24/03/2016
Επιπλέον επιβαρύνσεις 200 εκατ. στη μεγάλη ακίνητη περιουσία

 

Την αύξηση των εσόδων του ΕΝΦΙΑ από τις μεγάλες περιουσίες, κατά τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ, μελετά η κυβέρνηση, στο πλαίσιο της κάλυψης του δημοσιονομικού κενού ύψους 1% του ΑΕΠ για τη διετία 2017-2018, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2018. Το εν λόγω μέτρο είναι μόλις ένα από τα πολλά φοροεισπρακτικά που έχει προτείνει το κουαρτέτο και εξετάζει η Αθήνα, γεγονός το οποίο προκαλεί προβληματισμό σε στελέχη του οικονομικού επιτελείου που «βλέπουν» ότι θα διευρυνθεί η υπερφορολόγηση με πιθανές αρνητικές συνέπειες για την πραγματική οικονομία.

Στις διαβουλεύσεις που ολοκληρώθηκαν την περασμένη Κυριακή καταγράφηκε πρόοδος σε ό,τι αφορά τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος και στο ασφαλιστικό. Ωστόσο, το μεγάλο «αγκάθι» στο σκέλος των δημοσιονομικών μεγεθών είναι αυτή τη στιγμή ο προσδιορισμός του πακέτου μέτρων ύψους 1% του ΑΕΠ για την κάλυψη του δημοσιονομικού κενού της διετίας 2017-2018. Σύμφωνα με πληροφορίες, το μείγμα που συζητείται αυτές τις ημέρες στηρίζεται στη φορολόγηση όλων των βασικών υπηρεσιών και αγαθών. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, το κουαρτέτο έχει ζητήσει να καλυφθεί και το κενό που έχει προκύψει από τη μη πλήρη εφαρμογή των αλλαγών στο καθεστώς ΦΠΑ, καθώς από τη μη επιβολή στην εκπαίδευση του υψηλού συντελεστή ΦΠΑ έχει δημιουργηθεί κενό της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο αυτό, οι θεσμοί προτείνουν για την εξεύρεση πόρων 1% του ΑΕΠ τα εξής μέτρα:

• Αύξηση των εσόδων από τον ΕΝΦΙΑ, λόγω της αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών, ώστε να διασφαλίζεται η είσπραξη των 2,65 δισ. ευρώ από τον φόρο. Παράλληλα, όμως, εξετάζεται και η αύξηση του συμπληρωματικού φόρου που αφορά τη μεγάλη ακίνητη περιουσία και συγκεκριμένα άνω των 300.000 ευρώ. Μάλιστα, από τις αλλαγές στον συμπληρωματικό φόρο θα πρέπει να προκύψουν επιπλέον έσοδα τουλάχιστον 200 εκατ. ευρώ (δεν αποκλείεται να φθάσουν και στο επίπεδο των 400 εκατ. ευρώ, αν κριθεί απαραίτητο).

• Επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση.

• Αύξηση της φορολόγησης συνολικά στα καύσιμα.

• Αύξηση της φορολογίας στην κινητή τηλεφωνία.

• Αύξηση του ΦΠΑ σε ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, εμφιαλωμένα νερά, βιβλία, εφημερίδες, θέατρα και κινηματογράφο.

• Φορολόγηση των συλλογικών επενδύσεων (αμοιβαία κεφάλαια κ.λπ.).

• Μείωση αμυντικών δαπανών (κατά περίπου 100 εκατ. ευρώ το 2017 και περίπου 400 εκατ. ευρώ το 2018).

 

• Μείωση της μισθολογικής δαπάνης του Δημοσίου, όπως αυτή προκύπτει από το νέο μισθολόγιο.

• Διατήρηση του κανόνα προσλήψεων – αποχωρήσεων στο Δημόσιο για άλλα δύο με τρία χρόνια τουλάχιστον.

Από την πλευρά της η κυβέρνηση απορρίπτει τις προτάσεις για την αύξηση του ΦΠΑ σε ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, πολιτισμό, ενώ εξετάζει την αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα κίνησης μόνο. Σε σχέση με τις προτάσεις των δανειστών, ωστόσο, τα μέτρα που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο αποδίδουν 0,5% του ΑΕΠ. Οπερ και σημαίνει ότι πρέπει τις επόμενες ημέρες να προσδιοριστούν επιπλέον παρεμβάσεις ύψους 0,5% του ΑΕΠ ή περίπου 900 εκατ. ευρώ, με τις επιλογές να είναι περιορισμένες.

Στο πλαίσιο αυτό, είναι πολύ πιθανό να ανοίξει και πάλι ο φάκελος «φορολογία εισοδήματος». Δηλαδή, αν δεν βρεθούν παρεμβάσεις που να διασφαλίζουν την είσπραξη των 900 εκατ. ευρώ (ή κάποιου μικρότερου ποσού) από άλλα μέτρα, ενδεχομένως η κυβέρνηση να επιστρέψει στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος για να καλύψει το κενό που θα απομένει είτε μειώνοντας το αφορολόγητο είτε προχωρώντας σε αλλαγές στις κλίμακες.

 

Πηγή: kathimerini.gr


B4-B5_728X90