19/12/2016
Κρίσιμο το επόμενο δίμηνο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων

 

Restart στην υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων αναζητούν οι επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, έπειτα από την απώλεια του momentum που προκάλεσαν οι αλλαγές στο Δ.Σ. ελέω υπουργοποίησης του Στ. Πιτσιόρλα, η μίνι διοικητική κρίση που ακολούθησε και οι ευρύτερες κυβερνητικές ανισορροπίες στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς.

Το επόμενο διάστημα αναμένεται – εκτός απροόπτων, σε πολιτικό επίπεδο – να επανέλθει  το πρόγραμμα σε τροχιά, δεδομένου ότι το 2016 κλείνει με σημαντική υστέρηση εσόδων από παραχωρήσεις κρατικών συμμετοχών και περιουσιακών στοιχείων. Το 2016 τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις μετά βίας ξεπέρασαν τα 500 εκατ. ευρώ (από πρόβλεψη για 2,6 δισ.), ενώ ο στόχος για το 2017 τοποθετήθηκε στα 2,5 δισ. Ευρώ.

Με βάση τον κρατικό προϋπολογισμό του 2017, έσοδα αναμένονται από:

-Την πώληση των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων στη γερμανική Fraport  1,23 δισ. ευρώ + 22,9 εκατ. ευρώ από το ετήσιο τέλος παραχώρησης

-Την αξιοποίηση Ελληνικού (πρώτη εκταμίευση) 300 εκατ. ευρώ από το επενδυτικό σχήμα της Lamda Develoment

-Την  πώληση του  66% ΔΕΣΦΑ 188 εκατ. ευρώ

-Από διάφορα ακίνητα 100 εκατ. ευρώ

-Την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ 45 εκατ. ευρώ

-Τη χορήγηση δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων 37,7 εκατ. ευρώ

-Το ψηφιακό μέρισμα 31,1 εκατ. ευρώ

-Το Ιπποδρομιακό στοίχημα (δεύτερη εκταμίευση) 22,2 εκατ. ευρώ

Σε επίπεδο νέων παραχωρήσεων, κομβικός για την επανεκκίνηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων είναι ο διαγωνισμός για τον ΟΛΘ. Η προθεσμία κατάθεσης των δεσμευτικών προφορών των υποψήφιων επενδυτών για την παραχώρηση του 67% αναμένεται, σύμφωνα με πληροφορίες, να οριστεί για τα μέσα Φεβρουαρίου, με πιθανότερη ημερομηνία την 14η Φεβρουαρίου 2017.

Ενδιαφέρον για το διαγωνισμό συνεχίζουν να εκδηλώνουν η APM Terminals (θυγατρική της δανέζικης Maersk), η ιαπωνική Mitsui, η P&O Steam Navigation Company του ομίλου Dubai Ports, η Ιnternational Container Terminal Services (ICTS) από τις Φιλιππίνες, ενώ στην κοινοπραξία των Deutsche Invest Equity Partners (DIEP) και ομίλου Σαββίδη, έχει πλέον ενταχθεί Γερμανικός port operator, με σημαντική δραστηριότητα σε ευρωπαϊκούς λιμένες, όπως έχει γράψει το Capital.gr.  Παράλληλα, η ΓΕΚΤΕΡΝΑ μετά τη λύση της συνεργασίας της με τη ρωσική RZD (Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι - JSC) κινείται επί του παρόντος αυτόνομα.

Το ύψος των επενδύσεων που θα δεσμευτεί να υλοποιήσει ο επενδυτής έχει πλέον "κλειδώσει" στα 180 εκατ. ευρώ, όπως άλλωστε είχε διαφανεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο στο πλαίσιο των πρωθυπουργικών εξαγγελιών στη ΔΕΘ. Στο επίκεντρο είναι η επέκταση του Προβλήτα 6 (ΣΕΜΠΟ) και ο εκσυγχρονισμός των υποδομών του λιμένα.

Σε εξέλιξη, αναφέρουν κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ, είναι η διαπραγμάτευση για την  επέκταση της διάρκειας της Σύμβασης Παραχώρησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" έως το 2046, ώστε να ακολουθήσει η προκήρυξη διαγωνισμού για την πώληση του 30% του ΔΑΑ, κάτι που αναμένεται έως τον Μάρτιο του 2017.

Μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2017, χωρίς να αποκλείεται και μια ημερομηνία εντός Μαρτίου, δρομολογείται και η διενέργεια του διαγωνισμού για την παραχώρηση της Μαρίνας Αλίμου. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη μαρίνα των Βαλκανίων, με ένα πολύ μεγάλο δυναμικό ελλιμενισμού σκαφών, 1.100 θέσεων, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι επαγγελματικά σκάφη προς ενοικίαση. Η εξαιρετική στρατηγική της θέση ως μέρος του αστικού ιστού της Αθήνας και η μεγάλη της χερσαία ζώνη αποτελούν εξαιρετικά συγκριτικά πλεονεκτήματα για την αξιοποίησή της, ενώ λόγω της τεράστιας επένδυσης στο Ελληνικό στο ΤΑΙΠΕΔ θεωρούν βέβαιο το ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον από εγχώρια και ξένα σχήματα.     

Τέλος, την προσεχή Τετάρτη εκπνέει η προθεσμία για η δυνατότητα προκαταρκτικής μη δεσμευτικής εκδήλωσης ενδιαφέροντος σχετικά με την αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει για πολύ αργότερα τη διενέργεια διαγωνισμού. Με την ολοκλήρωση της διαβούλευσης πριν από το τέλος του 2016, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει άμεσα, στις αρχές του 2017, στη δημοσίευση των τευχών δημοπράτησης. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που εγκρίθηκε, οι δεσμευτικές προσφορές των επενδυτών θα κατατεθούν μέχρι τον Νοέμβριο του 2017, ενώ η διαγωνιστική διαδικασία αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του ίδιου έτους.

 

Πηγή: capital.gr


efm_728x90