31/03/2014
Τέσσερις κλάδοι «υπόσχονται» 560.000 νέες θέσεις εργασίας

 

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΤΡΟΦΙΜΩΝ, ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

 

Υστερα από τη συμφωνία με την τρόικα και τη σταθεροποίηση της οικονομίας, η οποία έβαλε τέλος στην αβεβαιότητα για το μέλλον της χώρας, το ενδιαφέρον τώρα εστιάζεται στην επόμενη ημέρα και στον τρόπο που μπορεί να τονωθεί η αγορά και η κατανάλωση. Σύσσωμος ο επιχειρηματικός κόσμος αλλά και κορυφαίοι τραπεζίτες μιλούν για την ανάγκη στήριξης της πραγματικής οικονομίας. «Ή θα αναθερμάνουμε την οικονομία ή θα πάμε μετανάστες στο εξωτερικό», δήλωσε πρόσφατα στην «Η» ο γνωστός επιχειρηματίας Σπύρος Θεοδωρόπουλος, τονίζοντας πως η επιστροφή στην ανάπτυξη είναι μονόδρομος για να παραχθεί νέος πλούτος και να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας που τόσο έχει ανάγκη η χώρα.

Οι περισσότεροι πλέον παραδέχονται πως τα μέτρα λιτότητας δεν αρκούν από μόνα τους για να συνεχίσει να πετυχαίνει η χώρα τους δημοσιονομικούς της στόχους. Αυτό το γνωρίζει καλά η κυβέρνηση, η οποία σε κάθε ευκαιρία διαβεβαιώνει πως δεν θα υπάρξουν πρόσθετα φορολογικά βάρη για το 2014. «Από εδώ και πέρα, το βάρος πρέπει να πέσει στην αύξηση του ΑΕΠ και στην αξιοποίηση των υγιών επιχειρηματικών δυνάμεων του τόπου», σημειώνουν άνθρωποι της αγοράς και τονίζουν πως προτεραιότητα στην προσπάθεια ανάταξης της οικονομίας πρέπει να δοθεί στους κλάδους εκείνους που η χώρα πλεονεκτεί, όπως ο τουρισμός, η ενέργεια, η αγροτική παραγωγή και η μεταποίηση τροφίμων.

Mckinsey
Οι συγκεκριμένοι κλάδοι, σύμφωνα με μελέτη της Mckinsey, μπορούν να προσθέσουν δισεκατομμύρια ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ και το κυριότερο να ενισχύσουν την απασχόληση στη χώρα. Απαραίτητη, ωστόσο, προϋπόθεση είναι να διοχετευθούν νέα κεφάλαια, με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών και των προϊόντων που προσφέρουν αλλά και την ενίσχυση της εξωστρέφειάς τους.

Ειδικότερα, ο τουρισμός, ο οποίος στηρίζει σταθερά τη χώρα και έχει συμβάλει καθοριστικά στην υπέρβαση της κρίσης, μπορεί να συνεισφέρει ακόμη περισσότερα στα δημόσια ταμεία. Συγκεκριμένα, μπορεί να προσφέρει 18 δισ. ευρώ Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία και 220.000 νέες θέσεις εργασίας. Αναγκαία θεωρείται η ποιοτική αναβάθμιση του προϊόντος «ήλιος και θάλασσα» και της επέκτασής του με κρουαζιέρες, θαλάσσιο τουρισμό, περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, παραθεριστικές κατοικίες, μαρίνες, λιμάνια για κρουαζιερόπλοια. Τεράστια είναι τα οφέλη που μπορεί να προκύψουν και από την ενέργεια, η οποία έχει τη δυνατότητα να προσθέσει Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία 9 δισ. ευρώ και να ανοίξει 80.000 θέσεις εργασίας. Το μεγάλο στοίχημα εδώ, είναι να γίνει η Ελλάδα διεθνής ενεργειακός κόμβος με τη διέλευση αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου.

Μεγάλες δυνατότητες έχει ο αγροτικός τομέας και η μεταποίηση τροφίμων, οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν αθροιστικά 11 δισ. ευρώ και 260.000 θέσεις εργασίας κυρίως μέσα από την επέκταση της εξαγωγικής τους δραστηριότητας. Η συγκυρία για τα ελληνικά τρόφιμα στο εξωτερικό είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή, καθώς οι καταναλωτές ανά τον κόσμο στρέφονται στη μεσογειακή διατροφή.

Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και μεγάλες πολυεθνικές που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας θέλουν να συνεργαστούν με Έλληνες τυροκόμους, προκειμένου να εντάξουν στο διεθνές χαρτοφυλάκιό τους τη φέτα αλλά και άλλα ελληνικά τυριά. Ανάμεσα στις κινήσεις που χρειάζεται για να αξιοποιηθούν στο έπακρο οι δυνατότητες των ελληνικών τροφίμων, είναι και η δημιουργία στρατηγικής για προϊόντα Προστασίας Ονομασίας Προέλευσης (π.χ. μαστίχα, κρόκος, σπαράγγια).

Προστιθέμενη αξία
Συνολικά, οι τέσσερις αυτοί κλάδοι μπορούν να συνεισφέρουν 38 δισ. ευρώ προστιθέμενη αξία στη χώρα και να δημιουργήσουν 560.000 νέες θέσεις εργασίας, σε μια στιγμή που η ανεργία ειδικά μεταξύ των νέων βρίσκεται σε ανησυχητικά επίπεδα. Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση έχει αναθέσει ήδη στο ΚΕΠΕ, το ΙΟΒΕ και την Mckinsey την εκπόνηση μελέτης για το νέο δεκαετές πλάνο ανάπτυξης της οικονομίας στη βάση συγκεκριμένων δράσεων σε κλάδους «πρωταθλητές». Δηλαδή κλάδους που εντοπίζεται υψηλή αναπτυξιακή δυναμική και οι οποίοι θα μπορούσαν να στηρίξουν ουσιαστικά τη δύσκολη επιχείρηση ανάκαμψης της οικονομίας, μετά από έξι χρόνια βαθιάς ύφεσης. Οι σχετικές ανακοινώσεις θα πρέπει να αναμένονται το επόμενο διάστημα καθώς σύμφωνα με πληροφορίες οι μελέτες έχουν ήδη παραδοθεί στην κυβέρνηση.

Logistics
«Μοχλός προσέλκυσης ξένων επενδύσεων»

Μεγαλύτερη έμφαση, όπως αναφέρουν άνθρωποι της αγοράς, πρέπει να δοθεί και στον κλάδο των logistics, ο οποίος εξελίσσεται σε βασικό «μοχλό» για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, ενώ σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Planning μπορεί να φτάσει μεσοπρόθεσμα σε ετήσιο κύκλο εργασιών, έως και 4,5 δισ. ευρώ.

Ο υπουργός Ανάπτυξης, Κωστής Χατζηδάκης, αναφερόμενος στη σημασία των logistics, στην ανάπτυξη της οικονομίας και στην έξοδο της Ελλάδας από την κρίση, είπε πως «καλύτερα logistics σημαίνουν ανταγωνιστικότητα και περισσότερες εξαγωγές, σημαίνουν νέες επενδύσεις και νέες δουλειές σε ανέργους» και πρόσθεσε πως ο συγκεκριμένος κλάδος είναι ιδιαίτερα κρίσιμος λόγω του ότι η χώρα μας βρίσκεται στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων. Ήδη, πολυεθνικές κολοσσοί όπως η HP και η ΖΤΕ αξιοποιήσουν τη γεωγραφική θέση της χώρας μας για να μεταφέρουν τα προϊόντα τους στην Ευρώπη, ενώ και άλλες, όπως ο αμερικανικός κολοσσός καταναλωτικών ειδών Procter & Gable επιθυμεί την αναβάθμιση της υφιστάμενης συνεργασίας του με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη διάθεση των προϊόντων της στις αγορές της Ευρώπης. Υπενθυμίζεται πως πριν από μερικές εβδομάδες η ZTE ξεκίνησε να χρησιμοποιεί τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ) ως διαμετακομιστικού κέντρου, για την προώθηση των προϊόντων της σε 12 σημαντικές αγορές της νοτιανατολικής Ευρώπης και συγκεκριμένα, σε Κροατία, Τσεχία, Σλοβακία, Σλοβενία, Αυστρία, Ουγγαρία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Κύπρο. Στα επόμενα σχέδια της κινέζικης εταιρείας είναι η δημιουργία ενός κέντρου επισκευών στον Πειραιά, το οποίο θα είναι το όγδοο της εταιρείας στην Ευρώπη.

Νομοσχέδιο
Να σημειωθεί ότι πρόσφατα κατατέθηκε νομοσχέδιο στη Βουλή που διευκολύνει τη δημιουργία κέντρων logistics. Βασικός στόχος είναι η προσέλκυση νέων επενδύσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα αλλά και η μείωση του μεταφορικού κόστους, το οποίο εξακολουθεί να επιβαρύνει τις τιμές των προϊόντων.

 

Πηγή: imerisia.gr


B4-B5_728X90