29/10/2015
Το Δημόσιο πληρώνει ξανά μετά από την πολύμηνη στάση πληρωμών

 

Να επαναφέρει στη ζωή τους τέσσερις μεγάλους υπό κατασκευή οδικούς άξονες όπου οι εργασίες, υλοποιούνται, ως επί το πλείστον, με αναιμικούς ρυθμούς λόγω της μη έγκαιρης καταβολής της κρατικής χρηματοδοτικής συμβολής επιδιώκει η κυβέρνηση.

Στο πλαίσιο αυτό, το Δημόσιο έχει ξεκινήσει, μετά από πολύμηνη στάση πληρωμών, να καταβάλλει στις κοινοπραξίες παραχώρησης την προβλεπόμενη, βάσει των κυρωθεισών το 2007 από τη Βουλή συμβάσεων, χρηματοδότηση και ποσά που αφορούν εγκεκριμένους λογαριασμούς.

Εξαιρουμένων των ποσών συνολικού ύψους 130 εκατ. ευρώ, που το Δημόσιο κατέβαλε το τελευταίο διάστημα, οι οφειλές υπολογίζεται ότι ξεπερνούν τα 380 εκατ. ευρώ.

Tο χρηματοδοτικό μοντέλο των οδικών αξόνων, όπως έχει διαμορφωθεί, στηρίζεται ισομερώς (άνω του 50%) σε κεφάλαια του Δημοσίου και της Ε.Ε. και στα έσοδα από τα διόδια. Τα υπόλοιπα χρήματα προέρχονται από τους κατασκευαστικούς ομίλους, με την μερίδα του λέοντος (της τάξης του 40%) να εξασφαλίζεται μέσω τραπεζικού δανεισμού. Εάν, δηλαδή, το Δημόσιο, όπως συνέβη κατά τη διάρκεια των αλυσιτελών διαπραγματεύσεων της πρώτης περιόδου της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, σταματήσει να πληρώνει, τότε "σκάει" η χρηματοδότηση διότι οι τράπεζες συμβατικά μπορούν να σταματήσουν να πληρώνουν.

Όλα αυτά όταν απαιτείται ποσό της τάξης του 1,5-1,6 δισ. ευρώ για την ολοκλήρωση των υπολοιπόμενων εργασιών στους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ιόνια Οδός, Ολυμπία Οδός, Ε-65), από το οποίο περίπου το 1/3 θα προέλθει από τραπεζικό δανεισμό.

Οι πρώτες πληρωμές

Αυτή τη στιγμή, οι εργασίες στους οδικούς άξονες προχωρούν με ρυθμούς χελώνας εάν δεν έχουν σταματήσει, καθώς το Δημόσιο είχε αναστείλει τις πληρωμές του. Πλέον, όπως, αναφέρουν οι πληροφορίες, η κυβέρνηση επιχειρεί να ξανανοίξει τα εργοτάξια και προς την κατεύθυνση αυτή επιδιώκεται:

- η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη απορρόφηση των κοινοτικών κονδυλίων έως το τέλος της χρονιάς οπότε ολοκληρώνεται το ΕΣΠΑ 2007-2013

-η δημιουργία ενός "κουμπαρά" με πόρους από διαφορετικές χρηματοδοτικές πηγές (κοινοτικά κεφάλαια, Δημόσιο κτλ) που θα κατευθυνθούν στην ικανοποίηση των χρηματοδοτικών αναγκών των έργων τουλάχιστον έως το τέλος της χρονιάς

-η επίλυση των χρονιζόντων προβλημάτων των απαλλοτριώσεων και των αρχαιολογικών ανασκαφών

-η επανέναρξη της τραπεζικής χρηματοδότησης που έχει παγώσει λόγω της στάσης πληρωμών του Δημοσίου.

Προς την κατεύθυνση αυτή, το Δημόσιο κατέβαλε, κατά το τελευταίο διάστημα, τις οφειλόμενες δόσεις της χρηματοδοτικής συμβολής του που διαμορφώνονται για τους άξονες:

-Μαλιακός-Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου) σε 56,5 εκατ. ευρώ

-Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα (Ολυμπία Οδός) σε 49,1 εκατ. ευρώ

- Κεντρικής Ελλάδας (Ε-65) σε 24,6 εκατ. ευρώ

Την ίδια στιγμή, επιτακτικής σημασίας είναι η απεμπλοκή του αυτοκινητοδρόμου Μορέας (Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα) που έχει αποπερατωθεί κατά 95-97%. Βέβαια, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να κατατεθεί προς συζήτηση και ψήφιση από τη Βουλή η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης του έργου.

Η ΕΤΕπ

Καθοριστική σημασία για την επανεκκίνηση της χρηματοδότησης είναι η συμβολή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων της οποίας ο πρόεδρος Werner Hoyer αναμένεται να βρεθεί στην Αθήνα στις 11 Νοεμβρίου. Η ΕΤΕπ αναμένεται να διοχετεύσει περαιτέρω ρευστότητα στα τέσσερα οδικά έργα παραχώρησης ύψους 320 εκατ. ευρώ,  χρήματα που αντιστοιχούν στο υπολειπόμενο ποσό του δανείου 650 εκατ. ευρώ που σύναψε το ελληνικό Δημόσιο με την Κεντρική Τράπεζα το 2012. Από το δάνειο του 2012 οι παραχωρησιούχοι δαπάνησαν 330 εκατ. ευρώ, με την εκταμίευση του υπολειπόμενου ποσού να εκκρεμεί.

 

Πηγή: capital.gr


B4-B5_728X90