23/04/2014
Οροφή τα 4.800 ευρώ τον χρόνο για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα

 

Με εισοδηματικά κριτήρια θα καταβληθεί το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα το οποίο δεν θα υπερβαίνει το ποσό των 200 ευρώ, ενώ θα προσαυξάνεται κατά 70 ευρώ για τον σύζυγο ή τη σύζυγο και κατά 50 ευρώ για το κάθε παιδί. Αυτές είναι οι πρώτες πληροφορίες από τον σχεδιασμό του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος του οποίου η χορήγηση θα αρχίσει πιλοτικά εντός του 2014 και θα γενικευθεί το 2015. Οι υπουργικές αποφάσεις για το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα, το οποίο αποτελεί και μνημονιακή υποχρέωση, αναμένονται εντός των επόμενων ημερών. Για την πιλοτική εφαρμογή του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος έχουν εγγραφεί 20 εκατ. ευρώ (για 8.000 έως 10.000 δικαιούχους) στον προϋπολογισμό του 2014, που προέρχονται από το πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού.

Υπενθυμίζεται ότι το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα καταβάλλεται στις περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Κυμαίνεται από 200 έως 420 ευρώ. Σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε η Παγκόσμια Τράπεζα για λογαριασμό του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας το οποίο ανέθεσε το έργο, τα κριτήρια για την εφαρμογή του εγγυημένου εισοδήματος θα ισχύσουν αρχικά σε περιορισμένο αριθμό δικαιούχων από το 2014 και σε όσους πληρούν τις προϋποθέσεις από το 2015.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση της Παγκόσμιας Τράπεζας θέτει ως ετήσια εισοδηματική οροφή το ποσό των 4.800 ευρώ. Η ΟΚΕ συμφωνεί με την πρόσφατη γνωμοδότηση (10.12.13) της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής στην οποία αναφέρεται ότι «σε μια τόσο κρίσιμη συγκυρία, η θέσπιση ενός ελάχιστου ευρωπαϊκού εισοδήματος θα συμβάλει στην οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή, στην προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων του ανθρώπου, στην εξισορρόπηση οικονομικών και κοινωνικών στόχων και στη δίκαιη ανακατανομή των πόρων και του εισοδήματος». Ωστόσο προτείνει το γενικό σύστημα ελαχίστου εισοδήματος να μην αποτελεί μονοδιάστατη χορήγηση χρηματικών παροχών, αλλά να συνθέτει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα κοινωνικών παρεμβάσεων βασισμένο στους εξής τρεις πυλώνες:

1.
Μια προνοιακή παροχή εισοδηματικής ενίσχυσης, που εξασφαλίζει σε κάθε φτωχό πολίτη ένα εγγυημένο όριο αξιοπρεπούς διαβίωσης.

2.
Ενα πακέτο ποιοτικών υπηρεσιών φροντίδας για άτομα που αντιμετωπίζουν πρόσθετα προβλήματα εξαιτίας ηλικίας, ασθένειας ή αναπηρίας.

3. Ενα πλέγμα προγραμμάτων ενεργοποίησης και προώθησης στην αγορά εργασίας ανέργων που είναι ικανοί και διαθέσιμοι προς απασχόληση. Ωστόσο, για τη θέσπιση ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος διατυπώνονται και ισχυρές αντιρρήσεις ως προς την αποτελεσματικότητα του θεσμού ο οποίος συχνά μυθοποιείται και συνδέεται με την περαιτέρω ελαστικοποίηση και την επέκταση των mini jobs, δηλαδή των θέσεων μερικής απασχόλησης με πολύ χαμηλό ημερομίσθιο, σύμφωνα και με τη μεγάλη άνθηση που είχαν στη Γερμανία.

«Τσουχτερή» η παροχή υπηρεσιών                                   

Η θεσμοθέτηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος ενδέχεται να αποδειχθεί η πιο ακριβοπληρωμένη υπηρεσία, ξεπερνώντας σε κόστος ακόμη κι αυτήν τη σύνθετη «εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ». Σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Εργασίας Γ. Βρούτση η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών από την Παγκόσμια Τράπεζα που εδρεύει στην Ουάσιγκτον «κατά τον σχεδιασμό, την προετοιμασία και την πιλοτική εφαρμογή ενός προγράμματος εισοδηματικών ενισχύσεων, κατόπιν των πόρων διαβίωσης (means-tested income support)» αναλαμβάνεται έναντι του ποσού των 2 εκατ. ευρώ που θα χρηματοδοτηθεί από τη ΣΑΕ 034/8». Μάλιστα με την ίδια απόφαση ορίζεται ως προκαταβολή το ποσό των 400.000 ευρώ, να σημειωθεί ότι για παρεμφερές θέμα (έννοια του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, συστήματα εφαρμογής στις ΗΠΑ και στη Λ. Αμερική, καλύτερες πρακτικές) η γενική γραμματέας του υπουργείου Εργασίας ανέθεσε μελέτη σε ιδιώτη στατιστικολόγο, δαπάνης 15.000 ευρώ. Πλήθος μελετών έγιναν και στο παρελθόν με τελευταία την πολυσέλιδη του Εθνικού Ινστιτούτου Εργασίας.

 

Πηγή: www.kathimerini.gr


B4-B5_728X90