρειών, συνεταιρισμών ή υποκαταστημάτων τους στη χώρα. Και θα ισχύει από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου.

 

Ειδική εισφορά αλληλεγγύης για τα εισοδήματα από 01/01/2014

            Ο Γ.Γ.Δ.Ε. κος Θεοχάρης με την ΠΟΛ.1099/09.04.2014 δίνει διευκρινήσεις για την παρακράτηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα που αποκτώνται από την 01/01/2014, καθώς και για τις εξαιρέσεις από την παρακράτηση αυτής.

            Ενδεικτικά, ηειδική εισφορά αλληλεγγύης επιβάλλεται στα εισοδήματα άνω των δώδεκα χιλιάδων (12.000) ευρώ και ειδικότερα στο μεγαλύτερο ποσό που προκύπτει μετά από τη σύγκριση των αντικειμενικών δαπανών και υπηρεσιών του άρθρου 31 του ν. 4172/2013 και των συνολικών πραγματικών εισοδημάτων που αποκτώνται από μισθωτή εργασία και συντάξεις, από επιχειρηματική δραστηριότητα, από κεφάλαιο και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου, ανεξάρτητα αν αυτά τα εισοδήματα φορολογούνται με βάση τους φορολογικούς συντελεστές των άρθρων 15, 29, 40 και 43 ή απαλλάσσονται από τον φόρο εισοδήματος.

            Τα κλιμάκια της ειδικής εισφοράς βάσει του συνολικού καθαρού ατομικού εισοδήματος ή τεκμαρτού εισοδήματος έχουν ως εξής:

Από 12.001,00 έως 20.000,99: συντελεστής 1%
Από 20.001,00 έως 50.000,99: συντελεστής 2%
Από 50.001,00 έως 100.000,99: συντελεστής 3%
Από 100.001,00 και άνω: συντελεστής 4%.

 

Ηλεκτρονική η έκδοση βεβαιώσεων συντάξεων του Ο.Γ.Α.

            Όπως δηλώνει και ο παραπάνω τίτλος αλλά και το δελτίο τύπου που εξέδωσε ο Ο.Γ.Α. στις 09/04/2014, οι βεβαιώσεις συντάξεων για φορολογική χρήση για τους συνταξιούχους του Ο.Γ.Α. θα εκδίδονται μέσα από την ιστοσελίδα του Ο.Γ.Α. Οι συνταξιούχοι θα πρέπει να συμπληρώσουν τον ΑΜΚΑ, τον Αριθμό Μητρώου Συνταξιούχου (ΑΜΣ) που αποτελείται από 10 αριθμούς, καθώς και τον ΑΦΜ.

            Από φέτος, την ίδια διαδικασία έκδοσης βεβαίωσης ακολουθούν και οι δικαιούχοι «συντάξεων επιζώντων» (χηρείας – ορφανικές).

            Όσοι συνταξιούχοι δεν έχουν πρόσβαση σε ηλεκτρονική υπολογιστή ή τα στοιχεία που έχουν δηλώσει είναι λάθος, μπορούν να εκδώσουν την βεβαίωση από τον αρμόδιο ανταποκριτή του Ο.Γ.Α.

 

Διαδικασία εκχώρησης ανείσπρακτων μισθωμάτων χρήσης 2013

            Σε μία από τις προηγούμενες «Ματιές» είχαμε αναφέρει ότι με τον ν.4223/2013 έπαυαν να ισχύουν από 01/01/2014 οι διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 4 του ν. 2238/1994, που αφορούσαν στην διαδικασία εκχώρησης ανείσπρακτων μισθωμάτων και τόκων δανείων.

            Αυτό το κενό έρχεται να καλύψει η υπ’ αριθ. πρωτ.: Δ12Α 1060204 ΕΞ 10.4.2014 απόφαση υπουργείου Οικονομικών η οποία αναφέρει τα εξής:

«Σας ενημερώνουμε ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. 22ε της υποπαραγράφου Δ.1. της παραγράφου Δ του άρθρου πρώτου του ν. 4254/2014 (ΦΕΚ Α 85/7-4-2014) και ειδικά για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν από 1.1.2013 έως 31.12.2013 εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 4 του ν. 2238/1994 και οι κατ’ εξουσιοδότηση αυτού υπουργικές αποφάσεις.

Ως εκ τούτου δύνανται να εκχωρηθούν, εντός του έτους 2014, τα ανείσπρακτα μισθώματα και οι τόκοι δανείων που αποκτήθηκαν το έτος 2013».

 

Τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα..!

            Σύμφωνα με την ιστοσελίδα www.skai.gr τροπολογία που έχει κατατεθεί στην Βουλή, δίνει την δυνατότητα σε κατόχους αυτοκινήτων που τα έχουν θέσει σε ακινησία να μπορέσουν να άρουν την ακινησία και να παραλάβουν τις πινακίδες τους, πληρώνοντας αναλογία των τελών κυκλοφορίας για τους μήνες που υπολείπονται μέχρι το τέλος του έτους 2014. Η ρύθμιση αυτή, όμως, προβλέπεται να ισχύσει μόνο για το έτος 2014. Γι’ αυτό λοιπόν, όσοι πιστοί… προσέλθετε..!!

 

Βεβαιώσεις αποδοχών για συνταξιούχους… ΤΕΛΟΣ

            Με δελτίο τύπου του υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας στις 11/04/2014, μαθαίνουμε πως καταργούνται οι βεβαιώσεις αποδοχών για όλους τους συνταξιούχους ενώ τελειώνουν για πάντα ουρές, γραφειοκρατία και ταλαιπωρία για 2,8 εκατομμύρια συμπολιτών μας!

            Το σύνολο των αποδοχών σύνταξης θα είναι πλέον προσυμπληρωμένο στην φορολογική τους δήλωση που θα γίνεται ηλεκτρονικά μέσω του taxisnet και οι ίδιοι θα μπορούν να ελέγχουν την ορθότητα των προσυμπληρωμένων στοιχείων από τις ηλεκτρονικές βεβαιώσεις τις οποίες θα μπορούν να λαμβάνουν στους διαδικτυακούς τόπους των ταμείων και της ΗΔΙΚΑ μέσω της ιστοσελίδας www.idika.gr

            Έτσι, με αυτόν τον τρόπο θα αντιμετωπιστεί και ένα κομμάτι της φοροδιαφυγής λόγω απόκρυψης εισοδημάτων από συντάξεις και της έλλειψης διασταυρώσεων.

            Καιρός ήταν να αυτοματοποιηθεί κάτι τέτοιο, αν και κατά την γνώμη μου άργησε λιγάκι…!

 

Συμψηφισμός ΦΠΑ & Φόρου Εισοδήματος με οφειλές Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης

            Κοινή υπουργική απόφαση υπ’ αριθ. πρωτ.: Β/7/11711/884/10.4.2014 που υπογράφηκε μεταξύ του υπουργού Οικονομικών και υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, θέτει τις προϋποθέσεις, την διαδικασία συμψηφισμού ασφαλιστικών οφειλών, καθώς και την απόδοση των παρακρατηθέντων, προς συμψηφισμό με οφειλές προς τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς, ποσών και τηνενημέρωση οφειλετών.

Αναλυτικά:

Άρθρο 1
Προϋποθέσεις και διαδικασία συμψηφισμού ασφαλιστικών οφειλών

Κατά την εξόφληση εκκαθαρισμένων επιστροφών Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ή Φόρου Εισοδήματος διενεργείται υποχρεωτικά συμψηφισμός αυτών με οφειλές προς τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης, εφόσον τα ποσά προς επιστροφή δεν έχουν συμψηφιστεί κατά τις διατάξεις του ν. 4174/2013, όπως ισχύει, και δεν έχουν παρακρατηθεί κατά την έκδοση αποδεικτικού ενημερότητας ή βεβαίωσης οφειλής. Για το συμψηφισμό ακολουθείται μέσω αμφίδρομης διεπαφής των πληροφοριακών συστημάτων του διαμετακομιστικού κόμβου των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών, εφεξής ΚΕΑΟ) και του πληροφοριακού συστήματος φορολογίας του Υπουργείου Οικονομικών (TAXIS), η ακόλουθη διαδικασία:

1. Η αρμόδια Δ/νση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (εφεξής ΔΗΛΕΔ) αποστέλλει ανά δεκαπέντε (15) ημέρες στο ΚΕΑΟ, το ηλεκτρονικό αρχείο επιστροφών Φόρου Προστιθέμενης Αξίας και Φόρου Εισοδήματος, το οποίο περιλαμβάνει τους αριθμούς φορολογικού μητρώου φυσικών/μη φυσικών προσώπων και το ονοματεπώνυμο/επωνυμία, αντιστοίχως, για τα οποία έχει εκδοθεί εκκαθαρισμένο ατομικό φύλλο έκπτωσης και επίκειται επιστροφή ποσού.

2. Το ΚΕΑΟ σε συνεργασία με τους Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης διενεργεί τις απαραίτητες διασταυρώσεις και αποστέλλει στο Υπουργείο Οικονομικών αποκλειστικά σε προθεσμία δεκαπέντε (15) ημερών από την παραλαβή του ηλεκτρονικού αρχείου της προηγούμενης παραγράφου, συγκεντρωτικό ηλεκτρονικό αρχείο με τα χρεωστικά υπόλοιπα για κάθε αριθμό φορολογικού μητρώου ασφαλισμένου ανά Οργανισμό Κοινωνικής Ασφάλισης ανεξαρτήτως υπαγωγής σε καθεστώς τμηματικής καταβολής οφειλών ή εναλλακτικά βεβαίωση ενημερότητας για τους μη έχοντες οφειλή στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Μετά την πάροδο της αμέσως ανωτέρω προθεσμίας τεκμαίρεται η μη ύπαρξη οφειλών για το σκοπό της παρούσας απόφασης.

3. Για τις περιπτώσεις χρεωστικού υπόλοιπου, η ΔΗΛΕΔ ενημερώνει τις Δ.Ο.Υ., μέσω του πληροφοριακού συστήματος TAXIS, εντός πέντε (5) ημερών από την παραλαβή του ηλεκτρονικού αρχείου από το ΚΕΑΟ, οι οποίες προβαίνουν άμεσα σε παρακράτηση προς συμψηφισμό του συνόλου της επιστροφής και μέχρι του ύψους των οφειλών με την επιφύλαξη των αναφερομένων στο πρώτο εδάφιο του παρόντος άρθρου.

4. Στην περίπτωση ύπαρξης οφειλών σε περισσότερους του ενός Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης, το προς απόδοση ποσό της επιστροφής διαμοιράζεται σε αυτούς, αναλόγως του ποσοστού συμμετοχής τους στο συνολικό ποσό των οφειλών αυτών.

Άρθρο 2
Απόδοση των παρακρατηθέντων, προς συμψηφισμό με οφειλές προς τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς, ποσών − Ενημέρωση οφειλετών

1. Το Υπουργείο Οικονομικών αποδίδει αμελλητί τα παρακρατηθέντα ποσά στους τραπεζικούς λογαριασμούς των οικείων Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης και αποστέλλει στις κεντρικές Διευθύνσεις Οικονομικού αυτών, ηλεκτρονικό αρχείο με τα αποδιδόμενα ποσά ανά μητρώο. Εν συνεχεία οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης προβαίνουν στις απαραίτητες ενέργειες ενημέρωσης των μητρώων των οφειλετών, ενημερώνοντας ταυτόχρονα τους τελευταίους και αποστέλλονται ηλεκτρονικά τα αποδεικτικά πίστωσης της μερίδας τους στο Υπουργείο Οικονομικών.

2. Κατά τα λοιπά, εξακολουθούν να ισχύουν τα αναφερόμενα στην Α.Υ.Ο. ΠΟΛ.1090/2.4.2012 (ΦΕΚ 1146/Β΄) και στην ΠΟΛ.1067/3.04.2013 (ΦΕΚ 775/Β΄), όπως αυτές ισχύουν.

3. Ως ημερομηνία έναρξης της διαδικασίας που προβλέπεται στο άρθρο 1 ορίζεται η 1η Ιουλίου 2014.

 

Πρόλογος

            Θα ήθελα να κλείσω την σημερινή «Ματιά» με το νέο της εξόδου της Ελλάδας στις αγορές με την πώληση 5ετούς ομολόγου ονομαστικής αξίας 3 δισεκατομμυρίων ευρώ με ετήσιο κουπόνι 4,75%. Και πως αυτό ήταν μια μεγάλη επιτυχία και όλα τα σχετικά με το «successstory» της Ελλάδας, όπως αναφέρει ο πρωθυπουργός Αντώνιος Σαμαράς. Σας παραθέτω παρακάτω ένα άρθρο της ιστοσελίδας www.protagon.gr με τις απόψεις του γνωστού οικονομολόγου Γιάννη Βαρουφάκη. Κάντε τον κόπο να το διαβάσετε και τα συμπεράσματα δικά σας…:

«Το σχέδιο του Βερολίνου για την Ελλάδα των επόμενων ετών έχει πλέον παγιωθεί. Τι περιέχει; Ας ξεκινήσουμε από το τι δεν περιέχει.

1. Δεν περιέχει το κούρεμα, το οποίο θα μπορούσε να βγάλει το ελληνικό κράτος από την διαχρονική κατάσταση χρεοκοπίας (κοινώς την αδυναμία να εξυπηρετεί τα χρέη του μακροπρόθεσμα, ακόμα και μετά από μια γενναία επιμήκυνση μετά μείωσης του επιτοκίου κατά μισή με μία μονάδα).
2. Δεν περιέχει καμία πρόβλεψη για κοινό, ευρωζωνικό χρέος (π.χ. ευρωομόλογα).
3. Δεν περιέχει νέο επίσημο δάνειο, το οποίο να καλύπτει τις μελλοντικές δανειακές ανάγκες του κράτους, πέραν το πολύ 20 δισ. ευρώ που στόχο θα έχουν να καλύψουν τις «αστοχίες» του Μνημονίου 2.
4. Δεν περιέχει κάποια σημαντική επενδυτική ενίσχυση, πέραν των ΕΣΠΑ.
5. Δεν περιέχει κάτι στον τραπεζικό τομέα, που να καθιστά το ελληνικό τραπεζικό σύστημα βιώσιμο ή να αφαιρεί μέρος των 50 δισ. ευρώ που χρεώθηκε το ελληνικό δημόσιο υπέρ των τραπεζών από το εθνικό χρέος.

Υπό αυτούς τους ασφυκτικούς περιορισμούς, το ερώτημα τίθεται: πώς σκέφτονται να αντιμετωπίσουν το γεγονός ότι είναι παντελώς αδύνατον να χρηματοδοτείται ιδίαις δυνάμεις το ελληνικό κράτος τα επόμενα χρόνια; Πιστεύουν, πραγματικά, ότι θα μπορεί η ελληνική οικονομία να παράγει πρωτογενές πλεόνασμα κοντά στο 4%, από το οποίο να κάνει τις αποπληρωμές σε ΕΚΤ/ιδιώτες (που δεν δέχονται επιμηκύνσεις και τα τοιαύτα) και ΔΝΤ (που δεν δέχεται μείωση επιτοκίου); Πιστεύουν πως, ακόμα και να είναι δυνατόν αυτό, θα μπορέσει να σταθεί όρθια μια κυβέρνηση (όποια και να είναι αυτή) που θα «ξεζουμίζει» ένα τέτοιο μεγάλο πρωτογενές πλεόνασμα, την ώρα που η ελληνική κοινωνία θα παραπαίει, χωρίς τραπεζική πίστη, χωρίς εγχώρια ζήτηση, χωρίς επενδύσεις, χωρίς πρόνοια;
Όχι, δεν το πιστεύουν στο Βερολίνο αυτό. Και τότε ποιο το πλάνο τους; Η βασική τους ιδέα είναι να βρουν τρόπο να μας εξασφαλίσουν νέα δάνεια, με επιτόκια περί το 4%, χωρίς να χρειαστεί να τα περάσουν από την Ομοσπονδιακή Βουλή τους ως νέο πακέτο διάσωσης -ως νέα δάνεια τα οποία στηρίζει ο γερμανός φορολογούμενος. Όπως το Μνημόνιο 2 ήρθε για να καλύψει μη βιώσιμα χρέη του Μνημονίου 1, έτσι και το νέο Δανειακό Πακέτο, το Μνημόνιο 3 (το οποίο, για λόγους μάρκετιγκ, θα το αποκαλέσουν κάπως αλλιώς) θα ρίξει πολλά δισ. ευρώ στο ελληνικό δημόσιο για να συγκαλύψει την μη βιωσιμότητα του ελληνικού δημοσίου μετά το πέρας του Μνημονίου 2. Η διαφορά αυτού του Μνημονίου 3 από το Μνημόνιο 2 θα είναι, σύμφωνα με τα γερμανικά πλάνα, μία: ενώ το Μνημόνιο 2 χρηματοδοτήθηκε από τα κράτη-μέλη μέσω του ESM, το Μνημόνιο 3 θα χρηματοδοτεί, ως επί το πλείστον, από τις ...αγορές.
Πώς, όμως, θα γίνει αυτό όταν οι αγορές γνωρίζουν πως (παρά την όποια επιμήκυνση) τα χρέη του ελληνικού δημοσίου δεν μπορούν να αναχρηματοδοτηθούν αλλά, αντίθετα, παραμένουν πάνω από τα κεφάλια μας ως μια μόνιμη τοξική ομίχλη; Γιατί να είναι διατεθειμένοι οι ιδιώτες (που δεν είναι βεβαίως κορόιδα για να πιστεύουν τα περί Greek-covery) να δανείσουν ένα κράτος με (κοινά αποδεκτό) μη βιώσιμο χρέος, χωρίς να ζητούν δυσθεώρητα επιτόκια; Η απάντηση της κυβέρνησης συνασπισμού του Βερολίνου είναι: μέσω της επίκλησης του προγράμματος ΟΜΤ της ΕΚΤ!
Η ιδέα είναι απλή: αντί να αντλεί το ελληνικό δημόσιο νέα ποσά από τον ESM για να αποπληρώνει ΕΚΤ, ΕΕ, ΔΝΤ και ιδιώτες, θα αντλεί από τις αγορές οι οποίες θα του δανείζουν με επιτόκια πολύ κάτω του αγοραίου επιπέδου (στο 4% το υπολογίζουν οι του γερμανικού υπουργείου οικονομικών) επειδή η ΕΚΤ εγγυάται (ή καλύτερα απειλεί) πως αν τα επιτόκια αυτά ανέβουν πάνω από κάποιο επίπεδο, θα παρέμβει αγοράζοντας όσα ελληνικά ομόλογα χρειάζεται για να ρίξει τα επιτόκια στο αρχικό επίπεδο. Επιπλέον, αν κάποια στιγμή, η ΕΚΤ βάλει μυαλό και λάβει σοβαρά υπ' όψη της την απειλή του αρνητικού πληθωρισμού σε ολόκληρη την ευρωζώνη, ίσως η ΕΚΤ να αρχίσει να αγοράζει ομόλογα όλων των κρατών-μελών (ως ποσοστό του ΑΕΠ της κάθε χώρας). Έτσι, παρά το γεγονός ότι το ελληνικό δημόσιο όχι μόνο θα παραμένει πτωχευμένο αλλά θα γίνεται όλο και πιο πτωχευμένο (με κάθε νέο ομόλογο που εκδίδει), θα καταφέρνει να δανείζεται στις αγορές, με επιτόκια που φαίνονται «βατά».

Βέβαια, για να «περπατήσει» ένα τέτοιο πλάνο, το κράτος μας πρέπει πρώτα να ...βγει στις αγορές. Βασικός όρος για την ενεργοποίηση του ΟΜΤ για μια χώρα της Ευρωζώνης είναι να θεωρείται ότι έχει «πλήρη πρόσβαση στις αγορές» και πως τελεί υπό δημοσιονομική επιτήρηση. Εδώ έγκειται η αφοσίωση των αρχών, τόσο σε Φραγκφούρτη-Βερολίνο-Βρυξέλλες, όσο και στην Αθήνα, στην προπαγάνδα περί λήξης της Κρίσης, Greeksuccessstory κλπ. Μπορεί οι επενδύσεις να μειώνονται κι άλλο, οι θέσεις εργασίας να φθίνουν συστηματικά, η βιομηχανική παραγωγή να συρρικνώθηκε ξανά, η τραπεζική πίστη (που υποσχέθηκαν μετά την παρωδία της ανακεφαλαιοποίησης) να κατρακυλά στον θλιβερό της μόνιμο κατήφορο, όμως οι ηγέτες μας ...γιορτάζουν καθημερινώς την λήξη της Κρίσης. Δεν λένε απλά ψέματα. Λένε αυτά που νομίζουν ότι συνάδουν με την δημιουργία ενός τεχνητού κλίματος στις αγορές ομολόγων, που θα επιτρέψει κάποιες εκδόσεις ομολόγων να πωληθούν (με την σιωπηλή βοήθεια της ΕΚΤ) ώστε, κατόπιν, να μπει σε εφαρμογή το Μνημόνιο 3, που θα χρηματοδοτείται, υπό την απειλή της ΕΚΤ, από τους ...ιδιώτες.

Περιληπτικά, ο άξονας του γερμανικού σχεδίου για την Ελλάδα είναι ένας: η συνέχιση της στρατηγικής των προηγούμενων τεσσάρων ετών, δηλαδή η καθυστέρηση της παραδοχής ότι η Ελλάδα αδυνατεί να επιβιώσει εντός των «κανόνων» που το Βερολίνο θεωρεί «απαράβατους». Για να μην χρειαστεί να παραδεχθούν την αλήθεια, προετοιμάζουν ένα νέο «παράδοξο» Μνημόνιο, όπου το μεγάλο ποσοστό των νέων δανείων θα έρχεται από τις αγορές σε ένα πτωχευμένο δημόσιο, ελέω της σιωπηλής παρέμβασης της ΕΚΤ. Αυτό λοιπόν που προτείνεται στον ελληνικό λαό, αντί για ένα βιώσιμο σχέδιο για την επόμενη δεκαετία, είναι το να συναινέσει στην έξοδό του στις αγορές όσο το κράτος του είναι πτωχευμένο, και με προοπτική να βουλιάζει όλο και πιο πολύ στον βούρκο της μακροπρόθεσμης πτώχευσης αλλά, βέβαια, παραμένοντας στις αγορές. Θεωρώ εθνική ανοησία την συναίνεσή μας σε αυτό το πλάνο».


            Και με αυτό θα ήθελα να σας ευχηθώ καλό Πάσχα και καλές γιορτές.

 

Πηγή: Παναγιώτης Κανέλλος - Μέλος Επιστημονικής Ομάδας Power-Tax


B4-B5_728X90