23/10/2014
Πάνω από 3 δισ. το κόστος επαναφοράς κατώτατου και 13ου-14ου μισθού

 

Την έκθεση για την κοστολόγηση της πρότασης νόμου του ΚΚΕ για επαναφορά του κατώτατου μισθού, του 13ου και 14ου μισθού και 13ης - 14ης σύνταξης, ολοκλήρωσε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους και τη διαβίβασε στη Βουλή.

Πάνω από 3 δισ ευρώ υπολογίζει το κόστος για κράτος, ΟΑΕΔ, Ταμεία από πιθανή επαναφορά των μισθών. Ωστόσο, το ΓΛΚ επισημαίνει ότι θα υπάρξουν και οφέλη, όπως αύξηση των εσόδων των Ταμείων και των φόρων που εισπράττει το κράτος, τα οποία όμως δεν μπορεί να μετρήσει γιατί εξαρτώνται από σειρά παραγόντων.

Πολύ μικρότερη είναι η επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό, που θα προκαλούσε η αποκατάσταση μόνο του κατώτατου μισθού, με τον προϋπολογισμό του ΟΑΕΔ να επιβαρύνεται με 202 εκατ. ευρώ περίπου, όπως προκύπτει από την κοστολόγηση από το ΓΛΚ σχετικής πρότασης νόμου που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ.

Η κοστολόγηση της πρότασης νόμου του ΚΚΕ

Ειδικότερα η πρόταση νόμου του ΚΚΕ που κοστολογήθηκε είχε τίτλο: ««Επαναφορά κατώτερου μισθού, επαναφορά 13ης και 14ης σύνταξης, 13ου και 14ου μισθού. Ρυθμίσεις για τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και κατάργηση των αντεργατικών διατάξεων».

Σύμφωνα με την έκθεση, από τις προτεινόμενες διατάξεις, επέρχονται τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα επί του κρατικού προϋπολογισμού, του προϋπολογισμού του ΟΑΕΔ και των προϋπολογισμών των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης:

• Ετήσια δαπάνη ποσού 3.143.600.000 ευρώ περίπου, από την επαναχορήγηση των επιδομάτων εορτών και άδειας στους συνταξιούχους όλων των φορέων κύριας ασφάλισης, καθώς και στους εν ενεργεία υπαλλήλους και λειτουργούς του Δημοσίου, των ΟΤΑ και των άλλων ΝΠΔΔ.

Αναφορικά με την προτεινόμενες ρυθμίσεις που ορίζουν την αύξηση του κατώτατου μηνιαίου μισθού, τα άμεσα οικονομικά αποτελέσματα, και με την προϋπόθεση ότι ο αριθμός των απασχολουμένων και των επιδοτούμενων ανέργων παραμένει σταθερός, η εκτίμηση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους είναι πως θα υπάρξει:

• Ετήσια δαπάνη του προϋπολογισμού του ΟΑΕΔ, από την αύξηση του καταβαλλόμενου επιδόματος ανεργίας, η οποία εκτιμάται στο ποσό των 202.000.000 ευρώ περίπου (το βασικό ποσό του επιδόματος ανεργίας θα αναπροσαρμοστεί από τα 360 στα 460 ευρώ περίπου).

• Ετήσια αύξηση των εσόδων των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (κατά βάση ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), από τον υπολογισμό των καταβαλλόμενων εισφορών σε υψηλότερη βάση.

Ωστόσο, όπως αναφέρεται, εκτίμηση για την αύξηση αυτή δεν μπορεί να γίνει γιατί δεν είναι γνωστός ο αριθμός των απασχολουμένων που θα επηρεάσει η αναπροσαρμογή του κατώτατου ημερομισθίου.

• Ετήσια αύξηση των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, από άμεσους και έμμεσους φόρους, λόγω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης.

Σε περίπτωση, όμως, μείωσης του αριθμού των απασχολουμένων, επισημαίνει το ΓΛΚ, θα επέλθει επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού (καταβολή επιδομάτων ανεργίας, μείωσης άμεσων και έμμεσων φόρων), καθώς και απώλεια εσόδων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης.

Το οικονομικό αποτέλεσμα δεν μπορεί να προσδιοριστεί, ούτε να εκτιμηθεί, διότι συναρτάται με τη συμπεριφορά των εργοδοτών κατά την αντιμετώπιση των παραπάνω μέτρων, προσθέτει το Γενικό Λογιστήριο.

Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι η εκτίμηση του Ινστιτούτου Εργασίας (ΙΝΕ-ΓΣΕΕ/ΑΔΕΔΥ) είναι ότι αύξηση του κατώτου μισθού θα επιφέρει και αύξηση της απασχόλησης.

Κοστολόγηση της αποκατάστασης του κατώτου


Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους υπολόγισε και τα οικονομικά αποτελέσματα που θα επέφερε τυχόν υπερψήφιση της πρότασης νόμου του ΣΥΡΙΖΑ «για την αποκατάσταση του κατώτατου μισθού και του δικαίου της συλλογικής διαπραγμάτευσης και των συλλογικών συμβάσεων εργασίας».

Όπως εκτιμά το ΓΛΚ με τις προτεινόμενες διατάξεις και με την προϋπόθεση ότι ο αριθμός των απασχολουμένων και των επιδοτούμενων ανέργων παραμένει σταθερός, οι άμεσες οικονομικές συνέπειες είναι:

• Ετήσια δαπάνη του προϋπολογισμού του ΟΑΕΔ (ΝΠΔΔ επιχορηγούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό), από την αύξηση του καταβαλλόμενου επιδόματος ανεργίας, η οποία εκτιμάται στο ποσό των 202.000.000 ευρώ περίπου (το βασικό ποσό του επιδόματος ανεργίας θα αναπροσαρμοστεί από τα 360 ευρώ στα 460 ευρώ περίπου).

• Ετήσια αύξηση των εσόδων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης (κατά βάση ΙΚΑ-ΕΤΑΜ), από τον υπολογισμό των καταβαλλόμενων εισφορών σε υψηλότερη βάση.

Εκτίμηση για την αύξηση αυτή δεν μπορεί να γίνει γιατί δεν είναι γνωστός ο αριθμός των απασχολουμένων που θα επηρεάσει η αναπροσαρμογή του κατώτατου ημερομισθίου.

• Ετήσια αύξηση εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, από άμεσους και έμμεσους φόρους, λόγω της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης.

Και σε αυτή την έκθεση το ΓΛΚ επισημαίνει ότι «Σε περίπτωση όμως, μείωσης του αριθμού των απασχολουμένων θα επέλθει επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού (καταβολή επιδομάτων ανεργίας, μείωση άμεσων και έμμεσων φόρων), καθώς και απώλεια εσόδων των φορέων κοινωνικής ασφάλισης. Το οικονομικό αποτέλεσμα δεν μπορεί να προσδιοριστεί, ούτε να εκτιμηθεί, διότι συναρτάται με τη συμπεριφορά των εργοδοτών κατά την αντιμετώπιση των παραπάνω μέτρων».

Επίσης, εκτιμά ετήσια δαπάνη, μη σημαντική σε βάρος του προϋπολογισμού του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ) από την αύξηση των μελών του ΔΣ αυτού. Εκτιμάται ότι δεν θα υπερβεί το ποσό των 10.000 ευρώ.

 

Πηγή: in.gr


B4-B5_728X90