04/11/2015
Μάχη με το χρόνο δίνει η κυβέρνηση για έργα μέσω ΕΣΠΑ

 

Λιγότερο από ενάμιση χρόνο έχει στην διάθεσή της η κυβέρνηση για να προλάβει να ολοκληρώσει μεγάλα συγκοινωνιακά έργα ως τον Μάρτιο του 2017, όταν και τυπικά και αμετάκλητα κλείνουν τα «βιβλία» του ΕΣΠΑ της περιόδου 2007-2014.

Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση δεν έχει πάρει ακόμη το «πράσινο φως» από την Κομισιόν για την κατ' εξαίρεση παράταση της επιλεξιμότητας των ευρωπαϊκών δαπανών ορισμένων συγχρηματοδοτούμενων μεγάλων έργων, όπως οι οδικοί άξονες.

Παράλληλα, 672 συγχρηματοδοτούμενα έργα όλων των επιχειρησιακών και περιφερειακών προγραμμάτων μεταφέρονται ή συνεχίζονται στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, με αθροιστικό προϋπολογισμό 4,6 δισ. ευρώ που θα επιβαρύνει το νέο πρόγραμμα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με απάντηση του υπουργού Οικονομίας, Γιώργου Σταθάκη, σε ερώτηση του βουλευτή Ηρακλείου και τομεάρχη Υποδομών της ΝΔ, Λευτέρη Αυγενάκη, σημειώνεται ότι οκτώ μεγάλα και μικρότερα έργα του προηγούμενου ΕΣΠΑ θα γίνουν έργα - γέφυρες στο νέο ΕΣΠΑ. Αυτά είναι:

Το άκρως προβληματικό έργο της οδικής σύνδεσης του Ακτίου με την Ιόνια Οδό

Ο κάθετος άξονας 45 της Εγνατίας Σιάτιστα - Κρυσταλλοπηγή, τμήμα Κορομηλιά - Κρυσαλλοπηγή

Η κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Διακοπτό - Ροδοδάφνη

Οι εργασίες βελτίωσης της εθνικής οδού Λαμίας - Καρπενησίου

Ο κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού Θεσσαλονίκη - Μουδανιά - Ποτίδαια

Το άκρως προβληματικό Μετρό Θεσσαλονίκης

Η επέκταση του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά

Η επέκταση του Μετρό της Αθήνας προς Πειραιά και η προμήθεια του τροχαίου υλικού.

«Τα 4 από τα 5 έργα αυτοκινητόδρομων που υλοποιούνται μέσω συμβάσεων παραχώρησης αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του έτους 2017» αναφέρει έγγραφο της προϊσταμένης της Ειδικής Υπηρεσίας του επιχειρησιακού προγράμματος Υποδομές & Περιβάλλον, Ζωής Παπασιώπη.

Στο έγγραφο σημειώνεται ότι ένα τμήμα του φυσικού αντικειμένου της Ιόνιας Οδού, δηλαδή η περιοχή της Κλόκοβας προβλέπεται να ολοκληρωθεί και με πόρους του επιχειρησιακού προγράμματος. Όπως σημειώνει «δεν υφίσταται απώλεια πόρων από επιχειρησιακό πρόγραμμα».

Προθεσμία έως τον Μάρτιο του 2017

Σύμφωνα με άλλο έγγραφο που διαβιβάστηκε στον κ. Αυγενάκη και υπογράφεται από τον γενικό γραμματέα ΕΣΠΑ - Δημοσίων Επενδύσεων, Παναγιώτη Κορκολή, ο γενικός κανονισμός της ΕΕ και οι κατευθυντήριες γραμμές για το κλείσιμο του ΕΣΠΑ 2007-2013 ορίζουν ότι «ένα έργο θεωρείται ολοκληρωμένο εάν το φυσικό οικονομικό αντικείμενο αυτού έχει ολοκληρωθεί και το έργο βρίσκεται σε χρήση κατά την ημερομηνία υποβολής των εγγράφων κλεισίματος του επιχειρησιακού προγράμματος, ήτοι την 31η Μαρτίου 2017».

«Παράλληλα, δίδεται υπό προϋποθέσεις η δυνατότητα συνέχισης της υλοποίησης και χρηματοδότησης έργου και στο ΕΣΠΑ 2014-2020, δυνατότητα που εξετάζεται για ορισμένα έργα τα οποία λόγω ολίσθησης και χρονοδιαγραμμάτων ωρίμανσης, δημοπράτησης, συμβασιοποίησης και υλοποίησης, δεν ολοκληρώνονται εμπρόθεσμα και αναμένεται να επιβαρύνουν το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για την χρηματοδότηση της ολοκλήρωσής τους με αμιγώς εθνικούς πόρους» σημειώνει ο κ. Κορκολής, αναφερόμενους στους οδικούς άξονες που εκτελούνται με συμβάσεις παραχώρησης.

Σύμφωνα με έγγραφα που διαβιβάστηκαν από το υπουργείο Οικονομίας σε άλλη ερώτηση κι αίτηση κατάθεσης εγγράφων του κ. Αυγενάκη, προκύπτει ότι 672 έργα του παλιού ΕΣΠΑ, προϋπολογισμού 4,6 δισ. ευρώ μεταφέρονται αυτούσια ή μετατρέπονται ως έργα - γέφυρες στο νέο ΕΣΠΑ. Όπως αναφέρεται, είναι πιθανό έως το τέλος του έργου να υπάρξουν κάποιες τροποποιήσεις στον τελικό αριθμό των έργων.

313 έργα - γέφυρες

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία, θα υπάρξουν 313 έργα - γέφυρες για το νέο ΕΣΠΑ που θα επιβαρύνουν το καινούριο πρόγραμμα με 3,1 δισ. ευρώ, ενώ απορρόφησαν από το προηγούμενο ΕΣΠΑ 2007-2013 πάνω από 2 δισ. ευρώ.

Ανάμεσα σε αυτά συγκαταλέγονται δεκάδες έργα Περιβάλλοντος, Υποδομών, Ενέργειας και Ψηφιακού Θεματολογίου, αλλά και πρότζεκτ από τα περιφερειακά προγράμματα.

Συγκεκριμένα, άνω των 20 εκατ. ευρώ είναι έργα αποχέτευσης σε Οινόφυτα και Σχηματάρι, Διαχείρισης Λυμάτων σε Πάτρα και Γιάννενα, και Διαχείρισης Απορριμμάτων στην Πελοπόννησο με ΣΔΙΤ. Στην ίδια κατηγορία βρίσκεται και το μεγάλο έργο της συλλογής, μεταφοράς, επεξεργασίας και διάθεσης ακάθαρτων περιοχών Κορωπίου - Παιανίας.

Στα συγκοινωνιακά έργα - πέραν των μεγάλων συγκοινωνιακών έργων του υπουργείου Υποδομών- έξι οδικά έργα στην Κεντρική Μακεδονία και ο κάθετος άξονας Αρδάνιο - Ορμένιο στον Έβρο.

Στα ενεργειακά έργα άνω των 20 εκατ. ευρώ,, το σημαντικότερο είναι η διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό διασυνδεδεμένο σύστημα υψηλής τάσης.

Πολλά είναι και τα ψηφιακά έργα - γέφυρες, όπως τα έργα του συστήματος ΣΥΖΕΥΞΙΣ ΙΙ (αθροιστικού προϋπολογισμού άνω των 120 εκατ. ευρώ) και τα σημαντικά πρότζεκτ του υπουργείου Παιδείας, όπως το «Ψηφιακό Σχολείο».

359 έργα μεταφέρονται στο νέο πρόγραμμα

Παράλληλα, στα 359 έργα προς μεταφορά στο νέο πρόγραμμα, αθροιστικού προϋπολογισμού σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ συγκαταλέγονται μικρότερα πρότζεκτ από το περιβάλλον, την δημόσια διοίκηση, τον πολιτισμό και τις περιφέρειες.

Έργα με προϋπολογισμό μεγαλύτερο των 20 εκατ. ευρώ είναι η τηλεθέρμανση Φλώρινας, η επεξεργασία αστικών αποβλήτων Αχαΐας, συγκοινωνιακά και λιμενικά έργα (Καλλονή - Σιγρί, Γούρνες - Ηράκλειο, Πάνορμος - Εξάντης νέα σιδηροδρομική γραμμή Ροδοδάφνη - Ρίο, λιμένας Ηγουμενίτσας), αλλά και το ενεργειακό έργο του πιλοτικού συστήματος τηλεμέτρησης της ΔΕΗ.

Στην ίδια λίστα συγκαταλέγονται και έργα Δημόσιας Διοίκησης όπως η εφαρμογή του νέου δημοσιονομικού συστήματος.

 

Πηγή: in.gr


B4-B5_728X90