28/07/2014
Τίτλοι τέλους στα σενάρια για νέο μνημόνιο και νέο δάνειο

 

Πολύ κοντά σε συμφωνία με Ευρωζώνη και ΔΝΤ βρίσκεται η κυβέρνηση, προκειμένου να αποφύγει ένα νέο δανειακό πρόγραμμα και το «τρίτο» μνημόνιο που θα το συνόδευε.

Από τα δεδομένα που έχει παρουσιάσει το οικονομικό επιτελείο στην τρόικα τεκμηριώνεται πως η Ελλάδα μπορεί να καλύψει τις χρηματοδοτικές της ανάγκες για το 2015 με ίδιες δυνάμεις, χωρίς την προσφυγή σε νέο δανεισμό από την Ευρωζώνη.

Μάλιστα για να «κλείσει» το χρηματοδοτικό κενό δεν θα χρειαστούν κονδύλια από το «αποθεματικό» του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) που φτάνει τα 11 δισ. ευρώ.

Το ποσό που θα παραμείνει στο Ταμείο μετά και την ολοκλήρωση των ευρωπαϊκών stress tests των εγχώριων συστημικών τραπεζών θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για τη μείωση του δημόσιου χρέους, μας λέει υψηλόβαθμος παράγοντας με γνώση των διαπραγματεύσεων με την τρόικα.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις διαβουλεύσεις με τους εταίρους μας σε όλα τα επίπεδα η θέση της κυβέρνησης είναι ότι η Ελλάδα δεν επιθυμεί και δεν χρειάζεται νέο δάνειο.

Ο πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, σε μια περίοδο κατά την οποία κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών, έχει ξεκαθαρίσει ότι η πορεία εξόδου από τη μνημονιακή εποχή δεν είναι δυνατόν να διαταραχθεί.

Το μήνυμα αυτό έχει φτάσει σε Βερολίνο και Ουάσιγκτον, γι' αυτό και στελέχη της Κομισιόν σημειώνουν ότι «δεν μπορείς να πιέσεις κάποιον να πάρει δάνειο όταν έχει αποκλείσει αυτό το ενδεχόμενο».

Ενδεικτική είναι η ανάλυση της Goldman Sachs, η οποία επιχειρεί να τεκμηριώσει γιατί η Ελλάδα δεν θα χρειαστεί τρίτο πακέτο διάσωσης.

Ο επενδυτικός οίκος, αφού κάνει αναφορά στις εγχώριες εξελίξεις που επηρεάζουν θετικά την πορεία των ελληνικών ομολόγων, υπογραμμίζει πως ένα νέο πακέτο διάσωσης είναι πολιτικά «δυσάρεστο» τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό.

Οι ισορροπίες
«Στο εσωτερικό οι κοινοβουλευτικές ισορροπίες δεν θα επέτρεπαν την επιτυχή ψήφιση πρόσθετων μέτρων που θα εμπεριείχε μια νέα δανειακή σύμβαση. Αλλά και στην Ευρώπη ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα έφερνε κατά πάσα πιθανότητα δυσφορία στις τοπικές κυβερνήσεις», προστίθεται χαρακτηριστικά στην ανάλυση της Goldman Sachs.

Ειδικότερα η Ελλάδα καλείται να καλύψει ένα χρηματοδοτικό κενό ύψους 12,6 δισ. ευρώ από τον Μάιο έως και τον Δεκέμβριο του 2015.

Τα «εργαλεία» που θα το καλύψουν, σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, είναι δύο:

- Νέες ομολογιακές εκδόσεις. Εντός του έτους το ελληνικό Δημόσιο βγήκε στις αγορές με πενταετή και τριετή ομόλογα, αντλώντας 4,5 δισ. ευρώ. Ο Οργανισμός Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους (ΟΔΔΗΧ) αυτή την περίοδο σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις του, με εξαιρετικά πιθανό το ενδεχόμενο η επόμενη απόπειρα εξόδου στις αγορές να γίνει με ομόλογα επταετούς διάρκειας, ενώ προγραμματίζεται και η επανέκδοση του τριετούς. Το οικονομικό επιτελείο εκτιμά ότι από τη στιγμή που η Ελλάδα άνοιξε... γραμμή με τις αγορές, είναι εφικτό να αντληθούν έως και 8 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια της επόμενης χρονιάς. Αλλωστε εφόσον υπάρξουν αποφάσεις και για τη διευθέτηση του χρέους, η Ελλάδα θα είναι σε θέση να δανειστεί με χαμηλότερα σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα επιτόκια.

- Χρήση βραχυπρόθεσμων δανείων (repos). Ηδη μέσω των repos το Δημόσιο δανείζεται από τους φορείς του Δημοσίου. Η μέθοδος αυτή θα ακολουθηθεί και εντός του 2015, με στόχο να εξασφαλιστεί ρευστότητα μεταξύ 4 και 5 δισ. ευρώ.

Και βέβαια εφόσον ξεπεραστεί ο «σκόπελος» του επόμενου έτους, το 2016 το χρηματοδοτικό κενό είναι μηδενικό, ενώ από το 2017 μέχρι και το 2020 οι ετήσιες ανάγκες δεν ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ.

Με αυτά τα δεδομένα δεν θα γίνει χρήση των κεφαλαίων του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

Προς το τέλος Οκτωβρίου θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα των stress tests της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ). Τότε θα διαφανεί εάν υπάρχουν και σε ποιο ύψος φθάνουν οι πρόσθετες κεφαλαιακές ανάγκες των ελληνικών τραπεζών. Επίσης θα οριοθετηθεί το ποσό που θα απομείνει ως αποθεματικό στο ΤΧΣ από τα 11 δισ. ευρώ που διαθέτει σήμερα. Η τρόικα έχει διαμηνύσει ότι το ποσό αυτό δεν θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για το χρηματοδοτικό κενό, καθώς δεν δόθηκε στην Ελλάδα γι' αυτόν τον σκοπό.

Ετσι έχει από κοινού με το οικονομικό επιτελείο ληφθεί η απόφαση τα εναπομείναντα κεφάλαια να «επιστραφούν» στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης, μειώνοντας ισόποσα το δημόσιο χρέος. Κίνηση που θα έχει θετικό αντίκτυπο και στις διαπραγματεύσεις που θα πραγματοποιηθούν την ίδια χρονική περίοδο για τη λήψη μέτρων ελάφρυνσής του.

Η εξίσωση των 12 δισ.

Δύο είναι είναι οι αιτίες που δημιουργούν χρηματοδοτικό κενό 12,6 δισ. ευρώ στο πρόγραμμα. Η Ελλάδα χρησιμοποίησε τον Δεκέμβριο του 2012 κεφάλαια από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης που πλησίαζαν τα 11 δισ. ευρώ για να προχωρήσει σε επαναγορά ομολόγων. Τα κεφάλαια αυτά δεν είχαν εγκριθεί για τον σκοπό αυτό και δημιουργούν ισόποσο «άνοιγμα» στο πρόγραμμα.

Επίσης, σύμφωνα με το μνημόνιο, το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει έως τα τέλη Δεκεμβρίου του 2015 να έχει εξασφαλίσει αποθεματικό 7 δισ. ευρώ, ενώ προβλέπεται ότι μέχρι τον Μάιο του επόμενου έτους το αποθεματικό θα είναι 5 δισ. ευρώ. Δηλαδή προκύπτει άλλη μια «τρύπα» 2 δισ. ευρώ.

 

 

Πηγή: imerisia.gr


B4-B5_728X90