08/09/2015
Δρομολογήθηκαν εκ νεου για μετά τις εκλογές οι αποκρατικοποιήσεις

 

Ξεδιαλύνεται το τοπίο γύρω από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Αν και ο στόχος των εσόδων δεν θα επιτευχθεί γι’ άλλη μία φορά φέτος, εντούτοις φαίνεται ότι το πρόγραμμα έχει «δρομολογηθεί» εκ νέου και ότι θα κυλήσει σχετικά γρήγορα, αμέσως μετά τις εκλογές της 20ής Σεπτεμβρίου. Ο νέος στόχος τίθεται πολύ χαμηλότερα από το 1,4 δισ. – κοντά στα 500 εκατ. ευρώ, με την προϋπόθεση να καρποφορήσουν ορισμένες αποκρατικοποιήσεις που σήμερα καρκινοβατούν, όπως ο Αστέρας Βουλιαγμένης και ο ΔΕΣΦΑ. Αξιοσημείωτο είναι ότι, για πρώτη φορά, το σύνολο των κομμάτων που διεκδικούν την εξουσία έχει ταχθεί -άλλα περισσότερο και άλλα λιγότερο ενθέρμως- υπέρ της μείωσης του κράτους και παράλληλα δεσμεύεται για την τήρηση του τρίτου μνημόνιου. Ενδεικτικό είναι ότι για πρώτη φορά το ΤΑΙΠΕΔ δουλεύει σε προεκλογική περίοδο και κανένας δεν «γκρινιάζει», εκτός βεβαίως των ακραίων του πολιτικού φάσματος.

Βεβαίως οι μεγάλες αποφάσεις, και αυτή τη φορά, αφήνεται να ληφθούν μετά τις 20 Σεπτεμβρίου, αλλά οπωσδήποτε η προετοιμασία συνεχίζεται, όπως έδειξε και η τελευταία συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ). Στη συνεδρίαση της περασμένης Πέμπτης, άλλαξαν οι όροι του διαγωνισμού αποκρατικοποίησης του ΟΛΘ, έτσι ώστε αυτοί να προσαρμοστούν στο μοντέλο που έχει επιλεγεί για τον ΟΛΠ. Η πρώτη αποκρατικοποίηση πάντως που θα τρέξει θα είναι τα περιφερειακά αεροδρόμια. Είναι η πιο ώριμη αποκρατικοποίηση και η πιο μεγάλη από άποψη εσόδων. Αν και πλέον οι όποιες εκταμιεύσεις θα γίνουν μέσα στο 2016, είναι σημαντικό να προχωρήσει, προκειμένου αφενός μεν το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων να αποκτήσει έσοδα, αφετέρου δε να ξεκινήσει ο εκσυγχρονισμός των αεροδρομίων της χώρας που σε πολλές περιπτώσεις αποτελούν ντροπή για μια ευρωπαϊκή χώρα. Στην πράξη, τα περιφερειακά αεροδρόμια θ’ αποτελέσουν τη δεύτερη μεγάλη αποκρατικοποίηση, μετά εκείνης του ΟΠΑΠ για το 2013.

Ωστόσο δεν αναμένεται να αργήσουν να υλοποιηθούν και οι άλλες αποκρατικοποιήσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη. Μεταξύ αυτών, τα μεγάλα λιμάνια (ΟΛΠ/ΟΛΘ), οι πρώην εταιρείες του ομίλου ΟΣΕ (ΤΡΑΙΝΟΣΕ/ΕΕΣΣΤΥ), ο Αστέρας Βουλιαγμένης, ο ΔΕΣΦΑ κ.ά. Ειδικά για τον ΔΕΣΦΑ και τον Αστέρα Βουλιαγμένης, όλα τα δεδομένα δείχνουν ότι μπορεί να υπάρξει φως στο βάθος του τούνελ, παρόλο που δεν προεξοφλείται το τελικό αποτέλεσμα. Οι Αζέροι της Socar φαίνεται να συμφωνούν στην εκχώρηση του 17% σε τρίτους έτσι ώστε να καμφθούν οι αντιρρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και η ίδια τελικά να δώσει το «πράσινο φως».

Αν συμβεί αυτό μέχρι το τέλος του έτους, τότε στα ταμεία του ΤΑΙΠΕΔ θα εισέλθουν έσοδα 187 εκατ. ευρώ, σε σύνολο 400 εκατ. ευρώ που θα προκύψουν από τη συναλλαγή. Επίσης, εφόσον καρποφορήσει η συμφωνία για τον Αστέρα Βουλιαγμένης, για την οποία η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ εκφράζει αισιοδοξία, τότε μέχρι τέλος του έτους μπορεί να εισρεύσουν επιπλέον 100 εκατ. ευρώ σε σύνολο 400 εκατ. ευρώ.

Τέλος, με δεδομένο ότι τον περασμένο Μάρτιο το ΤΑΙΠΕΔ εισέπραξε περί τα 190 εκατ. ευρώ από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, εκτιμάται ότι το Ταμείο μπορεί να πλησιάσει φέτος σε έσοδα τα 500 εκατ. ευρώ.

Ακόμη και αυτά τα έσοδα είναι σημαντικά, καθώς θα σπάσουν ένα αρνητικό σερί σχεδόν 10 μηνών μέχρι σήμερα, όπου το Ταμείο πρακτικά δεν είχε κανένα νέο έσοδο πλην εκείνου της δημοπρασίας συχνοτήτων κινητής τηλεφωνίας και η οποία είχε πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2014.

 

Πηγή: kathimerini.gr


B4-B5_728X90